• Himalya

Baka något med hjorton?

Ska på middag hos mina föräldrar på söndag då pappa fyller år. Han önskar sig inget så jag tänkte göra någon god efterrätt. Typ 2 diabetes så det blir inte så ofta något sött. Han älskar hjortron.
    Så gärna nånting med det. Några tips? Gärna nåt som en tårta eller så.
    Till barnen tänkte jag vanilj glass.

• Svar på tråden Baka något med hjorton?
  • crasygirl

Något som är simpelt då du ändå ska servera vanilj glass. är varma hjortron och glass.

• Himalya

jo, tänkte på der först. Men mamma ville så gärna ha nånting lite mer som en tårta eller så.
    Tänkte om nån sitter på nåt härligt recept.

• crasygirl

Ingredienser 8 port.:

Fromage:
    8 gelatinblad
    2 äggulor
    2 msk socker
    saften av 1/2 citron
    3-4 cl konjak
    500 g hjortronsylt
    2 äggvitor
    3 dl grädde (fetthalt efter smak)
    Sås:
    400 g hjortronsylt
    1 1/2 dl sött, vitt vin
    1/2 dl vatten
    saften av 1/2 citron
    Så här gör du:
    Blöt upp gelatinbladen i vatten och smält dem sedan försiktigt på svag värme. Vispa äggulor och socker poröst och blanda ned citronsaft och konjak. Pressa hjortronsylten genom en grov sil, så att kärnorna avskiljs, och blanda sedan med övriga ingredienser. Vispa äggvitorna hårt och vispa grädden.
    Blanda ner det smälta gelatinet, äggvitorna och grädden i hjortronsmeten.
    Skölj portionsformar, till exempel kaffekoppar, med kallt vatten och häll i smeten. Kyl dem i kylskåp minst 3 timmar.
    Passera sylten till såsen genom en sil. Bland saften med vin, vatten och citronsaft. Låt kallna. Garnera med hela hjortron.

• crasygirl

4 portioner

Ingredienser
    1 pkt djupfrysta hjortron, ca 270 g
    4 äggulor
    1 dl florsocker
    1 dl saft, av hjortronen
    4 dl vispgrädde
    3 msk hjortronlikör

Garnering:
    hjortronsylt, varm

Tina bären och sila av 1 dl saft. Blanda socker, äggulor och saft i en tjockbottnad kastrull och sjud under vispning tills krämen tjocknar. Låt krämen kallna. Rör i den då och då.

Mosa bären. Vispa grädden och blanda den med krämen, bärmoset och eventuellt likör. Häll blandningen i en kyld form. Täck formen med lock eller folie. Frys parfaiten minst 6 timmar. Tag formen ur frysen och placera den i kylskåp när måltiden börjar.

Vid serveringen, doppa formen ett ögonblick i hett vatten och stjälp upp den på serveringsfat. Häll över lite varm hjortronsylt. Parfait kan göras i förväg och sparas högst 3 månader i frysen.

• crasygirl

första receptet är hjortronformage med hjortron sås

och det andra är Hjortronparfait

• crasygirl

Hjortronmousse

Portioner: 4-6
    Tid: 40 minuter

Ingredienser:
    2 dl vispgrädde
    5 dl (250 g) färska eller frysta hjortron
    1/2 dl strösocker

1. Vispa grädde, socker och hjortron tills det blir en ganska lös mousse.
    2. Låt stå i kylskåp någon halvtimme så att smakerna gifter sig.
    3. Servera i skål eller form tillsammans med småkakor eller italienska skorpor.

• babyfelicia

jag brukar göra rulltårta me hjortron sylt sedan skära dem i bitar..o göra små bakelse me grädde o frukt på..mumsigt

• Miang

Som någon redan tipsat om är hjortronparfait fantastiskt gott. Servera med några knäckiga flan och ett litet glas tokaj. Mumsmums!

• Himalya

om jag skulle göra en vanlig tårta då fast med hjortron sylt på ett lager, vad skulle passa på det andra lagret då? Sen garnera med grädde och hjortron ovanpå.

• crasygirl

vanlig marzan sås eller en vanilj mousse skulle passa med

Himalya skrev 2008-10-10 19:50:08 följande:
    om jag skulle göra en vanlig tårta då fast med hjortron sylt på ett lager, vad skulle passa på det andra lagret då? Sen garnera med grädde och hjortron ovanpå.
  • Himalya

crazygirl: hjortronformage med hjortron sås lät jätte gott. Ska prova det nån annan gång. Är gravid just nu och vill gärna också kunna smaka. =)

okej, blir nog marzan sås. Tack för all hjälp. Ska prova dom andra grejerna när vi inte år lika många.

Svar på tråden Baka något med hjorton?