• Nilla 83

Sammandragningar var tionde minut sedan natten till fredagen

Jag är i v.39 och har haft regelbundna sammandragningar (ca var tionde minut)sedan natten till fredagen. Somliga har gjort att det smärtar lite i ljumskar och i nedre ryggen, men de flesta har varit smärtfria. Är det någon som känner igen detta? Funderar på om jag kan vara inne i latensfasen, om det är någon slags uppmjukning inför den aktiva fasen. Vad tror ni? Tycker att det är underligt om inget händer snart när livmodern drar ihop sig så häftigt så ofta...

• Svar på tråden Sammandragningar var tionde minut sedan natten till fredagen
  • modestyonly

Jag hade liknaden, men lite mer oregelbundet ett par dygn innan jag fick mitt tredje barn! Det var min snabbaste förlossning, så nytta gör det iaf, fast man blir trött när man inte kan sova. Jag ringde till slut förlossningen och sa att dom får ge mig nåt att sova på eller sätta igång det! Jag åkte in och det satte igång på vägen..

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Nilla 83

Jag tycker också att det är lite svårt att sova. Har legat och väntat på att sammandragningarna ska komma, och hoppats att det ska sätta fart ordentligt. Jag hoppas att min förlossning också går snabbt när det väl är dags...

Någon mer som varit med om liknande?

• Smuhlan

Jag hade sk pinvärkar i 6 dygn innan smilla kom(mitt andra barn)... Värkarna jag hade var som riktiga värkar och enligt CTG'n var det också "riktiga" värkar, men de gjorde INGEN nytta. Tredje dagen var vi in på förlossningen och gjorde en undersökning, blev hemskickade med tabletter att sova på... ass if... Det blev inget sova, för  värkarna gjorde för ont. femte dygnet ringde min man till förlossningen och sa att "Nu får ni göra något, min fru ska ju ORKA föda barnet också." Vi fick komma in och under ett dygn gjorde de X antal hinnsvepningar. När kvällsteamet kom dagen efter (alltså 6'e dygnet med värkar) så forserade hon bort det sista av livmodertappen (då bet jag hårt i kudden). De hade tidigare under dagen lagt en gel som skulle mjuka upp tappen, men den hjälpte inte. Sedan sa hon "nu tänker jag sätta akupunktur på dina hälsenor, på båda fötterna. Jag ville egentligen inte ha det, men då var jag desperat. Vid det tillfället var jag endast öppen 2 cm. Efter att hon satt akupunktur tog det riktig fart, hade en enda lång smärtsam värk, utan paus alltså, i 30 minuter. De gjorde sedan en undersökning och det visade sig att jag öppnat mig helt på denna halvtimme. 10 minuter senare o tre krystvärkar, så var lilltjejen ute... Jisses vilken resa:)

Hoppas det sätter fart ordentligt för dig och att du snart ska få magen på armen:) Hoppas jag inte skrämde dig med min historia...

Kram

• Nilla 83

Tack för att du delar med dig. Jag vill verkligen att det ska sätta igång nu. Längar jättemycket efter lillen. Men det kanske ska vara så här flera dagar till innan det börjar på allvar.

• Smuhlan

Går sammandragningarna över om du tar ett varmt bad? annars är det säkert på G:) Va spännande:)

• Nilla 83

Har inget badkar, men de har inte gått över av att duscha varmt. Men borde de inte göra ondare om det var G?

• Simonsmami

Sammandragningar gör för det mesta inte ont i början. Med första barnet hade jag regelbundna sammandragningar ca 12 timmar innan de började göra riktigt ont. Mer som mensvärk. Det jobbiga är ju att man aldrig vet om det är på riktigt eller inte, bara att vänta och se om de börjar göra ont. Man kan ju inte göra ngt, så bara vila, är mitt tips.

• frk Carlsson

Jag hade lååång latensfas - 36 timmar med regelbundna värkar var 10e minut - inget mer hände typ. Det gjorde lite ont, men var helt hantebart och det var INGET mot för den aktiva fasen. Men var glad trots att det segar - kroppen och psyket får tid på sig att vänja sig.

Sen, efter 36 timmar som sagt, kom jag in i den aktiva fasen bara pang poff och 2-3 timmar senare gick vattnet och sen var det bara att tuta och köra; hon föddes 8 timmar efter vi kom in på fl. Så, visst låter det som att ngt är på G - försök vila nu fast du säkert är otålig. Om du inte fått sova kan du ringa upp på förlossningen och be om en sovdos. Det gjorde jag och det var skönt att få komma in och byta miljö ngr timmar, även fast jag inte kunde sova direkt...

Lycka till!

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
Svar på tråden Sammandragningar var tionde minut sedan natten till fredagen