• Dammtussen

Ta bort tandsten på hund?

Tänkte bara höra om någon här har varit hos vet med sin hund och gjort det och vad det kostade?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 20:22
    Har fått tips på tandstensskrapa och att man då kan göra det själv, nån som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Ta bort tandsten på hund?
  • Atjo

Det finns ju annars sådana där goda tuggben speciellt till för att ta bort tandsten hos hundar. Nu minns jag inte vad de heter men fråga i djuraffären. Kanske värt att testa först.

• Dammtussen
    Atjo skrev 2008-10-11 13:58:47 följande:
    Det finns ju annars sådana där goda tuggben speciellt till för att ta bort tandsten hos hundar. Nu minns jag inte vad de heter men fråga i djuraffären. Kanske värt att testa först.
    Nu är det så att min inte får äta nåt annat än sin special kost då han har kronisk gastrit.
    Jag är nyfiken på ca pris på att ta bort tandsten inget annat tack
  • AllForLove

Min syster gjorde det på sin förra hund, tror att det var rätt dyrt om jag inte minns fel.

• Dammtussen
    AllForLove skrev 2008-10-11 14:17:35 följande:
    Min syster gjorde det på sin förra hund, tror att det var rätt dyrt om jag inte minns fel.
    All vet vård är dyr tycker jag har lagt xxx antal kronor på vet vård på min nu då han varit sjuk men du vet inte ca hur mycket det kostade?
  • Rottis77

Det beror mycket på hur hundens mun ser ut om det är lite eller mycket tandsten om det finns lösa tänder som behövs dras ut mm. Men det kan ligga mellan 1000-1500 kr.

• AllForLove
    Rottis77 skrev 2008-10-11 15:15:18 följande:
    Det beror mycket på hur hundens mun ser ut om det är lite eller mycket tandsten om det finns lösa tänder som behövs dras ut mm. Men det kan ligga mellan 1000-1500 kr.
    Tror att min syster betalade mer när hon gjorde det på sin hund, men det är nog olika från ställe till ställe skulle jag tro.

Ska höra med syrran vad dom betalade för sin vovve när dom var där.
  • Rottis77
    AllForLove skrev 2008-10-11 16:23:45 följande:
    Tror att min syster betalade mer när hon gjorde det på sin hund, men det är nog olika från ställe till ställe skulle jag tro.Ska höra med syrran vad dom betalade för sin vovve när dom var där.
    Det är skillnad från ställe till ställe, där jag jobbar ligger det runt det priset, sen blir det ju extra om det är tänder som behövs dras ut.
  • Deer

Jag gör det 1 gång vart annat år på mina hundar, det brukar gå på ca 2000 per hund och gång. Men det är värt var enda krona, ju längre hunden har friska tänder ju längre har hunden chansen att bli gammal och lycklig, förutsat att den inte får någon annan åkomma.
    Sen borstar jag ofta mina hundars tänder, men inte varje dag tyvärr önskar att jag han med det med.

• Cornellia

Jag skrapar min vovves tänder själv med en tandskrapa. Det är bara att öppna munnen och skrapa bort beläggningarna på tänderna. Jag gör det ungefär varannan månad, det kanske tar en kvart.

• camillaja

Har just också börjat skrapa plack på mina guldklimpar. Det är dock jätteviktigt att du är försiktig. Skrapan måste ligga i en bra vinkel annars kan du skada emaljen och då gör det mer skada än nytta. De kan säkert hjälpa dig på djuraffären där du köper skrapan. Lycka till!

• Cornellia

Visst ja, om din hund inte är van vid att du gräver i munnen på den så är det ingen bra idee att köra alla tänder på en gång, ta lite itaget så att h*n får vänja sig.

• Thegran

plaque off är bra vid tandsten, eller iaf i förebyggande.
    jag kör med tandskrapa på mina, efter att fått instruktioner av veterinär om hur man ska göra.

har hunden mycket tandsten rekomenderar jag dock att åka till vet för att ta bort det, eftersom man inte kommer åt överallt med tandskrapa.

• Dammtussen

Tack så jätte mycket för tippsen ska kolla med djuraffären på måndag

• Atjo
    Monica 81 skrev 2008-10-11 14:00:46 följande:
    Nu är det så att min inte får äta nåt annat än sin special kost då han har kronisk gastrit. Jag är nyfiken på ca pris på att ta bort tandsten inget annat tack
    Sorry, det framgick inte av trådstarten och därför tänkte jag genast på billigaste sätt att motverka tandsten hos hundar. Ber om ursäkt.
  • drea

Jag betalade bar någon eller några hundra lappar för att få tandstenen skrapad hos veterinären. De gjorde de samtidigt som de tog bort en knöl och hon var redan sövd. antar att det är dyrare annars. Har en skrapa som jag använder hemma annars och den funkar bra. Det är bara att skrapa och leka tandläkare

• Dammtussen
    Svar på #14
    Det är lugnt
  • Rottis77

En liten varning gällande tandskrapa!

Jobbar mycket med tänder där jag jobbar och har sett massvis som har förstört emaljen på sina hundars tänder för att dom inte vet hur en tandskrapa ska användas, det är jätte svårt, knappt vi använder skrapan.

Mitt tips är om hunden har mycket tandsten, boka tid till vet få tandstenen bortagen och börja sen borsta tänderna på hunden 1 gång/vecka med bara en mjuk barn tandborste, detta är bra att göra och man kan inte förstöra nåt.

• faster fia

ca 2000kr fick jag reda pä av vetrinären när jag hörde för att min tik har tandsten.

Svar på tråden Ta bort tandsten på hund?