• Marie1978

Bara 6 mån garanti på Emmaljunga vagnar?!!

Vi köpte i feb 2008 en Emmaljunga city jet. Nu behöver vi lämna in den på service/reparation för att bakhjulen samt hopfällningen krånglar. När vi kommer till butiken, Barnbutiken i STockholm, säger de att Emmaljunga endast har 6 mån garanti på sina barnvagnar. Stämmer detta? Är inte den minsta garantitiden 1 år enligt Konsumentköplagen?

Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Bara 6 mån garanti på Emmaljunga vagnar?!!
  • Småtokig

Det vi fick var att det bara var 6 mån TYG garanti på deras vagnar. vad står det på garantibeviset?

♥Albin 20070116 ♥
  • Marie1978

Har bara fått ett kvitto som säger att det gäller som garantibevis. Står inget om garantitiden!

• Småtokig

Fick ni inget Köpbevis? Har jag fått till båda mina Emmaljunga vagnar.

♥Albin 20070116 ♥
  • Marie1978

Nej, inget köpbevis. Vagnen är iof köpt på Barnbutikens outlet, fast såklart ny. Kanske spelar det någon roll.

• Småtokig

på mitt står det iaf att detär en värde handling.

Och att: Du som konsument har enligt gällande EU regelsystem ett skydd mot feloch brister. Emmaljunga med sina Auktoriserade återförsäljare följer detta regelverk som lagstadgats om 1.7.2002. för full info kolla gärna på www.ko.se/konsumenträtt/lagar

♥Albin 20070116 ♥
  • Småtokig
    Marie1978 skrev 2008-10-09 20:28:19 följande:
    Nej, inget köpbevis. Vagnen är iof köpt på Barnbutikens outlet, fast såklart ny. Kanske spelar det någon roll.
    Tror inte att det ska spela någon roll. Ring och säg att du gärna vill ha köpbeviset p ådin vagn.
    ♥Albin 20070116 ♥
  • snillis

Enligt konsumentköplagen har man TRE ÅR på sig att reklamera fel i vara.

De i butiken vet inte vad det pratar om eller så ljuger de.
  • Småtokig
    Småtokig skrev 2008-10-09 20:31:00 följande:
    på mitt står det iaf att detär en värde handling.Och att: Du som konsument har enligt gällande EU regelsystem ett skydd mot feloch brister. Emmaljunga med sina Auktoriserade återförsäljare följer detta regelverk som lagstadgats om 1.7.2002. för full info kolla gärna på www.ko.se/konsumenträtt/lagar
    Det står en masas annat oxå men detta var det somjag tyckte var det som du behövde veta mest.
    ♥Albin 20070116 ♥
  • the M Bitch

Garanti för Emmaljunga:
    - 6 månader på tyg
    - 12 månader på övrigt
    - 3 år på produktionsfel

Observera att en del går under normalt slitage, eller handhavandefel.

De flesta fall som gäller City Jet faller under produktionsfel. Brukar aldrig vara något problem att få fel på den vagnen åtgärdade av Emmaljunga. De är så trötta på den vagnen...

• Miss Lau

Du har alltid 3 års reklamationsrätt på en vara. Garanti är något annat och det är helt frivilligt att ge. Men är vagnen trasig ska ni självklart få reklamera den.

• fiamalm

Vissa ställen är kinkig när det gäller garanti, har flera gånger sagt att jag vill få en vara lagat på garantin då har de sagt nej, säger man däremot att man vill reklamera brukar det gå bättre då man har 3 års reklammationsrätt. Så säg att du vill reklamera istället så kanske det går bättre, annars skriver du ut lagen om reklammationsrätt och ta med dig den till affären.

En gång gick jag så långt att jag tog med mig lagboken till affären och bad de slå upp i vilken lag det står att jag inte får reklammera, kan säga att jag genast fick igenom min reklammation.

• Cecci78
    fiamalm skrev 2008-10-10 09:54:04 följande:
    Vissa ställen är kinkig när det gäller garanti, har flera gånger sagt att jag vill få en vara lagat på garantin då har de sagt nej, säger man däremot att man vill reklamera brukar det gå bättre då man har 3 års reklammationsrätt. Så säg att du vill reklamera istället så kanske det går bättre, annars skriver du ut lagen om reklammationsrätt och ta med dig den till affären.En gång gick jag så långt att jag tog med mig lagboken till affären och bad de slå upp i vilken lag det står att jag inte får reklammera, kan säga att jag genast fick igenom min reklammation.
    så ska jag också göra nästa gång och att det bara är 6 mån är skitsnack från butiken
  • snillis

Det som skiljer en rätt att reklamera vid fabriktionsfel och när en garanti har lämnats är att när det är en garanti måste butiken bevisa att felet är orsakat av dig och när du reklamerar enligt reglerna i konsumentköplagen så måste du bevisa att felet förelåg redan vid köpet (fast inte vid fel som visar sig inom 6 månader från köpet för då antar man ALLTID att det förelåg vid köpet och således är ett fabrikationsfel).

lite rörigt beskrivet kanske
  • Lindis 73

Har en Emmaljunga City Cross -06, köpt begagnad. Nu har en av nitarna som stabiliserar chassit lossnat så hela vagnen gungar. Är detta något som kan reklameras eller det är normalt slitage?? Nån som varit med om samma sak?

Måste man åka till den affären där vagnen är köpt för att få hjälp eller man kan åka till vilken affär som helst som säljer Emmaljunga? Det står ju på chassit vilket nummer det har och årsmodell, måste kvittot vara med? Fick kvittot men hittar det inte Får naturligtvis leta lite till om kvittot måste vara med....

• panzermensch

Köper man begagnat finns ingen garanti men som nämnts innan är 6 mån TYGET! Dvs blekhet slit etc. 12 mån på övrigt så bara gåt illbaka och påpeka detta!

• Lindis 73

Men om jag har orginalkvittot så vet dom ju inte att det inte är jag som köpt vagnen från början???

• Gackning

Lindis 73 skrev 2008-11-16 10:56:32 följande:

Men om jag har orginalkvittot så vet dom ju inte att det inte är jag som köpt vagnen från början???
    Nejj det kan dom ju inte veta, men du kommer förmodligen få lämna ditt namn o telefonnummer, då ser dom ju att de inte stämmer, och du måste nog lämna in den i samma butik som den är köp.
  • Lindis 73
    Gackning skrev 2008-11-16 16:09:48 följande:
    Lindis 73 skrev 2008-11-16 10:56:32 följande:
    Nejj det kan dom ju inte veta, men du kommer förmodligen få lämna ditt namn o telefonnummer, då ser dom ju att de inte stämmer, och du måste nog lämna in den i samma butik som den är köp
    OK, kanske dumt att prova då! Att lämna in i den butiken den är köpt i är egentligen inget problem då vi har närmare till den butiken än vad de som vi köpte vagnen av har....

Men det är ju bara några nitar som har lossnat så vi provar nog att lämna den i "vår" Babyland butik och betalar kostnaden själva om det inte är för dyrt, annars får vi väl laga den själva...
  • Lindis 73

hittade kvittot nu och de har inte fyllt i namn och tel-nr på det men tror ändå att vi bara åker in till Babyland och frågar hur mkt det kostar att laga den och om det ev går att reklamera. Den gick ju sönder nu men vi vet ju inte om nitarna suttit dåligt från början eller om det räknas som normalt slitage...

• Gackning

Lindis 73 skrev 2008-11-16 17:48:35 följande:

hittade kvittot nu och de har inte fyllt i namn och tel-nr på det men tror ändå att vi bara åker in till Babyland och frågar hur mkt det kostar att laga den och om det ev går att reklamera. Den gick ju sönder nu men vi vet ju inte om nitarna suttit dåligt från början eller om det räknas som normalt slitage...
    Vore jag er skulle jag åka in till affären där den är köpt isf o få det bytt gratis. Kan ju vara mer som är trasigt som ni inte "vet om" själva, sitter ju saker i själva chassit som kan ha gått sönder.... man kan ju aldrig veta..
Svar på tråden Bara 6 mån garanti på Emmaljunga vagnar?!!