• Lovisa L

Sskaffa glasögon när man är gravid?

Jag behöver skaffa glasögon men har för mig att man inte ska göra det om man är gravid, stämmer det? För att synen ev förändras tillfälligt?

Fast då borde ju de som ha glasögon få problem..?

Jag är i v 26 och får ofta huvudvärk pga av att synen på ena ögat är nedsatt. Skulle vilja fixa glasögon nu men kanske bäst att vänta?

Någon därute som vet?

• Svar på tråden Sskaffa glasögon när man är gravid?
  • FruMähler

du borde nog skaffa glasögon nu innan den blir sämre om det verkligen är pga ögonen du får huvudvärk...hur kan du vara säker på det?

• storhumlan

Visst sak du skaffa glasögon om du mår som du gör.

Köp ett par bågar du gillar så slipper du byta bågar sen utan ev bara glas.

Gå till tex blic savers dom är billigare än synsam tex

• Fismamman

När jag var gravid med min första son ändrades min syn en hel dioptri (stavas det så?). Bytte glasögon efter jag ammat klart. Denna gången så gick jag och frågade optikern när det var lämpligt att kolla synen igen. Han tyckte att ett par månader efter avslutad amning. Då är synen stabil igen.

Men kolla du med din optiker om du har så mycket huvudvärk.

• April Mamma

Jag gick till optikern för min syn blev så dålig tyckte jag, men optikern tyckte inte det...Så då gick jag till apoteket istället o köpte ett gravtest. Gravid =)
    Synen kan alltså förändras under graviditeten, men även "gå tillbaka" så om du kan så avvakta medglasögon el prata med en optiker.

• Lovisa L

Jag har gjort synundersökning tidigare och var på väg att skaffa glasögon men så blev det bara inte av. Jag ser ju relativt bra så därför har tiden bara gått, det är huvudvärken som gör det jobbigt. Jag märker att när jag tittar på tv eller läser så kommer huvudvärken direkt och ofta runt de tögat där synen är sämre.

Dessutom vill jag börja övningsköra och då måste jag nog ha mina glasögon och synundersökningen .

• Cia o krabaten

börja med en synundersökning och tala om för optikern att du är gravid så kan ni resonera er fram till vad som är bäst att göra utifrån resultatet på undersökningen jämfört med tidigare.

• Gelehallon82

Jag använder både glasögon och linser och har märkt att min syn har blivit sämre nu när jag är gravid så jag fick byta till starkare linser. Sen får jag bara hoppas att synen blir bättre när jag ammat klart, så jag slipper köpa nya glasögon igen(de jag har nu är 1 år gamla och inte billiga). Gå in till en optiker och fråga vad de tycker att du ska göra, det bästa är kanske att börja med linser så slipper du köpa ett par glasögon.

• Pysselgalningen

jag gick till optikern under min första grav. Slutade med läkarbesök då papperna säger "brytningsfel, astigmatism, översynt med tendens till skelning".
    Läkarn ville absolut inte ge min glasögon innan några månader efter avslutad ammning. Så nu sitter jag här. 3 år och ännu en grav. senare och inser att jag får nog glasögon först tudugast om 2 år...

• lu97jewi

Enligt min optiker bör jag vänta med synundersökning tills några månader efter graviditeten.
    Ett alternativ är ju att du köper ett par billiga glasögon på nätet (beroende på synfel kan du komma undan med 500 spänn för bågar och glas), så får du ju helt enkelt skaffa nya sen om det behövs.

• Mollymajs

Ja märkte innan min andra grav att min syn blivit sämre men drog ut på o gå till optiker. Sen när ja va gravid ringde ja o förklarade min sak o han sa att det va helt ok att komma trots att ja va gravid i v 20 ca han skulle baar göra testet på ett annat vis. Istället för att ja "gissade" o tittade på bokstäverna gjorde han nån undersökning av själva ögat med lampor osv. Ögar visade då själv sitt fel utan att ja behövde säga det. Märkte med de nya glasögonen att ja direkt såg bättre o hoppas det inte ändras efter bf om 2 veckor eller ammningen. Ja va på specsavers de är ju lite billigare en andra tycker ja och bra tt man får två par glasögon

• mytol

Jag skulle köpa rån favoptic om ja vore dig, då kostar glasögonen ca 400 kr plus ca 250 kr för en synundersökning hos optiker. Jag beställde mina därifn när ja förlorade mina för några veckor sen å eftersom de e dumt å lägga ut pengar eftersom synen ändras. Min brukares mamma är ortopedist på sjukhus så hon tog med dom till optikern på sjukan som intygade att det var rätt glas som på det stod på receptet så de e absolut inget fel på dom!
    bara mkt billigare!

• Kangkurr

min syn förändrades under förra graviditeten, men det gick till sig efteråt. Därför skulle jag inte våga skaffa glasögon under graviditet det handlar om så mkt pengar för mig (ca 6000kr för glasögon) Men har du enklare synfel så kan det ju vara värt att chansa, ifall det inte är så stora summor det handlar om

Svar på tråden Sskaffa glasögon när man är gravid?