• marmelade

Högt blodtryck före förlossning? När fick ni det?

Är i v 39+2 och har haft ett tryck på 120/80 under graviditeten. Vecka 37+5 hade det gått upp till 134/89 och idag när jag var hos bm låg undertrycket på 100! Ska dit på kontroll igen på måndag och bm var lite orolig och sa jag måste kontakta fl om jag får huvudvärk, flimmer eller ont i övre delen av magen under helgen. De tog inget urinprov. De oroade sig att det kunde vara havandeskapsförgiftning men sa att det blodtrycket kan gå upp innan det är dags. Hon kollade tappen idag som var mjuk och mogen men inte öppen. Har haft förvärkar och en del onda förvärkar i över en vecka som kommer regelbundet för att sedan klinga av och och inatt låg jag med förvärkar och rejält molande i mage och rygg mellan 2 -5... Hoppas så klart att bodtrycket är ett tecken på att det snart drar igång men vill ändå fråga er här hur långt innan ert blodtryck steg före förlossningen om det gjorde det? *orolig...

• Svar på tråden Högt blodtryck före förlossning? När fick ni det?
  • evaviola

Jag kommer inte ihåg när jag kollade bltr sista ggn innan förlossningen, men de kollade trycket när jag kom in, och då var det högre än normalt när jag var gravid. icke gravid ligger jag på 140/90. Gravid 120/70. På förlossningsdagen hade jag 145/95. Det gick ner direkt efter förlossningen.

• marmelade

Åh, får verkligen hoppas att det är ett tecken på att det snart kommer sätta igång och inte vara havadeskapsförgiftning... Har liiiiite ont i huvudet ikväll men tror det är trötthet och lite psykiskt (att jag känner efter för att jag är rädd att det ska vara hf...)

evaviola skrev 2008-10-10 19:22:12 följande:
    Jag kommer inte ihåg när jag kollade bltr sista ggn innan förlossningen, men de kollade trycket när jag kom in, och då var det högre än normalt när jag var gravid. icke gravid ligger jag på 140/90. Gravid 120/70. På förlossningsdagen hade jag 145/95. Det gick ner direkt efter förlossningen.
  • sazz

Är i v40+3 idag och var till bm igår..Dom tyckte att mitt blodtryck var för högt o att jag skulle ta det lugnt o vila(120/85 o 130/80)..Hade havandeskapsförgiftning med första barnet men inte med det andra.. Ringde förlossning o dom tyckte jag skulle ta urinprov åxå men det var helt OK..Så jag vet inte ...Blodtrycket kanske ökar automatiskt på slutet...Men jag huvudvärk åxå..e därför lite nervös...

• marmelade

Jag var sjukskriven nästan hela förra graviditeten för högt blodtryck med risk för hf... Vet inte om jag utvecklade det för de tog inte urinprov på slutet och sonen kom tre veckor för tidigt. Han fick tas med sugklocka för att hans hjärtljud började svikta vid förlossningen pga mitt blodtryck... Haft liiite ont i huvudet också ikväll men vet inte om jag ska ringa förlossningen? Vad gör de? Urinprov? Och om man har utvecklat havandeskapsförgiftning, sätter de igång en då? *orolig!

sazz skrev 2008-10-11 14:31:33 följande:
    Är i v40+3 idag och var till bm igår..Dom tyckte att mitt blodtryck var för högt o att jag skulle ta det lugnt o vila(120/85 o 130/80)..Hade havandeskapsförgiftning med första barnet men inte med det andra.. Ringde förlossning o dom tyckte jag skulle ta urinprov åxå men det var helt OK..Så jag vet inte ...Blodtrycket kanske ökar automatiskt på slutet...Men jag huvudvärk åxå..e därför lite nervös...
  • idisb

fick förhöjt bt 2 ve innan och om jag fick äggvista i urinen skulle jag sättas i gång, bm sa det blir ju inte bättre

• alberta77

Hade jag ingen aning om! Brukar ligga på 110/70 men igår var det uppe på 140/80. Kanske äntligen börjar bli dags då? Är ju iaf på bf+6... Hoppas det är dags för dig o inte havandeskapsförgiftning!

• emmizenma

På BF +6 var jag hos BM på koll och då var mitt annars normala blodtryck högt och hon sa att det kan vara förlossning på G....och mycket riktigt för samma kväll gick vattnet(vid 22) värkarna kom vid 02.30  och kl 03.30 var vi inne på förlossningen och sedan är sonen född kl 09.21 så det gick rätt fort
    Vet dock inte hur lång tid innan mitt BT blev högt för jag hade inte vart hos BM på 2 veckor innan detta besök så jag kan ju ha haft lite högre BT ett par dagar

• marmelade

åh... hoppas verkligen att förlossningen sätter igång väldigt snart för jag är SÅ orolig att det ska vara havandeskapsförgiftning och är så trött nu på att vara gravid att jag bara vill gråta. Jag känner mig verkligen färdig med att vara gravid. Känns som jag inte orkar gå en dag till...

• marmelade

Imorgon ska jag ta nytt blodtryck i vart fall. Någon mer som vill dela med sig?

• sara gerdrup

Jag hade högt blodtryck de 3 sista månaderna sist. Då låg undertrycket på mellan 95-100. Denna graviditeten har jag bra blodtryck 120/75. (min pojke är 1½ år)

• Flätad

Jag fick högt blodtryck de sista 2 veckorna. Gick på täta kontroller då man misstänkte havandeskapsförgiftning men det blev aldrig något "farligt". "Bara" högt blodtryck som gick ner direkt efter förlossningen   Har för mig jag låg på 140/95 ca, har annars som "ogravid" 110/55

• marmelade

Ok, hoppas att det inte blir mer av det. Idag hade undertrycket gått ner från 100 till 96 och jag hade bara spår av äggvita i urinen så de misstänkte ingen hf nu i vart fall. Ska dit på torsdag igen så får vi se då, om jag inte föder förstås, bf imorgon...

Flätad skrev 2008-10-12 23:28:20 följande:
    Jag fick högt blodtryck de sista 2 veckorna. Gick på täta kontroller då man misstänkte havandeskapsförgiftning men det blev aldrig något "farligt". "Bara" högt blodtryck som gick ner direkt efter förlossningen   Har för mig jag låg på 140/95 ca, har annars som "ogravid" 110/55
Svar på tråden Högt blodtryck före förlossning? När fick ni det?