• Tony Montana

Bil och barn

Hej hej!

Då graviditeten var helt oplanerad sålde jag bmw:n och köpte miljöbil, en lite citroen ci med tanken att det skulle bli billigare med försäkring och allt.

Veckan efter säger min flickvän att hon är gravid.

Bra taiming tänkte jag...inte. Men det kunde vi ju inte veta.

Jag måste väl köpa ny bil igen nu va..

• Svar på tråden Bil och barn
  • Angelven

Tuff luck - men inte ovanligt.

En polare hade precis köpt en sprillans ny kombi, citroen c5. Veckan efter meddelar frun att 4-ran är på väg...

Nu kör han samma som jag, Peugeot 807.

Köp en lite större miljöbil - C4/Peugeot 307/308 SW är ju fina och ganska rimliga att köpa idag.
  • Tony Montana
    Svar på #1
    Tack för alla råd och tips!

Peace Mathias
  • Tony Montana
    Svar på #3
    Tack!
    Angelven skrev 2008-10-14 10:42:33 följande:
    Gratulerar förresten
  • cruZZe

Grattis till tillökningen.

Köp en M3, jag hade M3:an (plus en saab 900 -95) 1 år med första dottern och det funkade kanon.

Vad du än gör så köp inte tråkigare bil än du måste. Jag sitter i fällan nu med en bil som är allt annat än inspirerande att ratta (utom just omkörningar på dansgolvsslät väg) och det kliar i hela min kropp av köplust. Sitter nästan dagligen och funderar på hur jag ska få frugan att gå med på att jag köper mig en lekbil

• Angelven

...cruZZe...

har du sett bilderna på nya Peugeot 308 ?

Cab, defuser bak, finns med RC (180 Hk) och tiptronic om man vill - och det är den de baserar sin rallybil på

OCH - den har ett överkomligt pris Visst, det är inte en M3 men vilken småbarnsfar har råd med det ?

Sambon och jag dreglar, tittar och sneglar på ränteläget

• cruZZe

jo jag har sett den och nej jag gillar inte franska tvålkoppar

180hk är även under minigränsen för vad jag rattar runt
    Men jag kan tänka mig att de tär en pigg och kul stadsbil faktiskt, och ja priserna på fransoserna är ofta mycket lockande.

Tjaa angående råd är det nog en del som har, men man måste som sagt övertala den resterande 50% som utgör ett bestämmande i hushållet

Sitter och sneglar på både en till E46 M3 och lite RS4, men tanten blåvägrar. Det är snart så jag går ner i prestanda och funderar liten lätt och pigg istället. Storlek/prestanda Z3. Vilket fall som helst är denna sommar slut och ideerna om bil får vila till våren.

Angelven skrev 2008-10-18 20:37:18 följande:
    ...cruZZe...har du sett bilderna på nya Peugeot 308 ?Cab, defuser bak, finns med RC (180 Hk) och tiptronic om man vill - och det är den de baserar sin rallybil på OCH - den har ett överkomligt pris Visst, det är inte en M3 men vilken småbarnsfar har råd med det ?Sambon och jag dreglar, tittar och sneglar på ränteläget
  • Tony Montana

M3:an är ju riktigt schysst. Hade en 318i innan så köpet av c1:an
    var ju inte så kul..

men jag är ju inte tätast i stan direkt. har lån på 112000 på c1:an som jag köpte ny.

Tanken var ju bara att ha en billig bil att ta mig till och från jobbet.

Jag är kass på bilar och bilaffärer.

Ska jag byta den rätt av eller sälja?

Vill ändå ha en bil där skatten inte är så dyr och hyffsat bensinsnål.

Tips och råd please..

• Ari

Sälj den så fort som möjligt innan den faller i värde och köp en kombi.

• Tony Montana
    Svar på #9
    Tycker du det?

Ja jag ska fundera lite snabbt på det..

Tack: )

Peace
  • nassepånken

behåll c1:an
    skaffa ett takräcke till barnvagnen, det är ändå bara några månader ni behöver liggvagn, sen får ni köpa en sulky som du kör i baksätet.

att försöka göra bilägande roligt är garanterat den mest oekonomiska hobby man kan ha (ok, flygplan kanske är dyrare, men jag tvivlar).

• hanssons

Håller med om att sälja den privat snarast (det är en ny bil med garantier). Kommer du med den i inbyte och har betalt 112.000 (du kanske betalade mer) så får du räkna med max 70.000 från en bilhandlare. Det är en tuff tid med begagnatlager för handlare (speciellt nu) och de vill inte ha in en ny bil med tidigare ägare eftersom det skapar misstankar om "måndagsexemplar" hos nästa köpare. Jag köpte en ny Toyota Avensis 2004 och köpte sedan en ny igen oktober 2007 (vi har varit nöjda hela tiden). Två månader senare får vi reda på att vi väntar tvillingar och vi har en dotter som då skulle fýlla 2. Eftersom vi skulle behöva 3 bakåtvända bilstolar samtidigt så mätte jag om detta var möjligt. Yttermåtten på Toyotan är jämförbara med Volvo V70 men eftersom man sitter högre upp i Toyotans baksäten så blir baksätet smalare (Volvo V70 har 142 cm och Toyota Avensis 127 cm). Den smalaste stolen som jag hittade (med stödben för placering i mitten) var Britax High-Way (42 cm bred). Med de bästa förutsättningarna skulle det bli 43 cm kvar för en vuxen (tuft vid längre turer). Med andra ord lika surt som för alla andra som nyss köpt en ny bil och som måste byta. Jag sålde min Toyota Avensis privat med ett tapp på 20.000 efter 8 månader och köpte en Volvo V70 Classic utan att behöva lägga pengar emellan. Ett tips är att värdera bilen på www.bilpriser.se (privata säljpriset) och försöka sälja bilen privat innan den sjunker mer. Sedan komma in till bilhandlare och göra ett renköp. Det ger borde ge dig förutsättningar att pruta bilen du köper med 8-10% (eller motsvarande pengar i utrutning). (Usch va långt det blev)

Lycka till och grattis till den kommande tillökningen :)

• Tony Montana
    nassepånken skrev 2008-10-27 22:42:46 följande:
    behåll c1:anskaffa ett takräcke till barnvagnen, det är ändå bara några månader ni behöver liggvagn, sen får ni köpa en sulky som du kör i baksätet.att försöka göra bilägande roligt är garanterat den mest oekonomiska hobby man kan ha (ok, flygplan kanske är dyrare, men jag tvivlar).
    Hej!

Tack!!! det va precis vad jag behövde höra!

Har haft lite ångest över det här med bilen.

Sulky idén var ju kanon bra! Inte en aning om vad det var men jag fråga tjejen och hon visste.

Tack!!!
  • Tony Montana
    hanssons skrev 2008-11-04 21:46:05 följande:
    Håller med om att sälja den privat snarast (det är en ny bil med garantier). Kommer du med den i inbyte och har betalt 112.000 (du kanske betalade mer) så får du räkna med max 70.000 från en bilhandlare. Det är en tuff tid med begagnatlager för handlare (speciellt nu) och de vill inte ha in en ny bil med tidigare ägare eftersom det skapar misstankar om "måndagsexemplar" hos nästa köpare. Jag köpte en ny Toyota Avensis 2004 och köpte sedan en ny igen oktober 2007 (vi har varit nöjda hela tiden). Två månader senare får vi reda på att vi väntar tvillingar och vi har en dotter som då skulle fýlla 2. Eftersom vi skulle behöva 3 bakåtvända bilstolar samtidigt så mätte jag om detta var möjligt. Yttermåtten på Toyotan är jämförbara med Volvo V70 men eftersom man sitter högre upp i Toyotans baksäten så blir baksätet smalare (Volvo V70 har 142 cm och Toyota Avensis 127 cm). Den smalaste stolen som jag hittade (med stödben för placering i mitten) var Britax High-Way (42 cm bred). Med de bästa förutsättningarna skulle det bli 43 cm kvar för en vuxen (tuft vid längre turer). Med andra ord lika surt som för alla andra som nyss köpt en ny bil och som måste byta. Jag sålde min Toyota Avensis privat med ett tapp på 20.000 efter 8 månader och köpte en Volvo V70 Classic utan att behöva lägga pengar emellan. Ett tips är att värdera bilen på www.bilpriser.se (privata säljpriset) och försöka sälja bilen privat innan den sjunker mer. Sedan komma in till bilhandlare och göra ett renköp. Det ger borde ge dig förutsättningar att pruta bilen du köper med 8-10% (eller motsvarande pengar i utrutning). (Usch va långt det blev)Lycka till och grattis till den kommande tillökningen :)
    Hej!

Tack för tips och länken! Och grattis till tvillingarna!
  • MrAlpha

Tips

ha en arbetshäst under småbarnsåren. Jag kör en saab 9:5 från 2001 och den är perfekt. Det gör heller inget om det blir lite repor eller smust inuti.

• Pappa Olle

Vi försökte få barn länge men det gick inte så vi bestämde oss för att Resa och köpa oss en sportig bil och lägga barn tillverkningen på hyllan ett tag, vad tror ni händer veckan innan vi skulle få våran bil levererad, jo vi fick reda på att vi skulle ha barn , Vi fick byta bil och hela krånglet gjorde att vi gick back 50000Kr men det gjorde inget, vi fick ju en fin liten tjej istället och en novla FORD MONDEO som var helt ny men som jag fick sälja efter 2år för den var så dålig och då för 150000 Kr mindre än vad jag köpte den för

Svar på tråden Bil och barn