Snabbväxande häck, som kan hållas smal?
Vi får snart flytta in i vårt nya hus, och behöver plantera häck kring tomtgränsen. Tar tacksamt emot tips på vilken sorts häck som snabbt kan ge bra insynsskydd utan att bli alltför bred?
Vi får snart flytta in i vårt nya hus, och behöver plantera häck kring tomtgränsen. Tar tacksamt emot tips på vilken sorts häck som snabbt kan ge bra insynsskydd utan att bli alltför bred?
Jag har läst lite om häckar för vi funderade på att skaffa en, men det lutar åt plank för vår del. Avenbok eller bok var de jag fastande för. De kan hålla smala och bli höga. Och de behåller sina löv på vintern som jag har förstått det. De är inte vintergröna, men insynsskyddande även på vintern.
Man får dock itne klippa den på höjden förrän den nått den höjd man önskar.
Annars kanske pil. Den ska vara snabbväxande. Men den är inte vintergrön och jag tror inte den behåller löven på vintern.
Fille Fjonkan: Tack för svaret! Jag har spanat lite på avenbok - jättefin häck! Men som jag har förstått det är den inte så snabbväxande?
Det behöver nödvändigtvis inte vara en vintergrön häck, vill mest ha insynsskydd sommartid, och höstfärger är rätt trevliga .
Jag snubblade på denna tråd. Där verkar några ha erfarenhet av avenbok och andra häckar. www.familjeliv.se/Forum-5-150/m24309180.html
Japp, avenbok är en av de häckar man verkligen kan hålla smal. Det går även att köpa plantor som redan ligger på ca 60-70 cm höjd. Tänk bara på att de inte får toppklippas förrän den nått den höjd man vill ha. Men beskärning i sidorna sker under juli-sep.
Den kan också kräva viss stöd i början i form av pinnar (bambu)för att hålla sig rak i växtsättet.
Tack för tipsen!
Finns det någon annan häck än avenbok som snabbt ger bra insynsskydd, och som inte breder ut sig alltför mkt?
Måbär och liguster växer snabbt och kan klippas smala, men avenbok blir lika snabbt det, för dom andra skall man klippa ett par ggr om året när dom växer upp för att bli täta. Planterade avenbok i våras, dom har växt 30-50 cm redan iår, det tycker jag är ganska snabbt. Men avenbok skall alltid planteras på våren.
Thuja kan man köpa i 160-170 cm höga plantor. Då har du en tät, vintergrön häck som du klipper som du vill ha den!
Har man råd kan man ju köpa plantor härifrån
www.tonnersjo.se/page.php
www.hortogreen.se är en bra sida om man vill köpa häckväxter, inte så dyra heller.