• famgiger

När firas Halloween i Usa och hur är det med allhelgona helgen i Sverige.

Har för mig att Halloween i Usa inte firas samma helg som allahelgona i Sverige. Hur är det egentligen? Någon som vet.

• Svar på tråden När firas Halloween i Usa och hur är det med allhelgona helgen i Sverige.
  • War

31 Oktober är det fasta datumet för Halloween !

Allhelgona är första helgen i november och alltså flyttbar.

• War

Hjärtefråga för mig då jag är född på Halloween och inte nån flyttbar helg.

• Trinity78

1995 lanserades Halloween, som det firas i engelsktalande länder, i Sverige av detaljhandlarna. Kring år 2000 slog det igenom även i Norge. Till dags dato (2007) har firandet i Sverige dock inte blivit den kommersiella succé detaljhandeln hoppades på utan sträcker sig generellt till pumpor med ljus i. Detta kan mycket väl vara en anti-reaktion mot detaljhandelns försök och samtidigt ha att göra med traditionerna i Sverige, att Alla helgons dag är en lugn och stilla familjehögtid för eftertanke. Det är möjligt att begränsningen av festligheter och firande till 31 oktober skulle kunna hjälpa allmänheten att särskilja Halloween från Alla helgons dag och därmed minimera konflikter.

Vad gäller "bus eller godis" (se tidigare beskrivning) i Sverige är det mest lämpligt att gör detta på den faktiska dagen för Halloween (31 oktober).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halloween

Reproductively challenged
  • War

Svenska kyrkan är hemskt oroliga att allhelgona ska sammanblandas med just en kommersiell halloween.

Vårt att notera att Halloween har anor ända bak till kelterna och är en markering på att sommaren är över och att vintern börjar.

Svar på tråden När firas Halloween i Usa och hur är det med allhelgona helgen i Sverige.