• Mishka

Utåtstående navel?

Vad beror det på då vissa barn har en utåtstående navel? är det ett fel som uppstått vid förlossningen då man klippt av navelsträngen eller är det en sjukdom?

• Svar på tråden Utåtstående navel?
  • Turvann

Jag har fått höra att hur navelen utseende ärvs av föräldrarna. men min yngsta har en "knapp navel" och både jag och hans pappa har en "innåtnavel" så jag vet inte riktigt vad som stämmer. Kul att se om någon annan vet.

• Mishka

om jag inte minns fel så tror jag faktiskt att min pappa har en något utåtstående navel, och min lillebror hade det åtminstone då han var yngre. nu har jag inte kollat in hans navel på några år

• Saltlakrits

Med tanke på att man klipper navelsträngen en liten bit ut, så har det inte med det att göra i alla fall

Men vad det beror på har jag ingen aning om.
    Alla i min familj har inåtnavel, men min lillasyster fick utåtnavel.

Mamma till tre underbara barn!
  • SatuSv

Min dotters navel är halva in o halva ut,o så pillar hon på den HELA tiden som en mysgrej,så den är alltid röd...Men navel min är inåt.Har oxå tänkt på det,trodde att det var när dom klippte av navlesträngen.

• NikiL

Utåtstående navel kan vara (men behöver inte vara) navelbråck. Då är det en tarmslynga som trycker ut naveln har jag fått höra. Min man hade det som barn, och fick operera sig i tioårsåldern. Det är inget farligt, man opererar av kosmetiska skäl. När vår son föddes stod hans navel ut, så vi misstänkte att det hade gått i arv, men då han blev lite större (ca 3 mån) sjönk den in i magen och ser nu helt normal ut.

• BubbleOfBlue

Vår dotter har utåt navel,mer när hon precis ätit. Antagligen ett bråck men det växer oftast bort sa bvc tanten.

Svar på tråden Utåtstående navel?