• Maddeliix

Vad ska jag göra med grytbitarna (nötkött)

Köpte hem massa olika kött i veckan när jag handade och idag när jag ska göra nån mat av dom vet jag inte ens vad jag kan hitta på..

Har grytbitar i både nöt -/fläskkött.. Förslag men inte allt för avancerat.. För idag är jag TRÖTT!

• Svar på tråden Vad ska jag göra med grytbitarna (nötkött)
  • Dino78

Varför inte en gryta? Kan man variera i det oändliga.
    Eller kalops - det är ju asgott. Sköter sig själv på spisen mesta delen av tiden.

DIF i själ och hjärta
  • annca

Kalops, gulash (godast om man blandar nöt och fläsk), äkta chili...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mini79

Bryn nötkött i en gryta. Häll på vatten, en köttbuljontärning, skivad lök, morötter, soja, peppar, salt, några enbär, ett lagerblad, timjan. Låt koka i 1 1/2 timme under lock. Red av med grädde och ha i lite svamp om du gillar det. Jättegott med koktpotatis och lingonsylt.

• Nyfiken gul

Nöt-grytbitar - KALOPS!!

Fläsk-grytbitar - DILLKÖTT!!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Miang

Grytor går ju att varierar i det oändliga. Grundrecept på gryta kan vara detta:

Fräs lök (och vitlök om man vill) i en stor gryta.
    Bryn samtidigt grytbitarna i omgångar (så inte köttet släpper ifrån sig för mycket vatten och blir kokt snarare än brytn) i en stekpanna i smör. Salta och peppra. När bitarna fått fin färg runtom flyttas de över till grytan.

Lägg i slantar av diverse rotfrukter i grytan. Fyll på med vätska (kan vara buljong, vin, vatten, kanske lite passerade tomater) så det precis täcker kött och rotfrukter. Lägg i 1-2 lagerblad och krydda med de örter man vill ha (timjan och rosmarin funkar nästan alltid). Låt puttra under lock 1,5-2 timmar eller tills köttet känns mört.

En väldigt god gryta jag brukar göra är baserad på detta fast man har även i svamp tillsammans med rotfrukterna. Som vätska används hälften vatten och hälften vin plus en burk krossade tomater. Efter 1,5 timmar häller man i 1-2 dl grädde och smular i lite ädelost. Puttra i en halvtimma till utan lock och ät med ris eller pressad potatis. Mängderna är baserat på ca 0,5 kg grytbitar.

• OxenMannen
    Miang skrev 2008-10-10 11:25:17 följande:
    Bryn samtidigt grytbitarna i omgångar (så inte köttet släpper ifrån sig för mycket vatten och blir kokt snarare än brytn)
    Viktig synpunkt som man kan råda bot på genom att ha flera plattor på på högsta värme. Då stannar inte stekprocessen av. Fungerar även när man ska koka kräftor och vill ha "fullt ös" hela tiden.
  • Maddeliix

tack för alla recept men jag glömde tillägga att sambon inte äter andra rotfrukter än potatis.. :/..

• OxenMannen

Programmera om din sambo!
    Rotselleri... palsternacka, morötter... Så mycket som är grymt gott ju!

Svar på tråden Vad ska jag göra med grytbitarna (nötkött)