• Rastafairy

Allergimedecin - kan vi ha katt?

Undrar om det är någon som testat någon allergimedecin och skaffat katt trots allergi?

Vad hette allergimedecinen?

vet det finns nässpray som typ lägger en hinna över slemhinnorna och sen några tabeltter man kan köpa recepfritt mot hösnuva o allergisymptom i både ögon o hals mm.

• Svar på tråden Allergimedecin - kan vi ha katt?
  • Frontline

Är du allergisk mot katt så skulle ju inte jag skaffa en även om det finns mediciner mot det , man kan ju inte gå och käka sånt hela tiden bara för att man vill ha en katt ...
    Skaffa dig isf en katt som allergiker kan ha..

• skorpionen80

Gå in på kattforum.se och ställ samma fråga där. Där finns det flera stycken som är allergiska med som ändå har katt. En del vänjer sig vid sin egen katt, andra har raser de tål och några får städa och lufta extra mycket. Men fråga där så lovar jag att du får bra svar från folk som själva är allergiska.

• Mishka

jag har 4 katter och är allergisk för dem. tog singulair och då var allt frid o fröjd. nu då jag blev gravid hamnade jag sluta med singulair så allergi symptomerna har kommit tillbaka men det går sådär ändå. har funderat på att börja med singulair då barnet är fött ifall det inte kommer via modersmjölken till barnet, annars måste jag börja fundera på att lägga bort katterna misstänker jag.

• Mishka

singulair är inte recept fritt. enligt mig är den ganska dyr men den har tagit bort alla mina allergi symptomer så det har varit värt det.

• Frontline
    Rastafairy skrev 2008-10-10 19:52:11 följande:
    nej nej nej..usch nej.
    Haha den var väl gullig , vi var faktiskt inne på att köpa en sån för ett par år sen men dom var så dyra så vi köpte en norsk skogskatt istället
  • nachosss
    Svar på #9
    Rekommenderar inte att ta singulair när du ammmar!
    Tål du inte katt så borde du tyvärr inte ha ngn :( sorgligt men sant. Ofta så växer allergier bort, men i vuxen ålder utvecklas de ofta till astma. Så hur länge orkar din kropp?
    mediciner får inte alergier att förvinna!!! utan minskar symptomen!
  • Neko

Det går att vänja sig vid en specifik katt i vissa fall så att man kan ha just den katten trots allergi, jag har gjort det. Det tog ca 2 månader.

• Mishka
    nachosss skrev 2008-10-10 20:38:37 följande:
    Svar på #9Rekommenderar inte att ta singulair när du ammmar!Tål du inte katt så borde du tyvärr inte ha ngn :( sorgligt men sant. Ofta så växer allergier bort, men i vuxen ålder utvecklas de ofta till astma. Så hur länge orkar din kropp?mediciner får inte alergier att förvinna!!! utan minskar symptomen!
    ja,jag vet. har funderat mycket över det men det är svårt då man blivit fäst vid sina husdjur. har haft astma sen riktigt liten så det är inget nytt för mig. funderar fortfarande på ifall jag ska hålla dem eller inte och det är inget lätt val. nej,singulair botar inte allergier,men den hjälper mycket.
  • Mishka
    Neko skrev 2008-10-10 21:13:26 följande:
    Det går att vänja sig vid en specifik katt i vissa fall så att man kan ha just den katten trots allergi, jag har gjort det. Det tog ca 2 månader.
    håller med dig. jag tål mina katter mera än andras. så fort jag rör vid någon ny katt får jag hemska allergi symptomer. med mina katter har jag lite snuva och torr hud,inget mer, men med nya katter kan det vara ett rent helvete.
  • PixieApa

det är ju inte särskilt nyttigt att äta massa mediciner oavsett om de är receptfria eller ej men det antar jag att du redan funderat över

Svar på tråden Allergimedecin - kan vi ha katt?