• Kajsa79

Vad bör man tänka på när man köper barnvagn?

Slänger in frågan här eftersom ni som redan är föräldrar rimligtvis har mer erfarnehet av barnvagnar. Vad bör man tänka på? Finns det måsten alt. sånt man bör se upp med? Vi ska ha barn i slutet av november och jag har förstått att man måste vara ute i god tid om man ska beställa en ny vagn. Jag funderar även på begagnat.
    Märken? Modeller? Prisklasser?

Tacksam för svar! /Kajsa

• Svar på tråden Vad bör man tänka på när man köper barnvagn?
  • Karra1

TS: ska ni ha en ny vagn, vänta tills de säljer ut 05:orna på rea
    Så gjorde vi med nummer ett (född i dec) fick kombivagn, skötväska & åkpåse för i stort sett halva priset

• Kajsa79

Aha, dom rear 05:orna redan till hösten? det visste jag inte! Ungefär när börjar den rean? Det låter ju som en bra idé!
    Vilka vagnar har ni till era barn? För- och nackdelar med dem?

• Karra1

TS: vi har en brio kombi då, och vi har varit supernöjda med den. Har använt den från dec 97 - våren 2002 dagligen.

Nackdel: den är stor och tung
    Fördel: stabil barnet, ryms hela tiden (öve att sova middag i ute poå vintern när de är 2-3 år

Japp rean brukar börja i september

• Kajsa79

Super- då är det bara att vänta ut rean då! Hade ändå inte tänkt köpa vagn förrän i september-början av oktober.

• Katharina

Ett tips är att köpa en sådan tulsa vagnspåse att hänga på styret. Där får man plats med bärsjalen som man kan ha när bebisen inte vill åka längre

• AnnaGBG

Man måste INTE ha den matchande dyra skötväskan! Förstår inte att de ens köps...?
    För min del var prioriteringen att vagnen skulle vara lätt, lättkörd och snygg.

• camomilla

Testa vagnen ordentligt, alltså gå i promenadtakt med vagnen. Vår vagn är för "kort" i styret, kanske vi är ovanligt långbenta föräldrar men när man går raskt så tar fötterna i bromsen eller hjulen. Önskar nån gett mig det tipset när vi handlade vagn. Lycka till!

• Sebbes mamma

Vad är viktigt för er? en lätt vagn, en smal, en låg osv...
    Vi resonerade så att vi ville ha en relativt lätt vagn med hårdlift eftersom vi bor på tredje våningen utan hiss. Då blev det en Brio kombi (-04), jag gillade liggdelen men sittdelen tyckte jag inte alls om! Sebastian satt inget bra i den, kändes som att den var för stor. Tycker inte heller om att det inte fanns teleskophantag. Så vi köpte en Carena Ride när han var 7 månader och den gillar jag väldigt mycket (fast det är ju bara sittvagn).

Skulle jag köpa en vagn idag skulle det bli Emmaljunga Cerox, tycker den är super snygg...

Svar på tråden Vad bör man tänka på när man köper barnvagn?