• Lill Mamsen

Hur länge hade du krystvärkar?

Jag är lite nyfiken på att veta hur länge det är normalt att ha krystvärkar? De flesta jag pratat med har haft 3-5 krystningar ellet nåt sånt och sedan har bebisen varit ute. Själv krystade jag i typ 45 min vilket verkar vara väldigt lång tid. Jag upplevde inte att krystvärkarna var det jobbigaste utan mer de sista 2 centimeterna i öppningsskedet. Undrar om Epiduralen gör att smärtan vid krysningsvärkarna minskar och om det också kan göra att det tar längre tid? Ska nu föda för andra gången och vill denna gång föda utan epidural, någon som har varit med om att föda med epidural och utan som kan beskriva skillnaden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-21 17:34
    Vad kul att tråden lever kvar än idag Var ju ett antal år sen jag skrev den. Roligt att läsa allas upplevelser. Jag fick ett till barn och hade som en enda lång krystvärk i någon minut. Så det gick väldigt fort för nummer två och då hade jag ingen smärtlindring. Så nu har jag upplevt med och utan epidural Vid denna förlossning var öppningsskedet ingenting och krystandet gjorde svinont. Så det är verkligen två helt olika upplevelser.

• Svar på tråden Hur länge hade du krystvärkar?
  • IHateYourFace

8 minuter med andra barnet enligt journalen. I första journalen ståringen tid men det var ungefär samma.

• Lill Mamsen
    IHateYourFace skrev 2008-10-09 23:16:40 följande:
    8 minuter med andra barnet enligt journalen. I första journalen ståringen tid men det var ungefär samma.
    Okej. Upplevde du krystninsvärkarna eller öppningsskedet som ondast? Tog du epidural?
  • My family and I

45 min konstant utan att knappt hinna andas emellan...superjobbigt!!!

Stolt mamma till Leon född 001124 och Wyatt född 070114! Förhoppningsvis bebis 2009
  • Lill Mamsen
    Marija79 skrev 2008-10-09 23:17:57 följande:
    5 timmar :-O
    Menar du att du krystade i 5 timmar?? sa de varför det tog sådan tid? Ja det är tydligen väldigt olika :) Tog du epidural då?
  • Nyfiken gul

började krysta 21:19

victor kom upp på magen 21:24

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Andaloal

59 min första gången
    18 minuter andra gången men själv vet jag att jag fick mindre krystvärkar direkt då dom tog hinnorna men de räknades inte för dom va inte helt äkta ännu.

En vän är en person som kommer när andra försvinner. / Walter Winchell
  • Andrea

40 minuter enligt journalen. Fast det kändes som en sekund typ...

• Rosen78

mitt vatten gick på min första krystvärk...4 minuter efter kom min lilla Nea!!! Det va snabba ryck va!! Hade ingen bedövning...hann inte.

• Lill Mamsen

Kanske inte är så ovanligt trots allt? Undrar vad som är värst. Är beredd på att det kommer gå väldigt fort denna gång. Var inne 4 timmar förra gången, öppen 5 när jag kom in. Är orolig att jag inte ska hinna och förbereder mig på att inte hinna ta epidural.

Svar på tråden Hur länge hade du krystvärkar?