• Singoalla

Vad göra med pressade löv?

Jag har plockat lite fina löv ute och pressar dem just nu i några böcker, vet att man kan göra på något vis med dom så att man bevarar dom fint men minns inte hur!

Några tips?

• Svar på tråden Vad göra med pressade löv?
  • Sencha

Såga till en algom masonitbit. Lägg ut löven snyggt och fäst med genomskinlig självhäftande bokplast --> tavla!

Så säg hur aktierna faller, säg hur kursen vänder om, ge mig tips och goda råd så jag kan göra helt tvärt om [LW]
  • Singoalla

Bra idé!

Något tips om man vill sätta det direkt på en vägg, hur man kan få fast det snyggt?

• crasygirl

säger som föregåenda talare gör en tavla finns små fina ramar som man kan lägga löv i. Har jätte fina såna tavlor som jag gjorde med min farmor när jag va liten.

• crasygirl

Vill du sätta löven direkt på väggen?

Har du barn?

Singoalla skrev 2008-10-11 08:43:36 följande:
    Bra idé! Något tips om man vill sätta det direkt på en vägg, hur man kan få fast det snyggt?
  • Mornie Alantie

Köp ramar på IKEA och lägg löven i. Billigt och snyggt.

Direkt på väggen blir någ svårt att få snyggt och med barn i huset går de lätt sönder.

• Singoalla

funderar lite själv här.....

om det även skulle gå att sätta löv på fönstret, vad tror ni? hur skulle man kunna göra det?

Tror ni man kan limma på löv, eller förstör man lövet då? hmmm hmmm hmmm

• Mornie Alantie
    Singoalla skrev 2008-10-11 10:07:51 följande:
    funderar lite själv här.....om det även skulle gå att sätta löv på fönstret, vad tror ni? hur skulle man kunna göra det? Tror ni man kan limma på löv, eller förstör man lövet då? hmmm hmmm hmmm
    Jag skulle inte ta lim. Risken är att det blir dåligt och sedan är svårt att få bort. Dessutom kanske det inte är så kul med höstlöv i förstret året runt. Kanske funkar det som någon annan skrev, att ta genomskinlig plast och spänna över? Det borde vara lättare att få bort.
  • Tjoffsan

Det går bra att ta lim, typ vanligt kontaktlim. Förbered dig bara på en hel del jobb när det ska bort! Men lacknafta eller annat starkt rengöringsmedel funkar alltid, förstör inte fönstret. Vi gjorde så på mitt jobb (förskola) förra året och det var riktigt fint, ett tag i alla fall... Annars är det väldigt fint att stryka ihop 2 lager vliseline med blad emellan. En liten blomsterpinne överst så har du en "bonad" att hänga i fönstret!

• Singoalla

Nej nej.... jag tänkte absolut inte limma på fönstret!!!!! :) Tänkte mest om man kunde limma fast det på sådan är plast som fäster på fönster men som är lätt att ta bort!

• Singoalla

Tjoffsan- Så det GÅR att få bort om man tagit lim direkt på fönstret?? Hm..... intressant....

Det där med vliseline tror jag minsann vi gjorde i skolan när vi var små.... det är mysigt! Var får man tag i vliseline? säger man det som det stavas eller?

• Tjoffsan

Det går! Kan vara lite tidsödande, men funkar! En liten droppe kontaktlim på några ställen på vart löv så sitter det och blir ganska fint när solen skiner på det! Men använd ingen skrapa eller så när du ska ta bort det, det kan ju repa...

Vliseline (uttalas fliselin) köper du som metervara i tygaffären. Ena sidan är blank och andra sidan matt. Den blanka sidan har som ett klister och om du lägger de blanka sidorna mot varann med blad emellan kan du stryka dig en tavla... Var försiktig så du inte har strykjärnet på för varmt (eller lägg ett tyg extra ovanpå som skydd)

• crasygirl

Jo för jag vet när jag va liten så älskade jag att sitta och klistra med löven och sen typ limma dit glitter och göra mina egna bokmärken, tavlor, presenter mm

• sanneb

Jag har köpt en laminerings apparat på ÖB - i den kör jag in torkade blommor, löv o barnens teckningar

• Tompaslillsyrra

Jag köpte en canvas och målade med akrylfärger som matcha/passa ihop med färgen på löven, sen klistra jag fast löven lite vackert på tavlan. Färgerna blev vackra och löven gjorde att tavlan såg mer levande ut. Det blev en vacker och personlig present till min sambos bror =)

Svar på tråden Vad göra med pressade löv?