• MajaLinnéa

Svamp bakom öronen??

Kan små barn få svampinfektion bakom öronen?
    Min son på 2 månader har nåt halvkletigt gojs bakom öronen, som luktar illa.

Upptäckte detta när klockan var fem över tre, och BVC:s sköterskor jobbar bara till tre, så de svarar inte.

• Svar på tråden Svamp bakom öronen??
  • Sara Li

Torkar ni honom ordentligt bakom öronen när han badat? Annars kan det bero på det.

• LinaRosell

min hade också det men jag tror det beror på värme för nu när jag håller honom sval så är det borta..
    det är väl i vecket bakom örat? min fick sånt i alla vecken..halsen,armveck,knäveck och armhålorna..

• Myzteria26

Kan vara svamp men ingen fara, torka bara ordentligt bakom öronen efter bad o försök hålla torrt så är det lugnt =)

• Bananer i Pyamas

Om man inte tvättar bakom öronen och i alla vecken är det lätt att dom får sår som vätskar och luktar illa.

• Halva

Det är antaglegen bröstmjölk som har runnit utanför munnen och lagt sig bakom örat. Tvätta med vatten och olja varje morgon så bör det inte lukta. Även halsen kan vara ett sånt ställe som man bör tvätta noga också.

• MajaMärta

Känner igen det, värst är det i ett halsveck som nästan är omöjligt att komma åt för att göra rent! Ta lite ljummet vatten och torka sedan bakom örat, jag tror det är typ "smuts".

• MajaLinnéa

Jag tycker jag brukar vara jättenoga med att torka honom i alla veck efter bad... men jag kan såklart ha missat.
    Brukar först torka med handduk, och sen ta en tops och torka just i vecket bakom örat, just för att det ska bli riktigt torrt.

Ska tvätta honom med olja och vatten där, så får vi se om det försvinner.
    Ska på 2-månaderskontroll på tisdag så skulle det inte försvinna är det inte hela världen, för då kan jag fråga läkaren på tisdag.

• LinaRosell

Vi fick ju som sagt remiss till barnkliniken igår på 2 månaderskontrollen och vi fick ligga kvar över natten så de fick ta blodprov och odlingar på hud,i näsan och i halsen.. de kom fram till att det absolut inte är komjölksallergi och att han inte har några infektioner men att han helt enkelt har atopiska eksem.. känslig hud helt enkelt.. så nu har vi fått en strategi som vi ska följa med mildison och mjukgörande sen ska vi tillbaka redan imorgon så de får titta på honom igen.. så det finns även den möjligheten för ditt barn utslag och vätskande..=) Men atopiska eksem behöver barnet inte ha några besvär av bara man vet hur man ska ha det under kontroll..=)

• AForsström

Säger som Halva ja!!

Stolt mamma till Nhea 4 månader, Felicia 7 år & Jacob 9 år
  • Minxy

Tvätta med vatten och olja varje morgon. Pudra med babypuder eller potatismjöl för att få riktigt torrt. Tänk på att inte vara allt för energisk med att torka med frottéhandduk - det kan göra ont eftersom huden blir känslig under den där "geggan".

Leo kom till oss 16/2
Svar på tråden Svamp bakom öronen??