• Lini M

rullar ögonen bakåt

Min 14-månaders son har betett sig underligt idag.

Han rullar tillbaka ögonen uppåt/bakåt samtidigt som han långsamt stänger ögonlocken. Sen håller han ögonen stängda i ett par sek.
    Det hela ser jätteläskigt ut!

Det varar i kanske fem sek, sedan är han som vanligt igen.

Jag ringde doktorn & vi fick tid till imorgon bitti. Sjuksköterskan jag pratade med på telefon sa att det kan vara en "petit mal absence" (vet inte vad det kan heta på sv, bor i UK) men att det måste undersökas.

är det någon som varit med om liknande?
    Och är det någon som vet om "petit mal absence" är en form av epilepsi?

• Svar på tråden rullar ögonen bakåt
  • soff82

Jag hade petit mal, epilepsi när jag växte upp. Just absence känner jag inte igen, men frånvarande var just vad jag var under anfallen.

Dagmamma och min mamma som hade reagerat på att jag stannade upp mitt i meningar med frånvarande blick ett par sekunder för att sen bara fortsätta prata. Var alltså äldre än din son då de uptäckte att jag hade det. Fick diagnosen runt 6-7års ålder och medicinerade tills jag var 14år då jag växt ur det.

• Lini M

tack för svar!
    Vet du HUR du fick diagnosen? Jag undrar vad som kommer att hända hos doktorn imorgon. Kan de verkligen undersöka sånt här på vårdcentral??

• soff82

Jag fick åka till länssjukhuset här i Halland för ett EKG, som på den tiden senare skickades till expert för avläsning.
    Vet inte om jag är bäst på att förklara ett EKG men minnet som barn är en massa sladdar dom fäste på huvudet med hjälp av salva (minns hur jobbigt det var att få rent håret) för att läsa av hjärnaktiviteten. En del av testet blinkade man med en lampa framför ögen i olika intervaller för att framkalla anfall antar jag.
    Skulle tro att det inte går att diagnostisera på vårdcentral, utan på större sjukhus. Rätt avancerad utrustning, och krävs nog expert att läsa av testet.

Iaf, så är det som jag förstått den snällaste formen av epilepsi man kan få. Efter de lyckats få in rätt medicin och dosering på mig hade jag inga anfall på flera år

• Eldo

www.epilepsi.se kan du under länken "Om epilepsi" läsa om olika sorters epilepsi. Där nämns bla absence, petit mal, vilka i dagligt tal kallas för frånvaroattacker.
    Min son har både frånvaroattacker och större anfall.

• soff82

Jag menar EEG... EKG, vad är det.. när man kollar hjärtat kanske??

Uppdatera gärna imorgon hur det gått för dig och pojken

• Lini M

tack snälla för era svar!
    Kanske mer är en koll hos doktorn imorgon... Jag skriver igen efter vi varit där

• Bling

Absense står för att det bara är en kort episod av frånvaro tror jag. Har för mig att jag läst att detta inte är helt ovanligt hos yngre barn och ofta kan gå över när de blir äldre... Lycka till!

• Lini M

ville bara skriva att nu har vi varit pa bade vardcentralen & sen sjukhuset.. Vilken dag. Ar helt slut. Vid detta tillfalle tror man inte att DS har epilepsi av nagon form. Man har tankar om diabetes (vilket ocksa kan framkalla denna typ av franvaro) men ar inte saker. Sa i princip: man vet inte utan kommer att vilja undersoka DS igen om nagon manad, och under tiden ska jag fora dagbok over liknande saker som hander..

Alla pa barn-sjukhuset var jattebra, super verkligen. Men jag ar anda lite fundersam. Hur kan man inte veta? Det kanns svart med sant som ar ovisst..

• Eldo

Diabetes? Men, syns inte sånt rätt lätt på prover? Och, behöver det inte snabbt behandlas?
    De jag känner som har diabetes har direkt lagts in på sjukhus för att påbörja/lära sig hantera insulinet.

• Lini M

Jo det tanker jag ocksa. Man tog blodprov som visade normala blodsocker nivaer. Hmm. Vet inte vad jag ska tro

Svar på tråden rullar ögonen bakåt