• KristinaE

Present till barnkalas, pris?

Min son ska på sitt första riktigta kalas till en dagis kompis om två veckor. Jag började fundera på hur mycket man egentligen köper presenter för, han är fyra och killen han ska till fyller fem. Är det runt hundra lappen som är vanligast eller är det mer?

• Svar på tråden Present till barnkalas, pris?
  • puh fantast

Sonen har varit på 2 barnkalas och jag har legat runt 50-60 kr på presenterna. Har ingen aning om hur mycket de andra köpt för.

• Anke

tycker det beror lite på hur "nära" vän man är. för vanliga kalas är det väl en hundring skulle jag säga.

* If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • jeikei

våra barn brukar ge runt 50-lappen

• JoiPoi

Jag tycker maninte får så mycket för 50kr som är vettigt, 100 är väl mer rimligt.

• Lovali

Brukar köpa för mellan 80-150:- typ, lite beroende på hur när kompis han är med kalaspersonen.

• Söderböna

Jag brukar ha ungefär 100 kronor som riktvärde, men ibland hittar man bra grejer billigare. Ibland kan man exempelvis hitta barnböcker som brukar kosta bra bit över 100 för runt 50 lappen. Det tycker jag är helt ok! Det MÅSTE inte bli för 100 kronor.

• FrökenBokmal

Jag har massa kollegor som gett mig tipset om att köpa böcker på rea (bokrea elelr annat)! Det finns massa roliga barnböcker för väldigt billigt.

• Söderböna

Om man bor i Stockholm är Drottninggatan bok och bild ett bra tips - de är ofta billigare än vanliga bokaffärer är på bokrean Bokskotten har också ofta bra priser.

• Anke

annars finns adlibris

* If you think nobody cares about you, try missing a couple of payments *
  • In the summertime

Jag upplever att lite större barn älskar saker de står deras namn på. Jag har många gånger köpt vita långärmade t shirtar, örngott på ikea, muggar el dyl och skrivit med passande färg deras namn och gjort lite fint runt. Det har varit väldigt uppskattat.

• Analoga

Min 4-åring ska också på sitt första barnkalas imorgon, hos en tjej som fyller 5.

Jag hade föresatt mig att hitta en present för max 60 kronor; tycker det är lagom till en dagiskompis som hon inte ens är bästis med

Dock fyndade jag rejält; hittade ett roligt spel som kostade 129 kr ordinarie pris men var nedsatt till 40 kr!! Det var på BR, där kan man verkligen göra fynd!

• Angelven

Bättre att hitta en BRA present än en dyr - killarna hade med sig en lite dyrare och en lite billigare till en tjejkompis från dagis - det var det lite billigare rosa GLITTRIGA hopprepet som hon blev helt förlorad i och alla de andra småtjejerna oh'ade och a'ade avundsjukt

• D med N och A

Oj, allt emellan 50 och 200:-, verkligen! Idag var det mellanbarnets bästis som fyllde år, hon fick en tröja från HM (129 hårband (24,50) och en ask med lite snoddar och sånt (39 så det blev ju nästan 200:-, men som sagt, bästis och vi föräldrar är goda vänner. Samma summor till kusiner, medan mer avlägsna kompisar till barnen får för 50-100:-

• stolpen

jag tycker att 79.90 känns som en kanonsumma för tex en dagiskompis!

• jeikei

Komplettering:
    Skrev tidigare 50:- (de e ju självklart ca, kan ju vara allt mellan 30-70:- *typ*)
    Runt 100:- känns ju lite väl mycket om man har 3 barn som blir bjuden på alla klasskamraters kalas, dvs ca 20 stycken kalas per barn om året = 20*3*100= 6000:- från vår budget i presenter till ytliga kompisar per år... nej därför har vi 50:- som riktmärke till klasskamrater.. däremot bästisen får självklart lite mer...

• Evangeline72

Mellan 50 och 100 kr tycker jag är rimligt. Men man kan ju hitta saker på ex BR som är nedsatta till ännu lägre pris och få väldigt mycket för lite pengar.

Svar på tråden Present till barnkalas, pris?