• Anonym (4mf)

Pappans ålder spelar stor roll för missfallsrisken

Jag har just gått igenom mitt fjärde missfall och lyckades på något vis tänka att "nästa gång ska det nog kunna gå bra". När jag ju tagit del av en artikel (www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/07/07/aven-man-har-biologisk-klo/index.xml) och fått reda på att missfallsrisken ökar betydligt med mannens ålder känns det hopplöst.

Min man är 44 år, jag 30. Vi har fått ett barn sedan tidigare men nu har vi haft 4 missfall på rad. När jag läste artikeln tappade jag verkligen hoppet - kanske kommer det inte att kunna fungera igen för att mannen nu blivit ännu äldre... Fy f*n vad det känns motigt!

Finns det någon där ute som kan bidra med ett lyckligt slut? Skulle vara så skönt att höra att det gått bra för någon som varit i samma situation.

• Svar på tråden Pappans ålder spelar stor roll för missfallsrisken
  • Fridelina2

Hej!

Jag vill bara ge dig en liten klapp på axeln och säga att jag tror inte det beror på åldern. Försök igen!

Min far var 48 när han blev pappa sista gången med sin 11 år yngre fru. Det gick hur bra som helst!

Min kompis blev till efter 10 år (utan extra hjälp). De började när pappan var 30 och blev "Lyckoträff" när han var 40.

Åldern spelar säkert ingen roll! (Charlie Chaplin var ju 78!) Men jag tror att yttre omständigheter kan påverka mycket, såsom stress eller oro. Ta en weekend, lämna bort ert barn och romantisera så mycket ni kan! Ert lilla kärleksbarn finns kanske närmre än ni tror!

Stor kram och lycka till!

• Waiting for rainbows

Bump! Är i exakt denna sits. Visst verkar mannens ålder spela roll. Skulle också vilja höra om fall där man lyckas, men också att man faktiskt pratade om detta.

• Anonym (NF)

jag är 43 min man 55 så jag hoppas verkligen inte detta stämmer.gravid i v 8 med femte barnet.

• Jujjilio

Att det blir svårare med åren har man vetat länge, men det behöver för den skull inte vara kört för er del.

Vill inflika att det, vad jag vet, inte finns någon forskning som säger att stress och oro ger missfall.

Svar på tråden Pappans ålder spelar stor roll för missfallsrisken