• Maximia

Vändningsförsök? Nån som har erfarenhet??

Min bebis har inte vänt sig ännu...den ligger i typ säte och den verkar trivas jätte bra där.
    Är nu i vecka 35+4 och ska på undersökning på tisdag , kolla ultraljud och kolla läget.
    Då kommer de antagligen försöka övertala mej att göra vänd. försök....Är inte så sugen på detta , tar då hellre ett planerat kejsarsnitt.
    Någon som har lite tips? Vore jätte tacksam!!
    Tack på förhand!
    Kram!

• Svar på tråden Vändningsförsök? Nån som har erfarenhet??
  • potatis

Min dotter e nu 4 månader o född med snitt...

Hon låg i säte o gjorde det rätt länge...
    Så när det närmade sig fick vi gå på extra ul... Sen en vecka senare skulle vi in för vändningsförsök... Tänkte att det kunde vara värt ett försök... Men det tyckte visst inte Tida (dottern) utan då hade hon fixerat sig o då går det ju inte att vända...
    Detta va i v 37... Så då fick jag tid till planerat snitt ca 1,5 v senare... Fick själv välja om jag ville försöka föda i säte, men nej tack...

Du kan vägra vändningsförsök eftersom det finns en (liten) risk för barnet med detta (den kan bli stressad)...

Vet inte om du blev klokare av mitt svar men lycka till...

• Forsen

Hej!

Min son låg i säte hela graviditeten och någon gång i vecka 37 så var jag på ett vändningsförsök. Måste börja med att säga att jag trodde att jag var tvungen att göra ett vändningsförsök. Min BM hade fått mig att tro det... Jag kände i själ och hjärta att det fanns en anledning till att han låg som han gjorde. Jag ville verkligen inte göra ett vändningsförsök.

Så jag åkte till sjukhuset den dagen med gråten i halsgropen. Ville inte!! Vändningsförsöket var riktigt obehagligt (kanske för att jag inte ville och kroppen gjorde motstånd?). Jag kallsvettades, började må illa och till slut var jag på väg att svimma. Det gjorde ont i magen och allt kändes fel fel fel!!!

Läkarna försökte sen att övertala mig att föda i säte, men när de kollade med ul så såg de att han var redan då för stor för att det skulle vara möjligt. Kjesarsnittet bokades in.

När de plockade ut honom så hade han navelsträngen 2 varv hårt lindat runt halsen..... Hon (läkaren) trodde att det var anledningen till att han låg i säte. Vilken tur va!!?

Kan tillägga att efter vändningsförsöket så hade jag jätte ont i magen i ca 1 vecka. Kändes som ett enda stort blåmärke.

/Anna

• Forsen

Förresten- ett STORT lycka till med bebisen. Snart är den här!!

• Zemiramis

jag är i v34 nu och min bebbe har inte fixerat sig ännu. om det skulle vara så att den inte fixerar sig med huvudet neråt kommer jag inte gå med nå't vändingsförsök. då får det bli planerat snitt ist. jag tycker det gör tillräckligt ont bara när de sticker ner händerna i buken för att känna efter hur den ligger.

om läkarna blir allt för påstridiga kan du alltid hänvisa till patientlagen. det är du som patient som väljer bahandligsmetod, inte läkarna. de har bara skyldighet att informera dig om vilka alternativ som finns!

lycka till!

• Maximia

Tack för svaren!! Gärna fler tips om nån har!!
    Ha de bra!

• Fluffisarna

Gjode en v'ndning i v 37. Ville först inte pga risker, men gick sen med på det och fick på så vis föda vaginalt. Det var ju det jag ville, tills jag gjort det...

vändningen var jobbig, men värt det då!

• Maximia

Kanske nån mer som har nåt tips? Både bra och dåliga erfarenheter är välkommna.
    Tack!

• Tina79

Gjorde vändning i v37. gick jättebra, det jag tyckte var värst var att jag skulle vara fastande, var så hungrig så jag var helt yr.... Vändningen gjorde ont, men det gick över fort och sen fick vi mat å då var allt super igen... Jag fick avslappnande medicin innan och det jkanske gjorde nytta, jag kände mig inte påverkad men jag vet ju inte hur det hade varit utan...
    Glad att jag gjorde det!
    Ens upplevelse av det beror nog mycket på doktorn som gör det med....

• after eight

Jag gjorde ett vändningsförsök och det var hemskt! Jag vill inte skrämma dig, för jag har hört många som tycker att det var helt okej. Men för mig var det oerhört obehagligt och skulle nästa barn sitta i säte så skulle jag gå direkt på kejsarsnitt, utan vändningsförsök. Jag kanske bör säga också, om det inte redan framgått att vändningsförsöket misslyckades och min dotter föddes med kejsarsnitt.

• Jennaz

Här kan du få läsa om mitt vändningsförsök, kopierat ur min tidigare graviditetsdagbok.

v37+5; Bm besök på fedagen den 10. Allt varkade jättebra tills bm skulle känna läget på bebis. Hon verkade misstänksam å sa att hon inte visste riktigt hur den låg, men troligen i säte . Hämtade en annan bm som blev lika fundersam. Efter ett telefonsamtal fick vi tid på Antenatalavdelningen på NÄL för ultraljud den 13/9 kl 8:30. Fick med mig tensen hem. Känner mig lite ledsen å nerstämd! Varför har du vänt på dig nu busbebis? Jag vill ju inte ha snitt!!! Hoppas det går bra på måndag...

13/9 Antenatal/NÄL kl 8.30. Eftersom min bm i fredags fattade misstankar om att bebis vänt sig till säte hade vi fått tid för UL och ev vändningsförsök. Två barnmorskor kände på magen men var osäkra. Först efter 10 min med UL hittade de huvudet under mina högra revben. Alltså säte. Var fastande sedan kl 00.00 då man alltid är det vid vändningsförsök ifall det skulle uppstå komplikationer, har hittills aldrig hänt något på NÄL...

Fick köra en CTG kurva i ca en halvtimme, visades sedan in på ett rum där vändningen skulle göras. Fick bricanyl -det mår man inte bra av. Man blir skakig, lite illamående och får hjärtklappning. Tänkte endast på att andas lugnt, det var ingen större fara. Ett nytt UL gjordes för att finna den enklaste vägen att vända bebis. Sedan lyfte bm upp rumpan ur bäcknet och jag stålsatte mig för smärtan som jag trodde skulle komma. Men det var mest ett obehag. Hon masserade bebisen runt. Rumpan uppåt längs vänstersidan och huvudet nedåt på högersidan. Kände huvudet mot mitt högra höftben, mysko!

Var forfarande skakig då jag åter visades över till rummet brevid för att köra en CTG kurva till för att se att allt var bra därinne. Å det måste det ha varit för bebis somnade ganska snabbt. Måste ha varit en pärs för stackarn. Fick en spruta innan jag åkte hem för att jag är rh negativ. Vid stora påfrestningar mot livmodern kan tydligen, teoretiskt, kroppen börja bilda antikroppar mot barnet (fast det är första) å det vill man ju inte. Mådde hur bra som helst vid hemgång.

Öm i magen och underlivet efteråt. Minskar mer å mer å mer... Det hela tog ca 3,5 timmar. Men de hade tre vändningsförsök (två av tre lyckades!) den här morgonen oxå. Ca 50% lyckas och för förstföderskor är det mycket ovanligt att barnet vänder sig tillbaka till säte igen. Så det hoppas vi att bebis inte gör, vill ju inte ha snitt!

• Jennaz

Kan tillägga att om det blir aktuellt gör jag gärna ett till. Det var inte så farligt, man kan ju faktiskt be dem avbryta. Dessutom hade jag en underbar vaginal förlossning.

• melles mamma

melle låg i säte fram till förlossningen i v36,då hade han väntsig annars hade det få bli snitt, inget vändningsförök, inen vaginal sätesförlossniing, INGA RISKER!

• monnie

Min lilla tjej vände sig i v.37+3 & vi var in på vändningsförsök i v 38+0 eftersom jag ville helst ha en "vanlig" förlossning, men det gjorde ont när dom försökte vända men det gick över fort & jag skulle utan tvekan göra om det eftersom jag vill föda vanligt, men jag valde efter att vändningsförsöket misslyckades ett planerat snitt & det är jag supernöjd med nu.

• Godiva

Du har ju fått ett inlägg i din GB redan men ville skriva här också.

Gjorde ett lyckat försök. Pratade med läkaren innan och talade om för honom att vid minsta motstånd från bebisen så lovade han att bryta (vilket de ALLTID gör..)

Jag behövde inte fasta innan och Bricanylen blev jag lite darrig av men inget obehag.
    Försöket var över på 30 sekunder. Det gjorde varken ont eller var särskilt obehagligt. Då var det MER obehagligt de ggr. då BM skulle "känna läget" längst ner i magen!
    Efteråt hade jag inga "känningar"!! Det som var lite jobbigt var att det var fullt på förlossningen och ont om personal så vi fick vara på sjukhuset i 8 timmar.

Kanske var detta en ovanligt lätt vändning, inte vet jag, ville bara berätta detta för alla som ev. läser och ska vända att det kan gå bra ibland också....

• Lillstrumpa

Alvin låg i säte ganska länge och vi gjorde ett vändningsförsök, som misslyckades. Det var lite obekvämt, men det var helt klart värt det! Hade det funkat så hade det ju varit bra... Och man vet ju inte, det är ca 50/50 att det lyckas, så jag tycker det är värt ett försök. Nu blev det ju planerat snitt i alla fall och det är jag också nöjd med. Allt funkade perfekt här på Östra i Gbg.

Om du har lust att läsa lite mer om mitt vändninggsförsök och mitt planerade snitt kan du gå in på min hemsida. Klicka på "Graviditeten" och sedan finns det länkar till båda delarna.

giasspejs.gotdns.com

Lycka till! =)

• haemis

Min son vände sig till säte i v 37+1 (tror jag) Vi var in på förlossningen i v 37+6 för vändning. Först kollade de med UL för att se hur han låg och hur stor han var osv. Fick ligga med CTG i ca en timme, allt såg bra ut och jag fick Bricanyl och läkaren började att försöka vända bebisen med att *knåda* runt honom. Men det gick tyvärr inte. Sonen satt där han satt. Sen blev det CTG igen för att kolla att allt var bra. Eftersom det inte gick att vända så blev det diskussion om hur vi skulle gå till väga nu. Jag fick göra en bäckenmätning och det visade att jag skulle kunna föda i säte.

Helst ville jag inte göra det, ville helst inte snittas heller, efter en dialog med ett par läkare så bestämdes det att jag skulle få en snittid, men om det startade innan dagen för snitt skulle vi prova med vaginal förlossning om allt såg bra ut.

Sonen föddes vaginalt tre dagar innan planerat snitt, med fötterna först. Han satt i skräddarställning. Allt gick bra trots att han hade navelsträngen tre varv runt halsen och att han slagit en knut på den...

Lycka till

Svar på tråden Vändningsförsök? Nån som har erfarenhet??