• Linusida76

Bollpil som häck?

Vi ska plantera en häck som lite insynsskydd mot grannarna. Problemet är att vi bor på en gammal sjöbotten så tomten är väldigt blöt då vattnet har svårt att rinna undan.
    Jag har fått rekommenderat bollpil eller dvärgrödvide. Men de ser båda ut att ta så mycket plats. Det är ganska smalt där vi ska ha häcken.
    Kan man beskära tex bollpilen så att den blir till en smal häck. Eller blir den jättebred?

• Svar på tråden Bollpil som häck?
  • ALJO

Jag rekommenderar inte pil, billpil blir inte snyggt, annan vide blir ganska bred, måste skäras ner helt vartannat år, och blir bladlös nertill. Kanske häggmispel eller måbär?

• Linusida76

Tack för ditt svar. Vet du om häggmispel och måbär tål att stå mycket fuktigt?

ALJO skrev 2008-10-10 18:40:41 följande:
    Jag rekommenderar inte pil, billpil blir inte snyggt, annan vide blir ganska bred, måste skäras ner helt vartannat år, och blir bladlös nertill. Kanske häggmispel eller måbär?
  • Torparn

Bollpil tror jag inte alls på däremot litet rödvide skulle kunna fungera som häck. Men den tillhör ju inte de smalaste häckarna men är en av de minsta pilsorterna...

Svar på tråden Bollpil som häck?