• Anonym

Hyra ut sin bostadsrätt?

Kan man göra det?

Sen om det skulle gå, går det att ta vilken pris på hyran man vill?
    Vi har ca 3000:- med parkering
    Vet betalar isf el, bredband, tv telefon?

Vad gör vi med möblerna?
    Kan man skriva någon "kontrakt", om de förstör så ska de stå för kostnaden?

Vi har en dyr platt tv, helt nya tapeter överallt, nytt kök med häll och kyl/frys, ugn osv
    Fräsha skinnsoffor som kostade 25 000:-, ny dator.. aaa you name it..

Anledningen att vi tänker hyra ut är att det är ingen läge att sälja den. Under tiden kommer vi bo hos mina föräldrar (om det blir aktuellt)

• Svar på tråden Hyra ut sin bostadsrätt?
  • Frontline

Hur man går tillväga vet jag inte men det är klart att du kan hyra ut den fullt möblerad och klar...
    Det är väl bara att skriva ett kontrakt om att dom får ersätta slitage och skador..

• Butterscotch

Du får bara ta ut skälig hyra, alltså inte lägga på hur mycket som helst på en normal månadskostnad för t ex en likvärdig hyreslägenhet. Hyr du ut möblerat kan du lägga på ca 10%, tror jag är standard.

Det går att köpa eller kanske till och med ladda ner andrahandsuthyrningsavtal där alla viktiga punkter tas upp. Gör en ordentlig inventeringslista där alla era prylar finns med (fotografera gärna värdefulla föremål också) och se till att hyresgästen godkänner listan och skriver under.

Jag skulle förmodligen lagt med el, bredband och tv i hyreskostnaden, och stängt av telefonen. Alla räkningar kommer fortsätta komma i era namn antar jag, och om hyresgästen då struntar i att betala dem kan det bli problem.

• Birgitta2

Enligt normer får du ta ut max hyran + 10% om du hyr ut möblerat. Om du hyr ut omöblerat så får du ta hyran bara. (Detta enligt hyresgästföreningen). Detta är för att om din hyresgäst anser att du tar ut oskäligt hög hyra så kan de gå och klaga och då blir du återbetalningsskyldig.

Du får ta ut en eller två månadshyror som deposition, och dessa pengar skall man kunna behålla om skador uppstått som du måste åtgärda. Det skall finnas andrahandskontrakt till sånt här. Ofta har bostadsrättsförenigen dessa kontrakt.

Som ovan säger, gör en inventeringslista mycket noggrant. Räkna tallrikar och glas. Ta bort alla fina prydnadssaker. Töm garderoberna och packa ner linne etc. Tv:n hade jag deponerat hos en vän och som ovan säger, stängt av telefon etc, och låtit den nya hyresgästen få öppna sin egen (eler använda sin mobiltelefon). Glöm inte tv-licens, el och sånt.

jag hade sett till att personen betalat till mig direkt, så jag själv hade koll på månadsbetalningarna. För schabblar hyresgästen med detta så är det du som förlorar på det.

Sist men viktigast. Du måste fråga hos din bostadsrättsförening om du får hyra ut lägenheten i andra hand!!!

• Anonym

Telefonen blir typ 'gratis' det är comhem 2 för 1. men det går att avsluta.
    men med hyran så blir det ca 3500:- och sen radiotjänsten var tredje månad 500:-

vi får fundera på om vi gör det
    min man har blivit varslad (volvo) och jag studerar och är färdig snart = arbetslös

annars tar vi bild på allting och skriver kontrakt om det blir förstört..

• Anonym

ok så vi får ta ca 300:- utöver. jag trodde vi kunde ta 1000-1500:-

• Anonym (Molly)
    Anonym skrev 2008-10-10 13:19:18 följande:
    ok så vi får ta ca 300:- utöver. jag trodde vi kunde ta 1000-1500:-
    Varför trodde du det? Var hade du fått den infon ifrån?

Egentligen får du ta ut vilken hyra du vill, men det kan ju komma surt efter om den som hyrt lägenheten drar dig inför rätta...
  • Kira1982

det enda jag vet vad gäller uthyrning av bostadsrätter är att man inte får ta ut hyra för det du själv bettalar i ränta och amortering på lånt (om man ahr ett sådant) Är bara avgiften + ev lite mera man får ta, brukar vara 10% med vid möblerad. ev kan man få ta 10% mera utöver avgiften vid omöblerad.

• Roberta

Men som någon skrev så är det jätteviktigt att prata med styrelsen i bostadsrättsföreningen om man får hyra ut. I de föreningar jag bott har det antingen varit helt förbjudet eller bara tillåtet om man under en period läst eller jobbat på annan ort.

• Kira1982

jag har för mig att man kan jyra ut under ett år utan att fråga om lov. fast det kanske bara gäller hyresrätter i andra hand?! men det ör ju alltid bäst att fråga, ofta ska ju bostadsrättsföreningen godkända personen.

• Birgitta2
    Kira1982 skrev 2008-10-10 13:54:27 följande:
    jag har för mig att man kan jyra ut under ett år utan att fråga om lov. fast det kanske bara gäller hyresrätter i andra hand?! men det ör ju alltid bäst att fråga, ofta ska ju bostadsrättsföreningen godkända personen.
    Nej, inte hyresrätter heller. Studier på annan ort (under 6 månader) eller att prova på samboförhållande (6 månader) är godkända och de flesta brukar säga ok till det. Men att hyra ut för att flytta hem till en förälder brukar inte godkännas.

Om man hyr ut utan föreningens eller fastighetsägarens godkännande, så riskerar man bli av med bostaden helt. I TS:s fall kan de komma att köpa ut henne. Och det blir inte ett klipp för TS.
Svar på tråden Hyra ut sin bostadsrätt?