• underverket 06

Hur tidigt kan bebisen sitta i en babybjörn sele?

Som sagt, måste de vara stadiga i huvudet? När kan de börja sitta i en sele?

• Svar på tråden Hur tidigt kan bebisen sitta i en babybjörn sele?
  • BeaJo

Kanske är olika beroende på modell? Kolla deras hemsida:

www.babybjorn.com/sv/Svenska/Hem/

Angående BabyBjörn bärsele original står det tex:
    "Från nyfödd (minst 3,5 kg och 53 cm) upp till 10 kg."

/Bea

• Yonez

Skulle tipsa om Ergo sele, till den finns speciellt bäbsiinlägg.
    Du kan läsa mer om den på www.sjalbarn.se

• Sabinan

Eller sjal. Smidigt för mamman/pappan och bekvämt för pyttelilla bebisen.

• Sabinan

Nu skickade jag för snabbt.

Vi hade både Baby björn och sjal till dottern. Båda har fördelar och nackdelar, tyckte jag. Babybjörnen kan användas direkt, men inte längre än 20 minuter, för deras små ryggars skull. De får ju all tyngd på bäckenet. Bb är bra för att den är så pass enkel att ta på och att barnen kan vänad framåt när det blir äldre.

I en sjal ligger bebisen till 5-månaders ålder. Mycket bättre för ryggen egentligen och sjalen kan användas längre än bb. Min dotter älskade sjalen, men säkert olika för olika barn/föräldrar. Lycka till!

• Angelflikkan
    Sabinan skrev 2008-10-15 14:25:00 följande:
    Nu skickade jag för snabbt. Vi hade både Baby björn och sjal till dottern. Båda har fördelar och nackdelar, tyckte jag. Babybjörnen kan användas direkt, men inte längre än 20 minuter, för deras små ryggars skull. De får ju all tyngd på bäckenet. Bb är bra för att den är så pass enkel att ta på och att barnen kan vänad framåt när det blir äldre. I en sjal ligger bebisen till 5-månaders ålder. Mycket bättre för ryggen egentligen och sjalen kan användas längre än bb. Min dotter älskade sjalen, men säkert olika för olika barn/föräldrar. Lycka till!
    vadå bara till 5 månaders ålder???

en trikåsjal kan du använda upp till nästan ett år, beror lite på vikten och vilken sjal du väljer (dvs hur stadig den är)..
    sen finns det vävda sjalar som du kan använda tills barnet är typ tre ÅR!
    sen finns det kortsjalar (vävda), ringsjalar och ergonomiska selar (helt klart bättre för både barn och bärare då selen är ergonomisk vilket BB inte är)

TS kolla upp sidan sjalbarn.se
    där får du all info du behöver om ergonomiska bär-hjälpmedel, oavsett om det är sjal eller ergonomiska selar..
    snart blir det en lillasyster!
  • lillzandra

tror hon menade att bebisen LIGGER tills den e 5 månader å d e bättre för ryggen än att sitta i en BB..
    men ja kan ha fel..

• Angelflikkan
    lillzandra skrev 2008-10-23 17:43:06 följande:
    tror hon menade att bebisen LIGGER tills den e 5 månader å d e bättre för ryggen än att sitta i en BB..men ja kan ha fel..
    men det gör den ju inte.. känner ingen bebis som godtager att ligga vagga till 5 mån ålder..
    dessutom blir det tungt att bära en 5-månaders i vagga...

men oavsett om man kör vaggposition eller upprätt grodposition i en sjal så är det bättre för bebisens rygg och höfter än en BB.
    snart blir det en lillasyster!
  • Sabinan
    lillzandra skrev 2008-10-23 17:43:06 följande:
    tror hon menade att bebisen LIGGER tills den e 5 månader å d e bättre för ryggen än att sitta i en BB..men ja kan ha fel..
    Precis så menade jag! För oss gick det jättebra med liggläge till 5 månader, framförallt när hon ville sova nära. Synd att jag var otydlig, tur att någon förstod vad jag menade iaf
Svar på tråden Hur tidigt kan bebisen sitta i en babybjörn sele?