• Elater

Hjälp mig installera en dimmer!

Jag håller på att installera en dimmer till en taklampa, men det visade sig inte vara så enkelt som jag trodde.

I den gamla knapp strömbrytaren går det in tre kablar: Två svarta kablar till vänster (sett om man står rakt framför strömbrytaren), en som går in "fram" och en "bak" och så är det en röd "knapp" med ett P.

Den tredje kabeln är brun och går in till höger. Där är, motsvarande den röda knappen, en svart knapp utan någon text på.

Den nya dimmern har tre ingångar utan någon text alls på. Jag antar att det är jord som går in i mitten, och att det inte spelar någon roll var de andra kablarna går eftersom det är växelström? (Rätta mig ifall jag har fel!)

När jag pillar så har jag stängt av huvudströmmen, men behöver jag även koppla ur säkringen? (Byxor och hängslen?)

Så frågan är ju förstås, vilken av de två svarta och en brun som är jord? Huset är byggt 1981.

Kram!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 15:21
    Jag har fått många inlägg, men inga svar än. Är det någon som är elkunnig som kan ge råd?

• Svar på tråden Hjälp mig installera en dimmer!
  • Susanne905

Du får väl inte installera dimmer själv? Det krävs behörighet för att koppla in det såvitt jag vet.. Just för att lekmän har en benägenhet att göra mycket fel och inte använda korrekta lösningar...

• mimmi 1

exakt som susanne skriver, du måste kontakta en elektriker..

Tänk på att de flesta bränder uppstår av felaktiga elinstallationer!

• Elater

Det var säljaren i lampbutiken som sa att det var OK att jag installera den själv, så länge jag stängde av huvudströmmen och inte kopplade jord fel.

Jag har gått hemelektronikkurs, det enda jag behöver veta är vilken av de svarta eller den bruna som är jord.

Kopplar jag jord fel, blir allt strömförande och det kan göra ont!

• Elater

Som svar till Susanne905 och mimmi 1:
    Det är alltså bara 3 sladdar som ska kopplas till en helt vanlig taklampa. Det är inget avancerat. Hade jag en multimeter så skulle jag kunna mäta strömmen, nu har jag dessvärre inte det.

Tänkte att det kanske var någon som kände igen konstruktionen och visste vilken sladd som är jord.

• Micke

jord är väl alltid gul/grön-randig.

Är taklampan av en jordad modell?

• Elater
    Svar på #5
    Ja, i nya hus är den alltid gulgrön. (och så är en sladd blå och en brun á la IKEA).

Men nu är det ett gammalt hus (-81) med två svarta och en brun!
  • Elater

hmmm, förresten bra fråga - jag ska kolla att taklampan är av jordad modell!

• mimmi 1

ok.. jag fattade frågan som att du skulle installera en dimmer, alltså en strömbrytare i väggen... en sån där rund, som man reglerar strömstyrkan med.. och därav mitt råd om behörig elektiker...

• Elater

Ja, taklampan är av jordad modell.

• Elater
    Svar på #8
    mimmi 1 skrev 2008-10-11 13:53:28 följande:
    ok.. jag fattade frågan som att du skulle installera en dimmer, alltså en strömbrytare i väggen... en sån där rund, som man reglerar strömstyrkan med.. och därav mitt råd om behörig elektiker...
    Ja, det är precis som du skriver en dimmer. Men man behöver inte ha en behörig elektriker som kopplar in det, eftersom det inte är särskilt komplicerat. Det räcker med att få råd från en elkunnig, vilket jag hoppades att någon här på familjeliv är? som kan ge en råd.
  • Elater
    Svar på #8
    Det är alltså bara ett byte av en befintlig strömbrytare till en med dimmerfunktion. Tre kablar ut, tre kablar in... eftersom det är växelström spelar två av kablarnas placering ingen roll. Men en av dem är jord, vilken?
  • Micke
    Elater skrev 2008-10-11 15:15:11 följande:
    Ja, taklampan är av jordad modell.
    är rummet jordat då? Är övriga uttag jordade?

Nämligen ovanligt att andra rum än badrum och kök är jordade.
  • Elater
    Svar på #13
    Men om en av kablarna inte är jord, vad är den då?
  • Elater

Det är bara en vanlig strömbrytare, ett uttag - en strömbrytare. Sitter inte i en trapp eller med möjlighet till fler uttag.

Svar på tråden Hjälp mig installera en dimmer!