• Linfrö

Någon som har erfarenhet av att vara Mystery Shopper?

Är lite sugen på att bli en Mystery Shopper men vill gärna veta lite mer hur det går till.
    Har förstått att man få ca 200 kr i ersättning per uppdrag. Hur går det till om jag ska gå in i en affär och tex köpa ngt, lägger jag ut för saken själv och får pengar i efterhand eller måste jag betala produkten själv?
    Hur ofta får man uppdrag?

Vill gärna höra bra och dåliga saker med att vara en Mystery Shopper och tips på olika företag.

Har bara tänkt detta som ett extra jobb vid sidan av mitt vanliga arbete.

Tacksam för alla svar och kommentarer =)

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att vara Mystery Shopper?
  • staaaaar

Aldrig hört talas om, men blir nyfiken nu så jag hoppas att någon kommer att svara...

• SmaragdKattis

Hej!

Jag var mystery shopper ett tag, gjorde ganska många olika besök allt ifrån biobesök, mataffär, smyckesaffären, kiosker, mobilaffärer etc. Det var inte på alla besök jag behövde köpa något utan ibland var det vara att fråga efter vissa saker. Skulle jag köpa fick jag lägga ut pengar så länge, ibland skulle varan lämnas tillbaka och ibland fick jag behålla den (då fick jag pengar för det jag lagt ut).

Jag gjorde besöken under min föräldraledighet, tror det var better business. Man anmäler sitt intresse och får sedan ett mail tillbaka om man ska göra besöket,

Skriv gärna ett mail om det är något mer du undrar!

• narie24

Ha ha det skulle vara lite kul att testa.Har bara varit på den andra sidan innan och blivit poängsatt (med varierade resultat he he).

• parisförlovad

Jag har testat en gång, å det var helt ok. Inte så lönsamt, men det tar inte heller så mycket tid. Jag passade på å göra ett besök samtidigt som jag ändå var ute å handlade andra grejer. Har en bit att åka för å komma in till stan så det skulle inte löna sig att åka in bara för å göra besöket, för milersättning får man inte. Helt klart värt ett försök

• Ninso

Som redan nämnts, det är inget man bli rik på men det är en kul grej. Till exempel har jag gjort ett besök på en smyckesbutik, vilket var pefekt då jag behövde en ny halskedja. Den gången blev jag ersatt för det jag handlade för, så själva lönen var ett gratis halsband.

Det negativa är att man många gånger ska sitta i någon slags telefonkonferens och bli utfrågad om en butik. Man måste nämligen läsa på innan om butikens mål, vad de menar med bra service, vad ska man titta efter etc. Svårt att föklara, men det går åt en del tid med förberedelser vilket är frustrerande.

• PetraD

finns de man får milersättning ifrån

parisförlovad skrev 2008-10-13 21:05:53 följande:
    Jag har testat en gång, å det var helt ok. Inte så lönsamt, men det tar inte heller så mycket tid. Jag passade på å göra ett besök samtidigt som jag ändå var ute å handlade andra grejer. Har en bit att åka för å komma in till stan så det skulle inte löna sig att åka in bara för å göra besöket, för milersättning får man inte. Helt klart värt ett försök
  • PetraD

inte alltid det tar en massa tid med förberedelser innan

Ninso skrev 2008-10-15 19:28:33 följande:
    Som redan nämnts, det är inget man bli rik på men det är en kul grej. Till exempel har jag gjort ett besök på en smyckesbutik, vilket var pefekt då jag behövde en ny halskedja. Den gången blev jag ersatt för det jag handlade för, så själva lönen var ett gratis halsband.Det negativa är att man många gånger ska sitta i någon slags telefonkonferens och bli utfrågad om en butik. Man måste nämligen läsa på innan om butikens mål, vad de menar med bra service, vad ska man titta efter etc. Svårt att föklara, men det går åt en del tid med förberedelser vilket är frustrerande.
  • Ninso
    PetraDeliu skrev 2008-10-23 15:46:17 följande:
    inte alltid det tar en massa tid med förberedelser innan
    Nej det kanske det inte är, men i många fall. Eller så har jag haft otur.
  • scaniae

summa sumarum, mystery shopper bli du inte för att bli rik, man gör det för att man tycker det är viktigt med bra service, precis som företagen som anlitar oss tycker.

mitt företag ger mig alltid lön för alla uppdrag, innan jag accepterar uppdrag får jag veta lönen, jag får alltid milersättning. ibland måste jag köpra något även om jag tycker det är fult, ibland måste jag skaffa kunskap om olika ämnen, om jag ska köpa något är det ofta just den produktkategorin, och max den summan, jag får pengarna tillbaka för produkten och produkten får jag behålla. på mitt företag. fast de sista månaderna har lönen sjunkit 40 %

• Atamon

Jag är mystery shopper (Better Business) och tycker det är helt okej. Man behöver ju inte anmäla sig till fler uppdrag än vad man tror att man hinner med. Har man bra betyg så är det också lättare att få uppdrag. Jag tycker inte att vare sig förberedelser eller rapportering tar så lång tid. Men ett roligt extrajobb är det, när det väl finns uppdrag att anmäla sig till

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att vara Mystery Shopper?