• Lingon

Knäppningar från magen i vecka 40, vad är det?

Är i vecka 39+2 och har i förrgår och igår varit med om något som jag inte förstår vad det är. Båda gångerna har det kommit när jag suttit ned och det har inte varit i samband med rörelser från barnet. Det låter ett ljud från magen (som att man knäpper med fingrarna)och det känns också ett litet poff i magen men det gör inget ont. Första gången tänkte jag att hinnorna sprack och att vattnet skulle gå men det har inte hänt något spännande i samband med detta. Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Ska ringa och fråga min BM men är nyfiken på om någon annan varit med om eller hört om någon som erfarit detta?

• Svar på tråden Knäppningar från magen i vecka 40, vad är det?
  • fjärilstofflan

skönt o höra att det är fler barn som knäpper i magen
    När jag väntade min första grabb knäppte det i magen i samband med rörelser, precis som att det knäpper i lederna... frågade bm men hon hade aldrig hört talas om det!

Är gravid nu i v38 och det är samma sak denna gång!

även denna bebis knäpper det om när den rör sig ibland... tror att det är lederna..

för det kommer oftast när bebben gör hastiga rörelser!

låter ganska obehgaligt... trodde att jag var ensam om knäppande bebisar!

• Eevy

Knäpper i min mage oxå och har gjort det i ett bra tag, går in i v 38 ida. Trodde oxå att jag va ensam om det! Knäpper i samband me att bebisen rör sig, borde va lederna som låter.

• MilosMamma07

det knäpper nästan i alla magar runt den tiden, det är barnen som knäpper eller ja det knäpper i deras kropp typ leder el nått, min BM förklarade för mej men de e ju ett år sen så jag har glömt.

• Carrie

Har oxå en knäppande bebis i magen! Lustigt ljud tycker jag. Bm hade hört att ngn annan oxå haft det så men visste inte riktigt vad det beror på.

Carpe Diem!
  • empa81

Det gör det i min mage också...låter som om ett knä med löst brosk i böjs!

Anna 27 skrev 2008-10-10 10:59:25 följande:
    I min mage kan det KNAKA!
    BF 24/10 men bebis är välkommen när som nu!!!
  • summer sense

Det knäpper i min mage oxå ibland. Frågade min BM vad det kunde vara men hon hade ingen aning, men det var fler som hade frågat om det sa hon :)

• Lingon

Åh, vad härligt med fler knäppande magar! Jag började misströsta lite... Ringde till MVC och hon jag talade med hade aldrig hört talas om det och rekomenderade mig att tala med förlossningen och när jag ringde dit kunde de inte heller svara på vad det var... För mig har ju inte ljudet kommit i samband med att barnet rört sig utan det har varit helt stilla och som från ingenting detta knäpp. Verkar som att ni andra hör knäppandet i samband med rörelser från barnet... Har ni aldrig hört ljudet utan att barnet rört sig samtidigt?

• lottaloppan

Jag hade också detta min förra graviditet. Det kan enligt mig inte vara bebbens leder som knäpper, för det gör de inte sen när bebben är ute och den rör sig! Jag läste nånstans då att det kan vara fosterhinnorna som fastnar i varann och sen "knäpper loss", eller att bebben trycker fostervatten mot fosterhinnan så att det blir som ett "vaakum" som knäpper till.

• Lingon

lottaloppan, toppen!
    Det där känns mer troligt för mig eftersom ljudet kommer appropå ingentin vad jag kan märka! Hade du det också i slutet på graviditeten?

• lottaloppan

Ja, det var sista veckorna. Min man hörde dem ocksånär vi satt framför teven på kvällarna... Jag var förstås orolig ända tills min dotter föddes och jag insåg att det inte kunde varit från henne, de är så otroligt mjuka i lederna!

• fisensmamma

Här är en till med knäppande ljud från magen Hade det också förra gången och det är fler än jag som har hört det. Är i vecka 39 och det har knäppt ett par veckor nu.

• Lingon

Ja, jag minns inte heller att det knäppte om min son när han kom ut, borde ha reagerat på det i sådanafall... Det här med hinnorna tycker jag låter mest logiskt. Men man vet aldrig om någon annan har någon annan spännade teori... Jag är glad att jag inte är ensam om det här iallfall!

• elina1987

halloj!

äntligen någon med liknande problem. jag sökte efter käppande ljud från magen på google och fann era svar här på famijeliv.
    jag är gravid ivecka 37+5 och har nu börja höra knäppande ljud från magen precis som det kan låta om man sträcker sig tex i en hälsena eller liknande. jag har ju nu ingen aning om ljudet kommer från mig eller bebisen, det gör inte ont med det låter lite läskigt faktiskt. som sagt jag har ännu inte talat med barnmorskan om det, trodde att jag skulle vara själv om det här symtomet men skönt att höra att fler har uppleft samma knäppande. då är det nog inget fel som jag trott iaf.

• Frax

Vad jag har hört är det något med för lite ledvätska som är vanligt och ofarligt. En av mina barn "knäppte" även efter att han kom ut. Gick över efter några veckor.

• JohannaOMikael

Haha vad kul att läsa. jag ahr också en "knäppande mage" blev jätte rädd i början och min BM hade aldrig hört talas om de.

• empa81

Jag har ju skrivit här innan att det lät i min mage, nu när tösen är ute låter det likadant om hennes leder så där har vi förklaringen till varför det lät i min mage

Mamma till Millie 17/10-2008
Svar på tråden Knäppningar från magen i vecka 40, vad är det?