var köper man receptfritt mot illamående?
Typ Lergigan, Postafen?
Typ Lergigan, Postafen?
Postafen finns receptfritt på apoteket
Lergigan är receptbelagt
Men postafen köper du på apoteket
Ingefäratabletter funkar väldigt bra mot illamående. Finns på Hälsokosten.
KNapra LÄkerol är också bra mot illamående.
Seabands använde jag då jag blev så trött av postafen.
Och trött var jag ändå pga grvaiditeten så jag ville inte ta de tabletterna.
Banden fungerade bättre än postafen.
Iallafall på mej
Samach:
Jag har haft enorma problem med kräkningar och illamående och har nog provat det mesta men i slutändan handlar det bara om att försöka stå ut... Se nedan tips och lycka till :)
Den danska motsvarigheten till Livsmedelsverket rapporterade i februari
2008 att gravida bör undvika kosttillskott som innehåller mycket ingefära.
Man misstänkte att kryddan kunde påverka livmoderns muskulatur. Detta gällde då koncentrerad ingefära i kosttillskott inte i färsk form. Men man menade också att det inte var någon fara att inta en mindre mängd av kryddan exempelvis i matlagning eller i vatten.
För ditt illamående finns flera små knep förutom ingefära som rekommenderas mot illamående:
Försök gärna äta små portioner och ofta över dagen, ett bra upplägg är frukost, lunch och middag och 2-3 mellanmål däremellan. Ät det du är sugen på, om du får i dig väldigt lite är det viktigare att få i dig något överhuvudtaget än att det är näringsmässigt fulländat. Ät långsamt och tugga maten väl. Kall mat brukar gå lättare att äta än varm mat när man mår illa. Försök med matiga pastasallader, kalla soppor, smoothies och plockmat.
För att inte öka i vikt om du måste småäta för att inte må illa så ät frukt och grönsaker som du tycker om. Försök hitta egna favoriter. Fullkornsskorpor, hårt bröd el salta kex fungerar oxo. Försök att dricka vatten men tröttnar du på vatten drick åtminstone något som inte är så sött.
Tipset är för att du inte ska öka för mycket i vikt. Jag ökade nämligen för att jag smååt fel saker. Jag har mått illa från vecka 8 och fortfarande nu är jag i vecka 27. Jag kommer antagligen må illa hela vägen till bebisen är född. Är nog bara att stå ut men vissa dagar är det så hemskt jobbigt. Jag har jobbat som vanligt annars hade jag väl behövt vara sjukskriven hela graviditeten.
Jag provade postafen från apoteket men ingen effekt på mej.
Lergigan är receptbelagt men väl värt att prova.
Seaband köper du på apoteket.
Lycka till