• HelleGbg

Vad gör jag för fel med pajdegen?

alltid när jag ska göra paj så blir pajdegen så sliskigt fet och rinnig..inget hårt pajskal alls..fast jag gör efter recept..förgräddar osv...vad blir galet? någon som annars har bra pajdegs recept??

• Svar på tråden Vad gör jag för fel med pajdegen?
  • Catchie80

Förgräddar du den i ugnen?

• Dino78

Det ska vara hackat smör, mjöl och några matskedar vatten. Det ska mest bli smul som man bara trycker ut i en form. Du kanske har för mycket vatten?

Den jag gör är:

3 dl vetemjöl 150 g smör eller margarin 2 - 3 msk vatten 1 krm salt

DIF i själ och hjärta
  • ludenben

jag får aldrig konstig deg och jag trycker alltid ut den i formen... förgräddar inte.

• Dino78

Kan tillägga att mitt pajskal blir aldrig hårt utan sprött. Jag förgräddar mina pajdegar under tiden som jag gör fyllningen.

DIF i själ och hjärta
  • ElinC

Hur gör du exakt? Jag är rätt nöjd med mina pajer. Först kör man ihop ingredienserna snabb i matberedaren. Trycker ut den i formen och ställer den i kylen ca 30 minuter. Så att margarinet i degen stelnar igen. Sen sätter jag folie runt kanterna på pajen så att de hålls på plats i formen. Förgräddar i ca 200 grader i 10 minuter.

• ludenben

Jag kör med matberedare   förhand verkar jobbigt...

• catty86

Jag varken låten degen vila eller förgräddar. Blir jättebra ändå!

• sänka

Hej...

Jag tar:

3 dl mjöl
    125gr smör
    3 msk kallt vatten
    en nypa salt

rör ihop snabbt i matberedaren, trycker ut i formen, naggar botten. Och in i frysen tills den är nästan helt genom frusen. Sedan förgräddan jag i 220 grader mitt i ugnen till den börjar få färg (ca. 10-15 minuter).

Har aldrig haft problem med att den blir sladdrig

Lycka till

• HelleGbg

åh tack för era svar! får göra nytt försök ikväll...kanske hade för mkt vatten då....men blri så smetig och det dryper fett,,,,vill ha den just frasig...ska testa med era recept.... tack så mycket!!

• HelleGbg

sänka: jag skriver ut ditt recept..
    har dock ingen matberedare-...får gå ändå....

• Dino78
    HelleGbg skrev 2008-10-10 12:20:17 följande:
    sänka: jag skriver ut ditt recept..har dock ingen matberedare-...får gå ändå....
    jag gör alltid för hand. Går utmärkt Skär smöret/margarinet i tärningar först coh blanda det med mjölet med hjälp av en gaffel (eller med fingrarna). Sen när de tär väl blandat har du i vattnet. Rör snabbt och sen trycker ut det i en pajform.
    DIF i själ och hjärta
  • HelleGbg
    Dino78 skrev 2008-10-10 12:31:35 följande:
    jag gör alltid för hand. Går utmärkt Skär smöret/margarinet i tärningar först coh blanda det med mjölet med hjälp av en gaffel (eller med fingrarna). Sen när de tär väl blandat har du i vattnet. Rör snabbt och sen trycker ut det i en pajform.
    just så som jag gjorde igår,,,igen,,,och det blir så rinnigt,,på något sätt...stora hål i pajdegen när jag trycker ut den i formen,,ja kan inte baka helt enkelt...
  • Catchie80

Använder du smör i förpackning eller flytande?

Flytande smör/margaring funkar INTE, det blir drypande, du måste använda vanlig baksmör/steksmör i hård variant.

HelleGbg skrev 2008-10-10 12:19:21 följande:
    åh tack för era svar! får göra nytt försök ikväll...kanske hade för mkt vatten då....men blri så smetig och det dryper fett,,,,vill ha den just frasig...ska testa med era recept.... tack så mycket!!
  • Nyfiken gul

hur stor är pajformen?

om det blir stora hål i degen så är formen förmodligen för stor helt enkelt.

och så ska du trycka ut degen fort. Du ska inte hålla på och jamsa och pilla så mycket.

ner med degen i formen - tryck ut och klart!  det ska ta högst 1 minut... annars smälter smöret i degen och det blir kladdigt o rinnigt.

och så ska formen in i ugnen på en gång inte stå och smälta ovanpå någon varm spis...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • teasmamma

hej..lägger mig i lite..Blir den kladdig efter att du tar ut den från ugnen när du förgräddat? Eller är det när ni ska äta den..asså när du har fyllt den o gräddat den igen? ...Om det är efteråt så är det ju säkerligen ingredienserna som trilskas med dig

• Tsubi

Jag brukar smälta smöret i micron och sedan blanda med resten. Det är ju definitivt lättare och det har aldrig misslyckats. Själva degen blir ju oljig men efter förgräddning perfekt! =)

Svar på tråden Vad gör jag för fel med pajdegen?