• Lady Bling

Om man gjort kejsarsnitt med första barnet, vill de helst snitta andra gången också då?

Funderar lite om hur det funkar med andra barnets förlossning när man snittats första gången. Jag gjorde planerat snitt med 1:a barnet eftesom hon låg med fötterna och rumpan neråt. Vill de gärna göra snitt igen på 2:a barnet eller vill de helst att man föder vaginalt? Någon som vet hur de resonerar kring det?

• Svar på tråden Om man gjort kejsarsnitt med första barnet, vill de helst snitta andra gången också då?
  • ursul

Jag gick på aurora och upplevde ändå att de på förlossningen förväntar sig att man föder vaginalt efter ett kejsarsnitt om det inte finns några psykiska eller fysiska hinder

• Teskedsmamman

Finns inget som talar för att man måste snittas andra gången om inga medicinska/spykologiska hinder finns...

Har an däremto blivit snittad 2 gånger har jag för mig att de helst vill att man snittas 3:e gången också...

• Titti och mini

Efter ett snitt så kan/får/brukar de vilja att, man föda vaginalt, om snittet varit okomplicerat. Efter två snitt så kan man fortfarande få föda vaginalt, m de flesta verkar rekommendera snitt.

• mimmsan

Jag fick själv välja, men både min BM och min läkare trodde att jag ville ha snitt, men jag ville föda vaginalt.
    Men pga överburenhet med 2 v och ett viktuppskattnings UL, så blev bebben tippad till 5,3 kg.
    Pga mitt gammla snitt så var risken alldeles förstor att jag skule spricka inifrån och ut i ärret pga han storlek, så jag blev beodrad snitt.

Men i mitt fall hade jag annars fått välja.
    Blir automatiskt snitt nu med nr tre pga stor födda barn.
    Lite tråkigt men ut måste dom ju på ett eller annat sätt!!!!!!

• Xara

På inskrivningen för ett par veckor sedan fattade jag det som "självklart" att man skulle föda vaginalt efter ett snitt om inga nya komplikationer uppstod. Fast jag fick hotande förtidsbörd under förra graviditeten och får jag det nu igen, kan belastningen på ärret tydligen bli för stor... extra kontroller var svaret på det.

Hur som helst blir man enligt min bm aldrig igångsatt om man tidigare har blivit snittad: kommer inte förlossningen igång av sig själv blir det snitt igen (igångsättning ger tydligen för stora påfrestningar på ärret).

• listo

Det beror ju helt på orsaken till det första snittet. Om det blev snitt första gången p.g.a till exempel knasig fosterställning, så finns det i regel ingen nledning att misstänka att det blir så även nästa gång. Blir man däremot snittad p.g.a. trångt bäcken eller något sådant så är det ju samma förutsättningar som gäller även vid andra förlossningen.

Men summa summarum: Om det inte finns särskilda medicinska komplikationer som man kan förutse i förväg, så brukar policyn vara att vaginal förlossning alltid går före snitt så långt det är möjligt.

• Xara

Fast har man blivit snittad en gång, får man iaf välja andra gången (hos oss), utan besök hos psykologer eller vad som nu krävs annars om man vill ha snitt utan medicinska orsaker.

• skidan

Min bm sa att jag fick välja om bebisen vägde under 4kg. Min första dotter låg i säte så då blev det planerat snitt. 2an blev jag igångsatt med men hon vände sig på förlossningen så då blev det akutsnitt. Efter 2 snitt är det svårt att övertyga personalen om att få föda vaginalt. Det är för stor risk med det sa de till mig.

• Kajsa79

Min man föddes med kejsarsnitt (1977) pga havandeskapsförgiftning och hans två yngre syskon (födda -79 resp -82) är födda vaginalt, utan komplikationer. Gick det bra i slutet av 70-t så går det nog brea idag också! Lycka till!

• syster mini

Det beror på varför man födde med snitt första gången. Ett trångt bäcken lär ju inte ha växt t.ex. Beror det på orsaker som bara hade med den specifika förlossningen att göra (fosterlägen varierar från gång till gång) så förutsätter man att allt är normalt och att du kommer att föda vaginalt om du inte själv har någon orsak till att föda med snitt (rädsla/oro kopplad till första förlossningen t.ex.).

Svar på tråden Om man gjort kejsarsnitt med första barnet, vill de helst snitta andra gången också då?