• mimmi 1

Ättiks-tråden ! här samlar vi tips på allt som ättikan är bra på!!

På allmän begäran, startar jag en "ättiks-tråd"

vi är många som upptäckt hur bra ättikan är, så nu hjälps vi åt att samla alla tips i denna tråd

• Svar på tråden Ättiks-tråden ! här samlar vi tips på allt som ättikan är bra på!!
  • smaragden

mot silverfisk..dålig lukt...mögel...

• mimmi 1

Jag börjar väl då

Tvättmaskinen!! nån gång då och då häller jag 1,5 dl perstorps ättika i maskinen, när jag tvättar underkläder, handdukar eller lakan, alltså ett 60-program.

Då förhindrar jag att tvätten luktar unket, och rengör maskinen på samma gång!

• Nyfiken gul

perfekt mot äcklig doft i tvättmaskinen och bortglömd tvätt som börjat lukta.

tvätta om tvätten med tvättmedel och häll i två korkar ättika i facket för sköljmedel.

kör en tom tvättmaksin på 90 grader och ner med ättika efter samvete i tvättmedelsfacket.  - Torka trumman med luckan öppen. Och det luktar gott sen igen!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • mimmi 1

ibland undrar någon vad skillnaden är mellan ättika och ättiksprit,
    så här är det:
    Ättika har en koncentration av 24% (perstorps)
    Ättiksprit är 12%-ig
    och så inläggningsättika som bara är 6%-ig

Så, om man bara har ättiksprit hemma, så funkar den utmärkt, om man tar dubbla mängden. ( det blir ju inte billigare, så det är ju ingen större vits att köpa ättiksprit)

• mimmi 1

Har man plagg som luktar surt, eller unket, så kan man lägga dom i blöt i 1,5 dl ättika, ett par timmar, och sedan tvätta som vanligt. lukten försvinner!

Eller, hälla 1,5 dl ättika direkt över kläderna i tvättmaskinen, och sedan dosera tvättmedel som vanligt.
    Tvätten luktar inte ättika sedan!

• fröken argbigga

Brukar göra rent toastolen med ättika. Häller i å låter verka nån halvtimme eller så, sen bara spola rent.

• Richael

Ta bort kalkfläckar på kakel och kranar etc.
    Kalka av vattenkokaren.
    Ta bort inbitna théfläckar i koppar och kannor.
    Hålla katter borta från krukväxter man vill ha oätna.

• Miffomorsan

Ättika är toppen till att tvätta bort svettlukt som bitit sig fast i t ex träningskläder. Tillsammans med lite citronsyra tar det dessutom bort de gula fläckarna man kan få i ärmhålorna på vita skjortor, t-shirtar o linnen!

• vill ha fler barn

silverfisk ?? hur gör man då?
    Våra försvinner inte.

• Nationalromantikern

Neutralisera baser.

Svar på tråden Ättiks-tråden ! här samlar vi tips på allt som ättikan är bra på!!