• suset

Hur göra matbröd saftigt och luftigt???

Jag lyckas alltid att få mitt bröd kompakt, hårt och väldigt torrt... vad ska jag gör för att få det saftigt och luftigt??? Hjälper det om man häller i lite filmjölk? Har hört det nånstans. Hjälp mej baka saftigt och luftigt matbröd!

• Svar på tråden Hur göra matbröd saftigt och luftigt???
  • morsa ra

lingon gör ju brödet saftigt med, men kanske inte luftigt..

• morsa ra

sist jag bakade hade jag i både fil och lingon och det blev saftigt och gott men kompakt...

• suset
    morsa ra skrev 2008-10-10 12:22:24 följande:
    lingon gör ju brödet saftigt med, men kanske inte luftigt..
    Gillar inte lingon,tyvärr. Ja lite luftigare vill jag ha det, inte så himla kompakt lixom.
  • suset
    morsa ra skrev 2008-10-10 12:23:38 följande:
    sist jag bakade hade jag i både fil och lingon och det blev saftigt och gott men kompakt...
    Hm, kanske ska prova fil då.
  • BrödernaBus

Du kanske har i för mycket mjöl? Då kan det bli hårt och torrt. Jag brukar alltid ha i lite mindre mjöl i början och behövs det så knådar jag i mer under utbakningen...

• suset
    BrödernaBus skrev 2008-10-10 12:27:37 följande:
    Du kanske har i för mycket mjöl? Då kan det bli hårt och torrt. Jag brukar alltid ha i lite mindre mjöl i början och behövs det så knådar jag i mer under utbakningen...
    Jag brukar ju alltid gå efter receptet, men klart att man kan ha i mindre mjöl... tänkte inte så långt. Det får jag allt ta o prova.
  • BrödernaBus

Prova med det för det kan göra susen :) Jag sparar kanske 2 dl mjöl till utbakningen och det brukar funka.

• suset
    BrödernaBus skrev 2008-10-10 12:41:09 följande:
    Prova med det för det kan göra susen :) Jag sparar kanske 2 dl mjöl till utbakningen och det brukar funka.
    Tack för tipset! Nån som har fler att dela med sej, skriv på bara =)
  • abnocto

Låt degen hellre vara lite småkladdig så blir det bättre bröd plus att det kan jäsa lite längre innan du sätter in det i ugnen. Lite extra socker gör också att det jäser bättre.

Svar på tråden Hur göra matbröd saftigt och luftigt???