• Richael

Traderaköpare som vill skicka pengar i kuvert - hur ska jag göra?

Har fått en förfrågan angående en vara jag har ute på Tradera.
    Den potentielle köparen säger att det kostar honom 50:- att föra över pengar till mitt konto och undrar om han kan sända mig betalningen per post (på egen risk).

Har inte sålt så mycket och tvekar lite, då jag i så fall inte har något bevis på att han har sänt mig pengar.

Är det någon annan som varit med om detta?
    Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Traderaköpare som vill skicka pengar i kuvert - hur ska jag göra?
  • Fidelis ad urnam

Be honom skicka pengarna, vänta tills du får dem och skicka produkten då.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • maamje

Om det är på hans egen risk så hade jag gått med på det.

• Hundtok

Tycker det låter lite konstigt. Är väl ingen bank som tar 50 kr för att föra över pengar.

• missteddy

hur kan det kosta honom att sätta in pengar på ett konto. behonom gå in på din bank i stället jag skulle inte vilja ha pengar så för de kan bli stulna

• jummie

Kan inte stämma..det kostar inte 50 kr att föra över pengar mellan privatkonton. Möjligen att betala en räkning..men det är ju inte fallet här!

Be honom kolla upp lite mer noggrant..

• Alicia05sMamma

Kan tänka mig att han får betala 50 :- för att han går IN på banken & gör en insättning till dig och ni INTE använder samma bank. För då brukar man få betala.

Men har han/hon ingen internet bank eller bank via telefon ??

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Richael

Han säger att han har Nordea (jag har Swedbank) och att det då kostar 50:- att föra över. Antar att han inte har Internetbank.

Är väl mest lite orolig för att man inte har några "bevis" som man har när man kan visa ett kontoutdrag, och givetvis att pengarna skulle kunna komma bort i posten.

• jummie

Men om jag går in med säg tvåhundra i handen o vill sätta in dom på ett konto som finns på just DEN banken. Inte tar dom väl 50 spänn för det.

• Richael
    Alicia05sMamma skrev 2008-10-10 11:35:18 följande:
    Kan tänka mig att han får betala 50 :- för att han går IN på banken & gör en insättning till dig och ni INTE använder samma bank. För då brukar man få betala.Men har han/hon ingen internet bank eller bank via telefon ??
    Jag får nog maila tillbaka och fråga. I och för sig så vill man ju sälja och han är hittils den enda spekulanten - men det är tråkigt om det är ngt som inte funkar.
  • Fidelis ad urnam
    Richael skrev 2008-10-10 11:37:19 följande:
    Han säger att han har Nordea (jag har Swedbank) och att det då kostar 50:- att föra över. Antar att han inte har Internetbank.Är väl mest lite orolig för att man inte har några "bevis" som man har när man kan visa ett kontoutdrag, och givetvis att pengarna skulle kunna komma bort i posten.
    Klargör det för honom, få det skriftligt att han är medveten om att detta sker helt på hans egen risk.

I övrigt kan han faktiskt gå in på Swedbank och sätta in pengarna på ditt konto.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Richael
    jummie skrev 2008-10-10 11:38:35 följande:
    Men om jag går in med säg tvåhundra i handen o vill sätta in dom på ett konto som finns på just DEN banken. Inte tar dom väl 50 spänn för det.
    Jag tror att de gör det numera, de vill att kunderna ska sköta det själva via telefon eller Internet.
  • jummie
    Richael skrev 2008-10-10 11:39:53 följande:
    Jag tror att de gör det numera, de vill att kunderna ska sköta det själva via telefon eller Internet.
    På Swedbank tar de 0 kr om jag har kontouppgifter...vilket han bör ha. 20 kr om jag enbart har namn tex.
  • Alicia05sMamma

Ja lite märkligt är det nog allt.

Kolla upp om det verkligen stämmer med din bank det din köpare säger.

Säg att pengarna inte skulle nå dig med posten, vad gör ni båda då ?

• Richael
    Alicia05sMamma skrev 2008-10-10 11:41:47 följande:
    Säg att pengarna inte skulle nå dig med posten, vad gör ni båda då ?
    Ja det är ju just det som är problemet. Iofs så är det inga stora pengar, men i alla fall.

Ska maila och fråga om han inte har telefonbank i alla fall.

Tack för svar o tips!
  • abnocto

Varför är det så farligt att han skickar i brev, så länge han gör det på egen risk? När du får pengarna skickar du hans vara. Bevis behöver du väl inte ha för det har du ju inte även om han sätter in på ditt konto, antingen ser du dem på kontot eller också ser du dem i kuvertet. Förstår inte vad för slags bevis du vill ha.
    Kanske bor han i gränsen till Sverige, då kan det kosta att föra över pengar om han har sitt konto i andra landet.

• Alicia05sMamma
    abnocto skrev 2008-10-10 13:22:13 följande:
    Varför är det så farligt att han skickar i brev, så länge han gör det på egen risk? När du får pengarna skickar du hans vara. Bevis behöver du väl inte ha för det har du ju inte även om han sätter in på ditt konto, antingen ser du dem på kontot eller också ser du dem i kuvertet. Förstår inte vad för slags bevis du vill ha.Kanske bor han i gränsen till Sverige, då kan det kosta att föra över pengar om han har sitt konto i andra landet.
    Fast det spelar ju ingen roll igentligen att köparen skickar pengarna på egen risk.
    Finns ju ingen som hellst säkerhet att pengarna når ts. Det är ju varken kul för köpare eller säljare.
  • Richael
    abnocto skrev 2008-10-10 13:22:13 följande:
    Varför är det så farligt att han skickar i brev, så länge han gör det på egen risk? När du får pengarna skickar du hans vara. Bevis behöver du väl inte ha för det har du ju inte även om han sätter in på ditt konto, antingen ser du dem på kontot eller också ser du dem i kuvertet. Förstår inte vad för slags bevis du vill ha.Kanske bor han i gränsen till Sverige, då kan det kosta att föra över pengar om han har sitt konto i andra landet.
    Vid banköverföring så har ju både säljare och köpare bevis på insättning/överföring. Visst sker det på egen risk, men det är trist om pengarna inte kommer fram. Trist för köparen om han förlorar mina pengar, trist för mig som säljare om det skulle bli någon slags tvist.

Hur som, har mailat och förklarat att jag helst ser en överföring och frågat om han inte har tillgång till bankens telefontjänster.
  • missteddy

det kostar väl inget att gå in på ett  Swedbankskontor och sätta in pengarna direkt på ditt konto. låter kostigt att det ska kosta har aldrig behöva göra det när jag sätter över pengar till swedbank

• oxytocin

Köparen i fråga kanske inte har möjlighet av nån anledning att ta sig till en Swedbank. Om han nu ska skicka pengar i ett kuvert, säg till honom att "slå in" sedlarna/sedeln väl så att man inte ser igenom att det är pengar.

Svar på tråden Traderaköpare som vill skicka pengar i kuvert - hur ska jag göra?