• Steffisen

Tips på mysig fredags middag!

Har helt slut på ideér å är trött på tacos osv så snälla hjälp mig med lite goda recept för en mysig fredags kväll

• Svar på tråden Tips på mysig fredags middag!
  • Steffisen

Såg ju jätte smarig ut synd för mig bara att min gubbe inte äter varken fisk lr skaldjur Fler tips??

• Miss Lau

Visserligen åt tacoshållet men vi ska göra en tacopaj. Enkelt och supergott!

• Danneli

Piroger med diverse fyllningar. Jätteenkelt och jättegott! Köp bara färdiga frysta smördegsplattor och klicka i lite fyllning!

• elvinaOstefan

Ikväll ska vi ha lite plockmat :)

Det blir ostbricka (olika ostar, päron, druvor, kex mm), färska räkor och revben ^^

• grynet80

Varm smörgåstårta!

En pkt runda polarbröd
    2 pkt bacon el rökt skinka
    1 creme bonjour ost (valfri smak, vi brukar ha vitlök)
    1 creme fraiche
    1 burk champinjoner
    purjolök
    1-2 tomater
    ost

Stek baconen o blanda i lök, champinjoner, creme bonjuorost och creme fraiche. Låt det gojsas ihop på stekpannan. Lägg ut en stor rund polarkaka ock kleta på hälften av gegget, gör likadant med nästa lager. Sedan lägger du på den sista "kakan" lägg på ett lager ostskivor och tomatskivor på det.
    Hyst in i ugnen tills osten smält och fått färg.
    Servera med sallad.

Inte jättnyttigt men gott!!

• kinapuff

Kyckling med kokos och lime

Skär kycklingfiléer i mindre bitar. stek kycklingen.
    krydda med salt och peppar.
    häll i kokosmjölk. tillsätt buljong. höns eller grönsaksbuljong eller lite av varje.
    riv limeskal och skär upp chilli. häll i grytan.

jag tror det är grunden. sen kan man ta i lite matlagningsgrädde om man vill.
    koka ris till. jag gillar att skära upp lite färsk paprika och blanda med riset precis innan du serverar det. Blir färgglatt och fint!
    gör en riktigt god sallad till och kanske lite knäckebröd med ost.

till efterrätt kan man göra en god exotisk fruksallad.

det var mitt tips!

• smurfenlina

fylld barkis

skär av toppen på en barkis och gröp ur brödet, smöra insidan och tapetsera med valfri skivad ost.

Stek champinjoner och lägg i en gryta tillsammans med rökt skinka och ett pkt matlagningsgrädde. Låt puttra på medelvärme under omrörning, ta gärna i redning så det tjocknar ordentligt.

Fyl brödet med röran och sätt in i ugnen på 200 grader i 10-15 min
    servera med sallad

perfekt fredagsmat tycker jag!

• Flutterby
    smurfenlina skrev 2008-10-11 14:04:16 följande:
    fylld barkisskär av toppen på en barkis och gröp ur brödet, smöra insidan och tapetsera med valfri skivad ost.Stek champinjoner och lägg i en gryta tillsammans med rökt skinka och ett pkt matlagningsgrädde. Låt puttra på medelvärme under omrörning, ta gärna i redning så det tjocknar ordentligt.Fyl brödet med röran och sätt in i ugnen på 200 grader i 10-15 minservera med salladperfekt fredagsmat tycker jag!
    Barkis?
  • smurfenlina

barkis är en sån där vit limpa med frön på, ganska liten :) även kallad franskbröd tror jag :)

Svar på tråden Tips på mysig fredags middag!