• USB

Infälld diskho i en massiv bänkskiva

Vi ska ha en infälld diskho men är osäkra på vilken sorts bänkskiva vi ska ha. Jag vill ha en massiv men är rädd för att den kommer att bli ful när det kommer vatten på den. På makens jobb har de ett hårt lack som man kan ha på men hur fint är det med lackad ek.

Vad har ni andra för erfarenheter av infällda diskhoar och massiva bänkskivor.
    De fackmän som jag pratat med säger att bara man behandlar skivorna ordentligt så är det inga problem.

• Svar på tråden Infälld diskho i en massiv bänkskiva
  • PetraMunchen

Tja, alltså om ni tar hand om dom ska det väl inte vara något problem. Många bänksivor är ju av sågspån under ytan.

Fast det är ju till att ständigt ha koll på att vatten eller blåbär och liknande inte ligger och fräter in.

• Asil1

Har ingen egen erfarenhet av sådana bänkskivor. Men hörde av en kompis som hade ställt blåbär att tina i en plastpåse på sin bänskiva. Påsen hade läckt och sen var där en stor mörk fläck så dom var tvugna att slipa om den.
    Vatten skall egentligen inte vara för mycket och länge på skivan helle vad jag fattar det som.
    Håller på att göra om mitt kök nu. Har inte valt en i massivt trä just för att dom är känsligare än andra.

• Jesster

Vi har massiv ek och visst är det fint men gör jag om ett kök igen kommer jag aldrig välja trä igen. Det är jätteömtåligt. Just vatten är ingen fara men det har blivit märkliga fläckar av andra saker och fastän men inte tycker att man är så våldsam så ser det på en del ställen ut som att man har stått och huggt med en kniv i skivan.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Joonas

Välj en stenskiva om du ska ha en infälld ho. Granit tål allt!

• Cachou

Vi har en infälld diskho i en massiv ekskiva och det gâr jättebra. Vi valde att olja in bänkskivan istället för att lacka den, den blir lite mörkare men det blir mycket finare tycker jag. Vi har dock inte haft det sâ länge men än sâ länge har vi inte haft ngra som helst problem och det kommer MASSOR av vatten pâ bänken. Eftersom skivan redan är mättad med olja sâ tränger inte vattnet in i den.

• fröken argbigga

Vi har massiv ek och jag gillar det inte, för mycket jobb för mig. Har hört att man kan vaxa den så ska det vara enklare att hålla snyggt. Lackad ekskiva känns sådär.

• Susanne905

Vi har valt hårdvaxad valnöt eftersom man slipper mycket av det krångliga underhållet med en massiv skiva som bara är oljad eller lackad. Men det återstår att se huruvida valet var rätt.. vi har ännu inte flyttat in i vårt lilla nybygge...

• Februarii

Det var massiv ek här när vi flyttade in och så fort jag kan tänker jag göra mig av med skiten! Är vansinnigt trött på att jämt behöva tänka på vad jag ställer ifrån mig på bänken. Jag avskyr den satans bänkskivan av hela mitt hjärta

• Joonas
    Just så känner jag med. Har haft oljad ek, har nu granit. SSSSSSSSSSSÅ skönt att kunna sätta ifrån sig våta saker på en bänkskiva... Konstigt att inte kunna det?
    Februarii skrev 2008-10-11 12:50:21 följande:
    Det var massiv ek här när vi flyttade in och så fort jag kan tänker jag göra mig av med skiten! Är vansinnigt trött på att jämt behöva tänka på vad jag ställer ifrån mig på bänken. Jag avskyr den satans bänkskivan av hela mitt hjärta
  • ikasan

Håller med. Vi körde budgetlaminat i köket nu, och kommer att byta till sten sedan. Aldrig mera trä vid diskho! Man får torka hela tiden och förr eller senare börjar träet resa på sig.

Svar på tråden Infälld diskho i en massiv bänkskiva