• nr 1

majskrokar?

när började ni med majskrokar till era små?

• Svar på tråden majskrokar?
  • Snooze

Straxt innan 4 månader. Ungefär när han lärde sej greppa.

• nr 1
    Snooze skrev 2008-10-10 23:31:59 följande:
    Straxt innan 4 månader. Ungefär när han lärde sej greppa.
    delade du den då eller fick han gnaga på hela?
  • Snooze

Han tog hela. Även om det mesta satt som smet i ansiktet, håret och på tröjan

• Sotoo

Kalla mig dum.. ;) Men vad e majskrokar?? E det ostbågar??

Har hört om dessa nu ett tag..

• nr 1
    Snooze skrev 2008-10-10 23:35:28 följande:
    Han tog hela. Även om det mesta satt som smet i ansiktet, håret och på tröjan
    en liten fråga till bara, smälter dom fort? man behöver inte oroa sig för att sätta i halsen?
  • Collesmamma
    Svar på #4
    Det är stora typ ostbågar fast större och så är dom gjorda av majs utan fell och salt.. bara majs och luft typ
  • Snooze
    Sotoo skrev 2008-10-10 23:40:13 följande:
    Kalla mig dum.. ;) Men vad e majskrokar?? E det ostbågar??Har hört om dessa nu ett tag..
    Det är som ostbågar men utan smak, fett, salt mm. I princip luft och majs.
    nr 1 skrev 2008-10-10 23:40:32 följande:
    en liten fråga till bara, smälter dom fort? man behöver inte oroa sig för att sätta i halsen?
    Japp, dom smälter jättefort. Som vuxen hinner du inte ens tugga dom. Fördelen är att de inte fastnar i gommen som tex smörgåsrån gör....
  • Kajsan
    Sotoo skrev 2008-10-10 23:40:13 följande:
    Kalla mig dum.. ;) Men vad e majskrokar?? E det ostbågar??Har hört om dessa nu ett tag..
    Nä, det är majskrokar.
    Finns i en del butiker, smakar papper typ.
  • Collesmamma

nr 1 skrev 2008-10-10 23:40:32 följande:

Jag skulle nog inte ge till så små barn men det är nog bara jag som är lite hönsig om man vill kalla det så Men ja,, dom smälter på en gång och det blir typ inget kvar
  • nr 1

någon annan som vill dela med sig hur gamla era barn var när dom fick prova dessa omtalade krokar.

• inoka

om de nu inte smakar ngt varför ge dem det? Hade inte gett dem ngt jag själv inte skulle ätit.. Min 6 månaders får macka :)

• Marsflickan78

Min tjej var 6 månader och jag hade ingen aning om att det fanns nåt sånt. En mamma i föräldragruppen tipsade och jag köpte hade jag vetat hade hon fått dem lite tidigare. Det är kul att se hur hon tar och stoppar i munnen. Tycker det är bra att de smälter fort så hon inte sätter i halsen.

Inoka: du ger smörgås, hur stor då och vad har du på? Jag är också intresserad av att ge smörgås men är rädd att hon ska sätta i halsen. Hon gör det lätt. Ska precis börja ge mat med mjuka bitar.

• Kajsan
    inoka skrev 2008-10-10 23:46:06 följande:
    om de nu inte smakar ngt varför ge dem det? Hade inte gett dem ngt jag själv inte skulle ätit.. Min 6 månaders får macka :)
    Min med Vi har provat majskroken , men hon är inte intresserad.
    De använder vi till storasyster när det är fest istället.
  • Jempa L
    inoka skrev 2008-10-10 23:46:06 följande:
    Det är perfekt att ge som "underhållning" en stund, tex innan maten är klar eller om barnet sitter i bilstol/vagn. De tränar motoriken, dvs öga-hand-munkoordination. För oss har de varit lagom tuggvänliga nu under tandsprickningen. Bitringarna blir lite för hårda och gör ont... Det som är så bra är att man kan ge dem med gott samvete, de innehåller inget onyttigt såvida man inte är hyperallergisk mot majs.

Även perfekt som nyttigt vuxen-snacks, dippat i hummusröra
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • inoka
    Svar på #12
    Marsflickan78 skrev 2008-10-10 23:49:20 följande:
    Min tjej var 6 månader och jag hade ingen aning om att det fanns nåt sånt. En mamma i föräldragruppen tipsade och jag köpte hade jag vetat hade hon fått dem lite tidigare. Det är kul att se hur hon tar och stoppar i munnen. Tycker det är bra att de smälter fort så hon inte sätter i halsen.Inoka: du ger smörgås, hur stor då och vad har du på? Jag är också intresserad av att ge smörgås men är rädd att hon ska sätta i halsen. Hon gör det lätt. Ska precis börja ge mat med mjuka bitar.
    Jag ger henne små bitar med mkt smör på och ibland kalles färsost eller leverpastej. De med pålägg på brukar hon roa sig med att spotta ut på storebror som tyvärr måste sitta brevid henne *S*
    Hon äter all sorts bröd och jag är nog alla bvctanters värsta mardröm för jag gör hela tiden tvärtom alla rekomenationer men jag ger henne det hon tycker om och helst ska det smaka mkt. Men om du är rädd att det ska fastna så ge vanligt rostbröd. De är mjuka och smälter i munnen och ge i början jätte små bitar.
  • Marsflickan78

Det var bra tips, tack! för oss blir det lite mickligt för lillfisen är allergisk mot komjölksprotein så vi måste hitta produkter utan det. Snacka om att man blivit en fena på att läsa innehållsförteckningar

inoka skrev 2008-10-10 23:56:08 följande:
    Svar på #12
    Jag ger henne små bitar med mkt smör på och ibland kalles färsost eller leverpastej. De med pålägg på brukar hon roa sig med att spotta ut på storebror som tyvärr måste sitta brevid henne *S* Hon äter all sorts bröd och jag är nog alla bvctanters värsta mardröm för jag gör hela tiden tvärtom alla rekomenationer men jag ger henne det hon tycker om och helst ska det smaka mkt. Men om du är rädd att det ska fastna så ge vanligt rostbröd. De är mjuka och smälter i munnen och ge i början jätte små bitar.
  • Shadilly

ICA har Majskrokar på sitt centrallager, så även om dte inte finns i din ICA-butik kan de beställa hem det!

Condemnant qui non intelligent
  • inoka
    Marsflickan78 skrev 2008-10-11 00:33:51 följande:
    Det var bra tips, tack! för oss blir det lite mickligt för lillfisen är allergisk mot komjölksprotein så vi måste hitta produkter utan det. Snacka om att man blivit en fena på att läsa innehållsförteckningar
    Samma här då sonen iofs "bara" är laktoskänslig men får han i sig för mkt pallar inte magen längre så det gäller att ha koll på allt. Men för din lilla är ju majskrokar perfekt om hon vill ha ngt att tugga på. Eller så ge henne lite frukt i små bitar. Maia gillar banan som hon klenar i sig..
  • Marsflickan78

Hon tycker det är roligt att utforska den lilla majskroken den enda färska frukten vi har prövat med än så länge är banan och det tycker hon inte om. Men hon älskar banan i fruktpuré, nestlés persika/banan fullkomligt älskar hon! Rolig unge, gillar inte "riktig" banan men älskar den i purén!
    Ska prova att ge frukt i små bitar. Har inte riktigt vågat än eftersom jag är så rädd för att hon ska sätta i halsen. Rädslan bottnar i att när hon var 5 veckor så fick hon en allergisk reaktion mot mjölkproteinet. Hon fick nässelutslag, blev rödflammig i hela ansiktet, öronen svullnade upp till pingisbollar och fötterna svullnade likaså. Hon höll också på att sluta andas. Men allt gick bra sen, men rädd är bara förnamnet av vad vi blev här hemma...

inoka skrev 2008-10-11 00:39:01 följande:
    Samma här då sonen iofs "bara" är laktoskänslig men får han i sig för mkt pallar inte magen längre så det gäller att ha koll på allt. Men för din lilla är ju majskrokar perfekt om hon vill ha ngt att tugga på. Eller så ge henne lite frukt i små bitar. Maia gillar banan som hon klenar i sig..
Svar på tråden majskrokar?