• Anonym (mamma)

Snabbupplysning på familjerätten

Till er som fått en snabbupplysning från familjerätten (vårdnadstvist) till den muntliga förberedelsen, hur har själva förfarandet sett ut? Har ni fått komma på möte, hur mycket kontakt har ni haft, vilka journalutdrag har gjorts etc.

• Svar på tråden Snabbupplysning på familjerätten
  • Anonym (mamma)

Ingen?

• Anonym (namma)

Jag var på en sådan i måndags. Jag och mitt ex fick två olika tider. När jag var där skulle jag berätta lite bakgrund samt hur jag ställde mig i stämningsansökan. De skulle även ta upp om vi varit på sammarbetssamtal men det kommer inte stå någonting om vad vi pratat om där. De sammanfattar det jag och mitt ex sagt och skickar in det till tingsrätten, de ska inte göra några egna kommentarer i detta skede. Så sa de till mig i alla fall.

• Anonym (mamma)

När skickades stämningsansökan in? Hur lång tid efter fick du komma på samtal hos dom?
    Anonym (namma) skrev 2008-10-10 23:18:40 följande:

Jag var på en sådan i måndags. Jag och mitt ex fick två olika tider. När jag var där skulle jag berätta lite bakgrund samt hur jag ställde mig i stämningsansökan. De skulle även ta upp om vi varit på sammarbetssamtal men det kommer inte stå någonting om vad vi pratat om där. De sammanfattar det jag och mitt ex sagt och skickar in det till tingsrätten, de ska inte göra några egna kommentarer i detta skede. Så sa de till mig i alla fall.
  • Anonym (mor)

Mitt ex lämnade in stämningsansökan i maj i år och redan i juni gjorde fam rätten en snabbupplysning, det hela gick mkt fort... Jag gick på ett samtal på fam rätten och de gjorde även ett hembesök och träffade mig och sonen... samma gjorde de hos exet fast det var 2 personer hemma hos honom, hos mig var det bara en person... tyckte det gick rätt smärtfritt och jag fick vara med och godkänna det som skrevs ner och skulle lämnas in till tingsrätten. så att det inte blev några missförstånd...

Nu ska vi på första förhandling i tingsrätten nästa vecka så får vi se vad som händer...

• Anonym

snabbupplysningen i kommunen där jag bor innebär ett möte mellan mig och familjerätten och sedan har exet ett separat möte. efter tjat fick jag dem att ringa till dagis med, så de fick lite mer kött på benen...

men därefter fick jag höra att dom inte kommer ge några rekomendationer till det muntliga mötet som följer.

väljer exet (som stämt mig) att gå vidare så väntar en fördjupad undersökning med hembesök och sånt vad jag förstår.

• en glad
    Svar på #5

Anonym skrev: "därefter fick jag höra att dom inte kommer ge några rekomendationer till det muntliga mötet som följer."

- Snabbupplysningar ger för litet underlag för att familjerätten skall kunna göra en bedömning och komma med ett förslag. Det gäller i alla kommuner... Den grundligare utredning som troligen följer kommer däremot troligen att avslutas med ett förslag till tingsrätten, men helt säkert är det inte....
Svar på tråden Snabbupplysning på familjerätten