• minbebis76

Förslag på "litet" träd. HJÄLP MIG SNÄLLA :-)

Skulle vilja ha olika förslag på två små träd att plantera i trädgården.
    Jag vill att kronan ska börja ca 2-2.5 meter upp så man kan klippa gräset under utan att ducka. Samtidigt vill jag inte att trädet ska bli så väldans högt. 4-5 meter högt är lagom, däremot får kronan bli hur "bred" som helst.
    Gärna blommor eller fina färger på hösten.

Någon som har förslag?

Kikade lite på japansk hängkörsbärs-träd. Är bara rädd att kronan ska hänga ner för mycket.

• Svar på tråden Förslag på "litet" träd. HJÄLP MIG SNÄLLA :-)
  • Moatje

Det är ganska ovanligt med träd som har en krona som börjar på 2-2,5 meters höjd det vanligaste är 180 cm. Om man pratar om träd på högstam.
    Det finns en syren som heter Pallibin som är ett jätte fint litet träd men där sitter kronon ca 160 cm. Lite lägre än vanligt.

www.billbacks.se finns en växtkatalog som man kan kolla i med bilder på olika träd och sedan människor bredvid för man ska få en uppfattning om hur stora de blir.

• minbebis76

Åh, tack ska kolla där.

Finns ju massa med info på nätet men jag vill ju se hur trädet ser ut också Tack tack!

• ALJO

Alla äppleträd och prydnadsaplar blir ju ung så i storlek. Snygg blomning, snygg form o snygga o goda frukter. Uppstmmad vanlig syren, silverpäron, andra fruktträd, finns även olika starkväxande, ja, det finns mycket träd i den storleken. Är du sugen på vårkörsbär finns det många sorter med överdådig blomning som inte hänger.

• VIXIE

Klotkörsbär,du bestämmer hur hög stam du vill ha (på ett ungefär) kronan blir klotformad
    Klotrobinia är också vackert
    Klotlönn
    Värst vad klotigt det blev men kronorna blir inte så överväldigt stora,klotlönnen har ju fin höstfärg med.

• minbebis76

Har kollat runt massor på nätet men tycker det är svårt att hitta bilder.

Japansk klotkörsbär och klotlönn verkar fina, dom har jag kikat på.

Uppstammad syren står faktiskt på den platsen jag vill ha trädet på. Förstod nämigen för inte speciellt länge sedan att syrenens krona aldrig kommer upp i höjd utan den kommer vara där den är nu. Det betyder att jag får huka mig varje gång jag ska klippa gräsmattan.
    För visst är det väl så att kronan aldrig följer med i höjd vart efter trädet växer utan det är bara kronan som blir högre? Gäller det alla träd/uppstammade träd?

Vill ju som sagt ha en som man kan gå under men samtidigt inte blir tok-hög.

• mlsa

Vi har ett czar plommonträd. De blir inte så stora.

• Moatje

Träd som är toppympade växer inte kronam uppåt på. Och syren är toppympade. Ofta är klot träd det också men itne alltid.

• ALJO

Men grenarna på ett träd växer ju inte rakt ut åt sidorna i 90 graders vinkel, utan snett uppåt, så själva kronan blir ju högre än där den växer ut från stammen.

• minbebis76

Hm, toppympad. Många nya ord Det är ju en hel vetenskap. Jag är i alla fall säker på att jag vill att kronan ska sitta högre upp

• Moatje

Toppympad=att kronan sitter på en annan slags stam än själva arten. Oftast. Man ympar alltså fast själva arten på en stam som redan har en viss höjd.

• minbebis76

Moatje, WOW - det är ju som kloning nästan Alltid lär man sig något nytt

• VIXIE

väljer du en stamhöjd på 1.80 med ett toppympat träd så blir stammen inte högre men kronan växer på som vanligt.

Svar på tråden Förslag på "litet" träd. HJÄLP MIG SNÄLLA :-)