• Kiau

100 kvm för 4 personer?

Vi håller just nu på att leta efter större hus eftersom det vi har är på endast 75 kvadratmeter. Vi är 4 personer, 2 vuxna och 2 barn (1 och 4 år). Vi har fastnat för två olika hus, det ena är på 99 kvm och det andra på 110 kvm. Det vi är rädda för är att det blir för litet. Det är 3 sovrum, vardagsrum + kök och dessutom biytor som man kan använda till ev gästrum eller lekrum. Vad tycker ni? Vad är lagom bostadsyta för 4 personer?

• Svar på tråden 100 kvm för 4 personer?
  • mrsjonte

Bara det uppfyller era önskemål så funkar det !

• Jenny26

Det är helt okej tycker jag så länge ni känner att det är bra planerat.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Tecken

Huruvida det är för litet eller ej, det kan bara ni svara på.

En del personer behöver mer yta än andra, helt enkelt.

• Mandarin

Vi kommer att ha 134kvm (4 sovrum) på vårat hus. Det känns ganska lagom. Vi är 5 i vår familj och vi kännde att vill ville ge barnen var sitt sovrum. Det kanske inte behövs nu men sedan.
    Jag hadde sattsat på det störe om de är livärdiga.

• norgesessan

Vi klarar oss med 2 sovrum till oss och två barn (3 och 5.5), sen är trean på väg..Men jag vill ha 3 sovrum...storleken annars är inte lika viktig, hadde säkert trivts i huset på 100.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • norgesessan

Jag hadde använt biytorna til kontor, så allt sånt var borta från storarummet, som är "kontor" nu....

• Kiau

Jo, vi vill också att barnen skall ha var sitt rum och det får de i bägge husen. Men det är just att man egentligem skulle behöva ett gästrum också, eller behöver man inte det? Vi har inte nattgäster så ofta men ibland.

• Tate

Vårt hus var på 85 kvadrat när vi flyttade in, plus biyta, dvs källare under hela huset. Här uppe har vi tre sovrum - två väldigt små, och nere var det en gillestuga på 13-14 kvadrat. Vi har byggt till hallen uppe så nu är väl huset på 89 kvadrat.

Vi är också två vuxna och två barn, och jag tycker att huset är alldeles lagom. Den där extra ytan i källaren som man kan ha som teverum, arbetsrum och gästrum gör hela skillnaden. Nu har vi dessutom inrett ett till rum i källaren. Det hänger ju inte ihop med resten av huset så på ett sätt blir det ingen extra springyta, men det är kul att kunna variera sig och det lär väl bli populärt när ungarna är tonåringar.

• Kiau

Norgesessan: Precis, om vi köper något av dessa hus så ska vi ha kontor i källare/biyta så man får undan dator etc.

• norgesessan

vi har inget gästrum, enda gästen som övernattar är min syster, hon tar ena sängen i våningssängen, sen sover han lille hos oss, men det är en v¨åningssäng och en jr säng på deras rum, så det är plats för alla...det är för hennes skuld tvåan sover hos oss när hon är här..

• tinna

Vi bor 5 personer på 120 kvadrat. Dock bara tre sovrum så två barn delar rum. Men vi ska göra om "hobbyrummet" till sovrum för oss så får barnen varsitt rum sen. Lekrummet som just nu är mitt i huset i det som borde vara vardagsrum kommer flytta in med minstingen i vårt nuvarande sovrum. Så sen kommer 120 kvadrat räcka alldeles utmärkt till oss

• tinna

Just ja, vi har heller inget gästrum. Antingen sover gästerna i tv-rummet eller så sover våra barn på madrass inne hos oss så tar gästerna deras rum. Men vi har kanske nattgäster 2-3 gånger om året så det det känns inte särskilt prioriterat att ha ett gästrum då.

• Susanne905

Vad som är lagom stort kan man endast avgöra själv. Det handlar om hur ytan är disponerad, se till vårt hus, vi bygger enligt många stort (225kvm) men vi själv ansr inte att det är stort då det är mycket öppen planlösning och sällskapsyta. Är ett hus bra planerat så kan det fungera med såväl 100 som 200 kvm.

• celine

vi bor 4 personer på 100 m2. barnen delar rum, dom är 5 och 4 år.
    dessutom kommer nr 3 om 1 vecka och då kommer det så småningom bli trångt. har tänkt att bygga ut huset om 1-1,5 år
    och ca 40-50 m2, men inte mer.
    man ska ha råd att värma upp ytorna också.
    onödiga ytor skapar oreda, man bara samlar på sig skit hel tiden, just för att ytorna finns.

Svar på tråden 100 kvm för 4 personer?