• Cecese

Ni som fött v. 42+0 eller senare, hur startade förlossningen?

Blev det spontanstart och i så fall när och hur? Eller blev det igångsättning och när? Ni som fick spontanstart hade ni haft mycket känningar och sd innan?
    Idag är jag i v. 42+0 och alltså sista dagen det räknas som en normallång graviditet och jag kommer förmodligen inte att föda det här dygnet heller. Jag har dock tappat hoppet på att det ska starta på egen hand eftersom jag inte har sd eller nåt. Så nu vill jag gärna veta hur det gått för er.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Svar på tråden Ni som fött v. 42+0 eller senare, hur startade förlossningen?
  • Rudies

Min son föddes i vecka 42+0, samma dag vi var på överburenhetskontroll. Då hade redan förlossningen startat med värkar tre dagar innan. På överburenhetskontrollen konstasterades det att förlossningen var i aktiv fas och vi blev kvar på sjukhuset. Några timmar senare föddes han.

Jag trodde inte heller det skulle starta på egen hand och efter tre dygn med hemska förvärkar, ingen sömn och i stort sett inge öppen alls tappade jag så smått hoppet. Dagen innan överburenhetskontrollen fick jag mig en sovdos på sjukhuset och några timmars sömn. När jag vaknade efter det hade förlossningen så smått startat. Allt jag behövde var nog lite vila och ro.

Där jag bor får man gå över till 42+6 innan man bli igångsatt, så förlossningen startade med några dagar till godo. Det tackar vi för. ;)

Lycka till! Hoppas det startar snart! :)

• Cecese

Skulle jag också ha förvärkar skulle jag ju hoppas men jag har inte en enda förvärk, inte en enda sammandragning alls. Ja kort sagt inga tecken alls att det skulle vara på gång. Då fick jag ändå en ordentlig hinnsvepning för ett dygn sen men det har hänt absolut noll efter den. Vilar gör jag och har gjort i flera veckor, pga värken och smärtorna jag har pga foglossning och ishias klarar jag inte av att göra nåt annat än sitta större delen av dagen. Jag har iaf ringt bb/förlossningen nu och pratat med dom och grät i telefonen att jag inte orkar längre. Bm skulle prata med doktorn och sen höra av sig. Skulle det inte vara för att jag har så ***** ont skulle det inte vara så farligt men jag är mer eller mindre handikappad pga värken.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Theina

igångsättning 42+2 pga. för lite fostervatten, mem då var jag redan öppen 2-3 cm..

BF 18 september 2008
  • MorsLillaOlle

Jag fick min son i vecka 42+0. Hade sd lång tid under grav, men inga som gjorde ont. Var hos bm 2 ggr på slutet och hon retade lite, men inget hände.

Var på överburenhetskontroll ons 27/2. Läkaren sa "du har nog en bebis innan helgen, men ring på lördag annars och boka tid för igångsättning" Men bm hade sagt att hon nog trodde jag skulle få snart flera ggr, så jag trodde inte riktigt på honom.

På väg från kontrollen till IKEA fick jag första värken  Andades mig igenom ett par värkar därinne, åt en korv och åkte hem. Åkte in till förlossningen ca kl 21. Men sen hände dock inte så mycket mer, utan han fick tas ut den andra vägen på tors morgon

Jag hade alltså inga förvärkar alls! Trodde man var tvungen att ha det innan. Utan helt plötsligt satte det bara igång

Mamma till världens sötaste ANTON - 080228
  • MorsLillaOlle

Eller ja, jag hade inga ONDA förvärkar, vet att sd är som värkar   Men inga såna jag hade räknat mer

Mamma till världens sötaste ANTON - 080228
Svar på tråden Ni som fött v. 42+0 eller senare, hur startade förlossningen?