Ättiks-tråden ! här samlar vi tips på allt som ättikan är bra på!!
På allmän begäran, startar jag en "ättiks-tråd"
vi är många som upptäckt hur bra ättikan är, så nu hjälps vi åt att samla alla tips i denna tråd
På allmän begäran, startar jag en "ättiks-tråd"
vi är många som upptäckt hur bra ättikan är, så nu hjälps vi åt att samla alla tips i denna tråd
mot silverfisk..dålig lukt...mögel...
Jag börjar väl då
Tvättmaskinen!! nån gång då och då häller jag 1,5 dl perstorps ättika i maskinen, när jag tvättar underkläder, handdukar eller lakan, alltså ett 60-program.
Då förhindrar jag att tvätten luktar unket, och rengör maskinen på samma gång!
perfekt mot äcklig doft i tvättmaskinen och bortglömd tvätt som börjat lukta.
tvätta om tvätten med tvättmedel och häll i två korkar ättika i facket för sköljmedel.
kör en tom tvättmaksin på 90 grader och ner med ättika efter samvete i tvättmedelsfacket. - Torka trumman med luckan öppen. Och det luktar gott sen igen!
ibland undrar någon vad skillnaden är mellan ättika och ättiksprit,
så här är det:
Ättika har en koncentration av 24% (perstorps)
Ättiksprit är 12%-ig
och så inläggningsättika som bara är 6%-ig
Så, om man bara har ättiksprit hemma, så funkar den utmärkt, om man tar dubbla mängden. ( det blir ju inte billigare, så det är ju ingen större vits att köpa ättiksprit)
Har man plagg som luktar surt, eller unket, så kan man lägga dom i blöt i 1,5 dl ättika, ett par timmar, och sedan tvätta som vanligt. lukten försvinner!
Eller, hälla 1,5 dl ättika direkt över kläderna i tvättmaskinen, och sedan dosera tvättmedel som vanligt.
Tvätten luktar inte ättika sedan!
Brukar göra rent toastolen med ättika. Häller i å låter verka nån halvtimme eller så, sen bara spola rent.
Ta bort kalkfläckar på kakel och kranar etc.
Kalka av vattenkokaren.
Ta bort inbitna théfläckar i koppar och kannor.
Hålla katter borta från krukväxter man vill ha oätna.
Ättika är toppen till att tvätta bort svettlukt som bitit sig fast i t ex träningskläder. Tillsammans med lite citronsyra tar det dessutom bort de gula fläckarna man kan få i ärmhålorna på vita skjortor, t-shirtar o linnen!
silverfisk ?? hur gör man då?
Våra försvinner inte.
Neutralisera baser.