• Eulalia II

Progesteron efter +

Jag vet att denna fråga har varit på tapeten många gånger tidigare...

Ni som testat pluss efter IVF vad har ni fått för ordination på progesteron?

Har ni slutat tvärt efter pluss?
    Trappat ner efter pluss?
    Fortsatt efter pluss, hur länge?

• Svar på tråden Progesteron efter +
  • pp08

1) jag hade fått ordination tidigare att använda progesteronet( Crinone) i 15 dagar, dvs fram till testdagen, ringde kliniken och de sa först att jag egentligen kunde sluta tvärt, eftersom kroppen själv börjar producera progesteron i större mängd när man är gravid (det är ju detta hormon som orsakar större/ömma bröst och trötthet).
    2) jag sa att jag hade några kvar sedan tidigare, och om det var OK att fortsätta några dagar, det var OK
    3) jag fortsatte då 3 dagar till med normal dos (2ggr om dagen) och sedan 3 dagar med halva dosen (kvälldosen), kändes bäst så för mig.

• Vickan I

Jag skulle fortsätta i 6 dagar till efter pluset. (tog 3 ggr/dagen). Slutade sedan tvärt efter dessa 6 dagar.

google it goddammit!!!!
  • mammatillMilo

Skulle sluta så fort det var slut..
    Jag hade massa kvar från ett försök då jag inte fick något ägg tillbaka.Frågade om jag kunde använda dem också..Men läkaren sa att det är helt onödigt för det gör ingen som helst nytta..

• Eulalia II

Tack så mycket för era svar, vad skönt att höra att ni fått ungefär samma ordination som jag

Vi har nyss genomfört vårt 6:e ivf och jag fick 2 embryon tillbaka i onsdags. Har alltid fått ordination att ta progesteron 2x2x15 och sen sluta tvärt. Samma dag som testdag alltså.

Har läst om så många här som fått rekommendationer av läkaren att forsätta efter testdag ända upp till v.10-12 så jag blev fundersam eftersom jag haft ett mf tidigare, detta 1 vecka efter att jag slutat med prog.

• Bispan

Vi gick igenom ett FET den 23 september. Från FET fram till eventuellt plus skulle jag ta 1 supp progesteron morron och kväll och 1 tablett Progynon morron och 2 tabletter på kvällen.

Efter ett eventuellt plus den 6 oktober skulle jag ändra doseringen av hormoner. Efter pluset började jag alltså ta 1 tablett Progynon morron och kväll, 3 suppar Progesteron utspridda över dygnet.

Jag ska ta allt detta till och med den 30 oktober.

• babynow

Funderar själv... Kan det vara någon nackdel att ta en om dagen om man är rädd för missfall?

• Eulalia II
    babynow skrev 2008-10-18 14:22:41 följande:
    Funderar själv... Kan det vara någon nackdel att ta en om dagen om man är rädd för missfall?
    Nej det borde det ju inte vara eftersom vissa fortsätter ta dem ganska långt in i graviditeten
  • CT65

Jag blev gravid naturligt men hade för låga värden av progesteron så jag tog progesteronsuppar fram till vecka 12 och det gick bra.

Hade två missfall innan och det kunde berott på det låga värdet enligt läkarna.

• Eulalia II
    Svar på #9
    CT65 skrev 2008-10-25 22:02:02 följande:
    Jag blev gravid naturligt men hade för låga värden av progesteron så jag tog progesteronsuppar fram till vecka 12 och det gick bra.Hade två missfall innan och det kunde berott på det låga värdet enligt läkarna.
    Får jag fråga, vad låg ditt progesteronvärde på när det var för lågt?
    Vad är för lågt?
  • CT65
    Svar på #10
    Eulalia II skrev 2008-10-27 16:16:11 följande:
    Svar på #9 Får jag fråga, vad låg ditt progesteronvärde på när det var för lågt? Vad är för lågt?
    Hej!

Jag har försökt hitta vad mitt värde låg på men hittar det inte.

Så här sa dom iallafall på gyn:

Normalt progesteron: 30
    Minst 20, helst inte över 90

Under 20 = ingen Ägglossning/ strax över 20 svag ÄL

Nu är jag gravid igen i vecka 5 och min gynläkare har skrivit ut Progesteronvagitatorer till mig som jag skall ta t.o.m v.12 sen tar moderkakan över och producerar gulkroppshormonet.

Prata med din läkare och rådgör med honom, jag läste massor på internet och visste vad jag skulle säga och fråga om och han höll med.
Svar på tråden Progesteron efter +