• Golli

Hur aktiverar ni er 1-månaders bebis?

Som det står i rubriken, hur aktiverar ni er 1-månaders bebis?

Jag hade en svår förlossning men börjar få igen lite krafter nu. Än så länge har det mest aktiva varit att gå ut på promenad med vagnen. Vad ska jag göra för att min dotter ska få uppleva lite mer saker? Ska jag köpa ett babygym? Prasselböcker? Speldosor? Eller kan man hitta på ngt som inte behöver kosta pengar?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur aktiverar ni er 1-månaders bebis?
  • Mrs A

När min 3-månaders dotter var en månad så sjöng jag bara för henne. Hon var inte intresserad av så mkt mer.

• Frontline

Är väl lite tidigt för det mesta tycker jag när dom bara är 1 månad..
    Men ut och gå eller bara ligga och gosa är det väl som funkar just då...

• Jesster

Vid 1 månad så är bebisen fullständigt nöjd med att äta, sova och kolla på omvärlden och lyssna på din röst. Det behövs ingen aktivitet

Den som söker han finner - www.google.se
  • Syth

Jag tror inte man behöver aktivera en 1-månadersbebis. Tänk på att allting som han/hon ser är nytt och mycket att ta in. Det räcker bra!
    Min son gillade mest att ligga hos mamma eller pappa och titta på våra ansikten, så vi pratade mycket med honom och sjöng för honom.

• Fröken J

Precis som andra skrivit är det inte mycket du kan göra för att aktivera just nu, din lilla tjej har fullt upp med att bara vara och framförallt av att bara vara nära... Om du inte har någon kan jag varmt rekommendera en bärsjal så kan din bebis vara nära och du kan ändå få lite gjort nu när du kommit på benen igen.

Jag kan också rekommendera en grymt bra bok: "Växa och upptäcka världen - sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår" av Hetty van de Rijt och Frans X Plooij. Den förklarar på ett enkelt sätt hur bebisen upplever sin omvärld och hur den utvecklas och kan hjälpa dig att förstå henne bättre, där finns också åldersanpassade tips på enkla lekar du kan göra med din bebis. Jag köpte den i pocket för 39 kr på adlibris, men den finns säkert i andra butiker eller på biblioteket om du vill kika i den.

• Smulan1979

Mitt tips är att inte ha några prestationskrav på dig. Din dotter har ju fullt upp med att lära känna dig och världen runt omkring sig. Är fullt tillräckligt om hon får vara hos dig, höra dig prata och kanske sjunga lite. (och med pappan självklart ).

Skriver det inte för att vara en viktigpetter. Jag kände själv att jag hade lite prestationsångest och ville ha aktiviteter. Men i efterhand så inser jag att jag inte borde gjort något mer avancerat än promenader de första 3 månaderna!

Grattis till bebben förresten!

• livetärgött

Saker som babygym, prasselsaker å andra leksaker blev inte intressant förrens vid 3-4mån. Innan det räckte det gott å väl med att ligga på golvet å studera vad vi gjorde å så. Kan snarare bli för mycket intryck för de små.

• Lisa1976

Hon behöver ingen aktivering. Hon sover äter och skiter. En blomma i 2 färger räcker att titta på. För mycket intryck är inte bra säger dom lärda.

Svar på tråden Hur aktiverar ni er 1-månaders bebis?