• Anonym (arg)

min mamma är alkoholist

Jag har insett att min mamma är alkoholist.
    Pappa skulle också behöva minska på sitt drickande men han dricker inte alls lika mycket som mamma gör.
    Känner mig just nu mest arg, arg och besviken.
    Båda mina föräldrar har växt upp med alkoholiserade pappor, tycker att de borde se själva vad de håller på med.

Jag bor själv långt bort från dom, men åker ofta dit och hälsar på sedan jag fick barn för att de ska få en chans att se sitt barnbarn utvecklas.
    Men nu känner jag att jag inte vill, jag orkar inte med min mamma och hennes fördömande attityd mot mig.
    Speciellt som hon inte tar tag i sina egna problem.

Jag vill inte att min dotter ska behöva växa upp med alkoholiserad morföräldrar. Vet inte hur jag ska ta upp det här med dom. Ska jag och min syster ställa dom mot väggen tillsammans? Ska jag hota med att de inte får träffa sitt barnbarn om de inte slutar dricka?

Det här är en jätte jobbig situation som jag vet att många andra varit i. Någon som har råd att komma med?
    Funderar på att kontakta en anhörigförening.

• Svar på tråden min mamma är alkoholist
  • Dino78

Eftersom alkoholism är en sjukdom kan det ju vara bra för din mamma att få vård. Hon måste dock själv be om den. djupt inne inser hon nog att hon har problem men eftersom förnekelse är den största fienden en alkoholist har så förnekar hon inför allt och alla att hon har problem. Spriten är hennes vän och tröst. Hon måste veta att hon kan få hjälp och att någon finns där att stötta henne. Varje dag i resten av hennes liv kommer bli en kamp mot suget.

Genom att hota kommer du nog inte långt såvida du inte ställt ultimatum fler än en gång.
    Självklart ska du inte hälsa på med din dotter om du inte vill.

Tycker du och din syster ska sätta er ner med era föräldrar och prata. Ja, hon kommer förneka men kom med sakliga argument och "bevis" för hennes drickande och säg att ni vill hjälpa henne. Det finns behandlingar.
    Du kan ta kontakt med AA och be om hjälp hur ni ska hantera problemet.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

AA är till för att hjälpa HENNE och inte er förresten...Alanon är anhörigförening om DU känner att di vill prata om hur detta påverkar DIG. jag tycker dock att AA är bra att kontakta för att kunna hjälpa henne.

och att deras föräldrar var alkoholister är ganska vanligt. Alkoholistbarn kan hamna i olika kategorier och en av dem är att man går i samma fotspår själv. En annan del (där hamnade jag) är att man helt tar avstånd eftersom man vet vad spriten gör.
    Min mamma dog pga alkohol bland annat och min pappa är alkoholist. Nykter nu.

DIF i själ och hjärta
  • thatgirl

Min pappa var alkoholist.. han va på ett behandlingshem i ett halvår och har nykter i ett och ett halvt år nu.

Har du pratat med din mamma om hennes problem??

• Anonym (arg)

Jag har inte pratat med mamma alls om saken.
    Både jag och min syster känner att vi har väldigt svårt att göra det. Mamma hade lovat att inte dricka om min syster lät bli godis, men mamma klarade inte av det.
    Och anledningen till att mamma inte skulle dricka var för att hon tycker att det är för mycket kalorier i alkoholen.
    Det var då hon upptäckte hur svårt det var att vara utan och vi har konstaterat att hon inte klarar vara utan.
    Igår var hon onykter när min syster ringde, sist jag var där så var det i två veckor, då drack mamma alkohol varje kväll.

Jag vet ju hur mamma kommer se ut när jag tar upp det här.
    Varje gång jag bara ifrågasätter henne så ser hon ut som en hundvalp man just sparkat på.

Dino78: Jag förstår egentligen att hota inte hjälper.
    Men känner mig så fruktansvärt frustrerad.

Anledningen till att jag åker dit nu är för att jag har resten av min släkt där och många av mina vänner som jag också vill träffa och att de ska få träffa min dotter.
    Har tyvärr ingen annanstans det fungerar att bo när jag åker dit, även om jag letar efter alternativ.

• thatgirl

Tycker absolut att du ska ta upp det med din mamma.. du och din syster.

Se till att hon inser problemet och prata med henne lugnt och sansat.. gärna när hon är nykter. Håller inte med så gå på henne när hon tar första glaset och fortsätt varje dag tills hon själv ser vad hon gör.

• Anonym (arg)

Jag förstår att vi måste göra det.
    Funderar på att prata med pappa först, han är lite mer resonabel.
    För ska mamma sluta dricka så måste han absolut också göra det.
    Även för sitt eget bästa så borde han göra det.

Tack för att jag får ventilera mig lite.

• Tavelkrok

Du ska absolut tala om hur du känner. Du kan inte bestämma att din mamma ska sluta men du kan bestämma att du inte vill ha med henne att göra så länge hon dricker. En alkoholist måste själv vilja sluta dricka, ingen annan kan göra det åt honom/henne. Om inte grundviljan finns så måste drickandet få sådana konsekvenser att viljan kan uppstå. Gör klart din ståndpunkt väldigt tydligt och tala om hur du upplever hennes drickande. Hon kommer sannolikt att förneka och att hon inte är på den nivån som hennes pappa var. Han var ju alkoholist, det är inte hon och så kommer hon att ge ett antal exempel på varför hon inte är det. Var rak, ärlig och dalta inte av någon sorts hänsyn till att såra henne eller något. Man kan inte dalta med oss alkoholister. Om du och din syster tillsammans konfronterar din mamma med era upplevelser av drickandet så kan det hända att poletten trillar ner, gör den inte det så kan konsekvensen bli att ni inte vill träffa henne.

Den siste att inse att alkoholen är ett problem är drinkaren själv.

• Anonym (arg)

Min syster hade pratat med pappa igår om mammas drickande.
    Han försvarade henne, nu känns allt så mycket tyngre.
    Men som jag redan skrivit så dricker han också för mycket.
    Att behöva konfrontera båda mina föräldrar och säga till dom att jag tycker att de har alkoholproblem är inget jag ser fram mot.

Svar på tråden min mamma är alkoholist