Jag gjorde massor av UL med min dotter i magen, och inget va avvikande. Hon föddes 10 dagar efter Bf och vägde 3400 gr och var 51 cm lång, så vikten va inget konstigt med.
Jag vet faktiskt inte om man direkt kan se på ett UL att barnet har ds. En del säger att barn med ds har plattare profil, men det hade inte min dotter. Hon har heller inget platt bakhuvud elelr bred nackspalt. jag gjorde dessutom NUPP UL med henne som visade 1:3000. Däremot om dom hittar nåt specifikt "fel" om man nu kan kalla det så, jag menar tarmproblem elelr hjärtproblem. Vissa av dom problemen är ju nästan bara ds barn som har, alltså vissa sorter av dom felen. Hjärtfelet dom kan ha är ju oftast (dock inte alltd) ett och samma slags hjärtfel.
Det va vissa tecken under min graviditet som läkarna i efterhand kunde relatera till ds, (möjligtvis säger dom, finns inga bevis). Jag hade i början väldigt höga halter av hcg, men det kan bero på att jag hade en tvillinggraviditet från början. Sen hade jag för mkt fostervatten, som också kan vara ett tecken på ett kromosomfel på barnet, kan även ha det om man har gravdiabetes eller likn. Jag mådde mer illa, spydde till v 36, men det kan ju alla göra, hjärtljuden va lägre på henne. Va inne på koller ofta för hjärtljuden låg på 90 ibland (men hon hade ett litet annat hjärtfel när hon föddes, sominte har med ds att göra, och det var nog anledningen) och hon va inte lika aktiv i magen.
IBLAND...kan magkänslan faktiskt stämma. Jag hade en sån känsla med Stella, att hon hade ds, kan inte lägga fingret på varför jag trodde det, bara kändes så, och det var rätt. .-.MEN....oftast så är det bara kroppen och hjärnan som spökar under en graviditet.