• Mia o Simon

När sitta på "bilkudde"?

Menar en sån där vanlig enkel sits då utan ryggstöd. Min store son är 7½ år, 132 cm lång och väger 30 kg. Vore enklare att ha en sån kudde nu istället för bältesstolen.

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden När sitta på "bilkudde"?
  • Norrskenet

Min son är lika gammal som din o ungefär lika lång, han sitter på en bältesstol än så länge, tycker att det funkar bra. Det är en sån där ganska enkel, där man sedan kan ta bort ryggdelen på, så att bara stolen blir kvar.

• Mia o Simon

Jag har oxå en sån, men lillebror hade behövt den nu..så det är därför mycket.

• Tingeling83

min osn e 6 år o sitter bil kudde , 22kilo o 116 cm lång

• thecarseatlady

Du kan använda en bälteskudde till din son nu om du vill. Men en bältesstol är bra mycket säkrare. För den håller bättre bältet på rätt plats och skyddar både kroppen och huvudet i en krock, speciellt från smällar från sidorna. Har man höga sidokrockskydd kring barnets huvud fångar ju de upp huvudet innan det hinner nå bilens fönster, men en bilkudde har ju inga sådana egenskaper. Vår dotter är ca.137cm lång och 34kg och hon sitter i en Britax Kid Plus. 7,5år gammal. Hon kommer nog att sitta i den tills den är urvuxen.

• Mylingen

Råkade läsa på vägverkets hemsida igår o de rekommenderar kudden från 7 år.

• Pumpalicious

har själv jobbat i en butik som säljer bilbarnstolar, och gått på diverse utbildningar så jag borde ha lite koll iaf

Mitt svar på din fråga skulle bli: Så sent som möjligt eller helst aldrig.

En sittkudde ger inte ALLS lika bra skydd som en bältesstol. Thecarseatlady sammanfattar allt riktigt bra, så jag behövr inte gå in på detaljer...

Mina barn kommer åka i bältesstol så länge som det absolut är nödvändigt, och då menar jag upp i 10års åldern ungefär. Rekommendationerna är ju att man använder dom tills barnet är 12, men han vara svårt att få en 12åring att vilja sitta där...

• blekinge

Babyskydd och den bakåtvända bilstolen får bara bli ett visst antal år om de ska vara säkra. Hur gammal får den bakåtvända vara och hur gammal får en bältesstol vara? någon som har koll på detta?

Svar på tråden När sitta på "bilkudde"?