• Hundtok

Ang mattider till hund?

Mitt matvrak till hund har slutat äta sin frukost, verkar inte intresserad. Ska hundar ha mat 2 ggr om dagen eller räcker det med 1 gång?

Han verkar inte vara sjuk utan är pigg och glad som vanligt. Ska ändå till veterinären nästa vecka o kolla upp honom för säkerhetsskull.

• Svar på tråden Ang mattider till hund?
  • Teskedsmamman

2 ggr är bäst... låt maten stå kvar om han inte vill ha.... Min tik gick och småkäkade under dagen... gjorde lagom slut på sin dagsranson på kvällen

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Hundtok

Ne ingen mat framme. Har två hundar och jag vill ha koll på vem som äter mat. Sen efter frukost så följer de med mig till jobbet så de har ingen nytta av att maten står kvar.

• Majsan70

Hur ofta beror ju lite på hur stor hunden är. Min hund är mellanstor o får mat enbart en gång om dagen. Mindre hundar behöver mat lite mer ofta.

• Hundtok

Jag har en stor hund. Lite större än en schäfer. Han får sin kvällsmat vid 19 tiden. Kanske får göra så att jag ger honom en halv portion när vi kommer hem från jobbet. O sen får han resten på kvällen. Får prova det istället.

• Majsan70
    Hundtok skrev 2008-10-10 21:12:28 följande:
    Jag har en stor hund. Lite större än en schäfer. Han får sin kvällsmat vid 19 tiden. Kanske får göra så att jag ger honom en halv portion när vi kommer hem från jobbet. O sen får han resten på kvällen. Får prova det istället.
    Min hund är schäfer storlek, mellan kallar jag henne i vart fall. I den storleken mår de bäst av en måltid per dag.
  • Teskedsmamman

Vissa hundar vill bara ha en gång om dagen.... jag har altlid gett mina (dobbermann, schäfer och nu en Springer Spaniel) 2 ggr om dagen på rekommendering från uppfödare... Spaniel skulle kunna käka femtioelva gånger om dagen för hon är totalt matfixerad

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Hundtok

Ja min har alltid kastat i sig maten förut. Men nu bara tittar han på frukosten. Kanske är det så att han får kvällsmaten för sent?

• Idun

Vår hund, en chesapeake bay retriever får mat tre gånger om dagen. Har prövat med två men då går hon och gnäller och verkar hungrig så det har fått bli tre mål om dagen.

• HN79

Jag har två hundar, de har fri tillgång till maten och det fungerar jättebra. Men jag har svårt att tro att speciellt många hundar fixar det. De får sin ranson(inte mer alltså) påfyllt en gång per dag och går sen och småäter under dagen och den stora äter mesta på natten. Det är sällan skålen är tom och så länge de är fina i hullet och inte slåss om maten så fortsätter vi. Får de varsin skål som man tar bort om de inte äter så äter de inget alls.

Svar på tråden Ang mattider till hund?