Vad gör jag för fel med pajdegen?
alltid när jag ska göra paj så blir pajdegen så sliskigt fet och rinnig..inget hårt pajskal alls..fast jag gör efter recept..förgräddar osv...vad blir galet? någon som annars har bra pajdegs recept??
alltid när jag ska göra paj så blir pajdegen så sliskigt fet och rinnig..inget hårt pajskal alls..fast jag gör efter recept..förgräddar osv...vad blir galet? någon som annars har bra pajdegs recept??
Matpaj eller efterrättspaj?
matpaj
Förgräddar du den i ugnen?
Det ska vara hackat smör, mjöl och några matskedar vatten. Det ska mest bli smul som man bara trycker ut i en form. Du kanske har för mycket vatten?
Den jag gör är:
jag får aldrig konstig deg och jag trycker alltid ut den i formen... förgräddar inte.
Kan tillägga att mitt pajskal blir aldrig hårt utan sprött. Jag förgräddar mina pajdegar under tiden som jag gör fyllningen.
Hur gör du exakt? Jag är rätt nöjd med mina pajer. Först kör man ihop ingredienserna snabb i matberedaren. Trycker ut den i formen och ställer den i kylen ca 30 minuter. Så att margarinet i degen stelnar igen. Sen sätter jag folie runt kanterna på pajen så att de hålls på plats i formen. Förgräddar i ca 200 grader i 10 minuter.
Jag kör med matberedare förhand verkar jobbigt...
Jag varken låten degen vila eller förgräddar. Blir jättebra ändå!
Hej...
Jag tar:
3 dl mjöl
125gr smör
3 msk kallt vatten
en nypa salt
rör ihop snabbt i matberedaren, trycker ut i formen, naggar botten. Och in i frysen tills den är nästan helt genom frusen. Sedan förgräddan jag i 220 grader mitt i ugnen till den börjar få färg (ca. 10-15 minuter).
Har aldrig haft problem med att den blir sladdrig
Lycka till
åh tack för era svar! får göra nytt försök ikväll...kanske hade för mkt vatten då....men blri så smetig och det dryper fett,,,,vill ha den just frasig...ska testa med era recept.... tack så mycket!!
sänka: jag skriver ut ditt recept..
har dock ingen matberedare-...får gå ändå....
Använder du smör i förpackning eller flytande?
Flytande smör/margaring funkar INTE, det blir drypande, du måste använda vanlig baksmör/steksmör i hård variant.
jag har hårt margarain(Milda) inte rinnande...
hur stor är pajformen?
om det blir stora hål i degen så är formen förmodligen för stor helt enkelt.
och så ska du trycka ut degen fort. Du ska inte hålla på och jamsa och pilla så mycket.
ner med degen i formen - tryck ut och klart! det ska ta högst 1 minut... annars smälter smöret i degen och det blir kladdigt o rinnigt.
och så ska formen in i ugnen på en gång inte stå och smälta ovanpå någon varm spis...
hej..lägger mig i lite..Blir den kladdig efter att du tar ut den från ugnen när du förgräddat? Eller är det när ni ska äta den..asså när du har fyllt den o gräddat den igen? ...Om det är efteråt så är det ju säkerligen ingredienserna som trilskas med dig
Jag brukar smälta smöret i micron och sedan blanda med resten. Det är ju definitivt lättare och det har aldrig misslyckats. Själva degen blir ju oljig men efter förgräddning perfekt! =)