• JeBi

ADHD utan hyperaktivitet (ADD)

Jag skulle vilja dela erfarenheter med er föräldrar som har barn med Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning (ADHD) av huvudsakligen ouppmärksamhetstyp. Denna diagnos kallade förut ADD och är enkelt uttryckt ADHD utan hyperaktivitet.

Min son är 13 år och har börjat högstadiet i år. Han fick sin diagnos vid årsskiftet. Någon mer som har en tonåring med "ADD"?

Nu till veckan ska vi för första gången prova Concerta. Någon som har erfarenhet av att medicinera "ADD"? Fördelar, nackdelar...

Jag funderar även på att skicka in en ansökan om vårdbidrag till Försäkringskassan. Någon som vet vad man brukar få godkänt för när det gäller merkostnader?

• Svar på tråden ADHD utan hyperaktivitet (ADD)
  • Majsan70

Min son har den typen av ad/hd. Vi medicinerar med strattera med mycket goda resultat sen två år tillbaka.

Vårdbidrag hade vi sen innan eftersom han har en multipel diagnos o det tog nästen ett år innan de kunde ställa ad/hd diagnosen. Merkostnader har jag inte fått trots att sonen biter sönder sina kläder som en del i en av sina andra funktionshinder.

• JeBi

Hej Majsan och tack för snabbt svar!

Hur gammal är din son? På vilket sätt har Strattera hjälpt? Vad har blivit bättre? Min son har ett väldigt lågt "driv", låg motivation och har extremt låg uppmärksamhetsnivå. Han tappar bort och glömmer bort saker/tider/överenskommelser.

Jag tänkte försöka få godkänt merkostnader för bland annat bärbar dator, specialprogram, borttappade kläder, mobiltelefoner, nycklar mm. Men om inte du ens får för sönderbitna kläder så kanske jag inte har en chans då...

• Majsan70
    JeBi skrev 2008-10-11 15:45:25 följande:
    Hej Majsan och tack för snabbt svar!Hur gammal är din son? På vilket sätt har Strattera hjälpt? Vad har blivit bättre? Min son har ett väldigt lågt "driv", låg motivation och har extremt låg uppmärksamhetsnivå. Han tappar bort och glömmer bort saker/tider/överenskommelser.Jag tänkte försöka få godkänt merkostnader för bland annat bärbar dator, specialprogram, borttappade kläder, mobiltelefoner, nycklar mm. Men om inte du ens får för sönderbitna kläder så kanske jag inte har en chans då...
    Jag tror våra söner är ganska lika med tanke på det du skriver här. *S* Det skulle kunna vara min son du beskriver. Nya nycklar har vi skaffat typ 6 ggr de senaste två åren.

Du skall absolut söka för merkostnader. Som vanligt med FK så beror det mycket på VEM som behandlar ärendet. Jag valde att inte överklaga egftersom jag aktiskt inte orkade. Har så mycket annat att fixa med ändå runt hans vardag.

Sonen är 16,5 år gammal o har nu börjat på gymnasiet med allt vad det normalt innebär plus hans problem. *suck*
  • JeBi

Ah! Då har ha tagit sig igen högstadiet då. Jag har världens strul med att få en förståelse från lärarlaget. Rektor och bitr rektor är inga problem alls dom är båda specialpedagoger i grunden. Lärarna däremot tycker att Leon ska "lära sig" att hålla ordning på sina läxor, böcker och prylar. Från lärarna får jag noll respons...

Jag fick ett förslag på åtgärdsplan för några veckor sedan. Det var det sämsta skit jag någonsin läst. Satt senast i går med skoledningen i 1,5 timme och diskuterade hur vi ska få lärarlaget att skärpa till sig.

Vi har en överenskommelse med skolan. Alla lärare ska skicka ett mail till oss föräldrar när dom ger en läxa. Mailet ska innehålla information om VAD som ska göras till NÄR. Två av sju lärare skickade mail i två veckor, sen var det tyst.... Rektorn blev helt skogstokig när hon fick reda på att överenskommelsen inte hölls...

Hur gjorde ni för att hålla ordning på läxor, böcker mm?

• Majsan70
    JeBi skrev 2008-10-11 15:56:09 följande:
    Ah! Då har ha tagit sig igen högstadiet då. Jag har världens strul med att få en förståelse från lärarlaget. Rektor och bitr rektor är inga problem alls dom är båda specialpedagoger i grunden. Lärarna däremot tycker att Leon ska "lära sig" att hålla ordning på sina läxor, böcker och prylar. Från lärarna får jag noll respons...Jag fick ett förslag på åtgärdsplan för några veckor sedan. Det var det sämsta skit jag någonsin läst. Satt senast i går med skoledningen i 1,5 timme och diskuterade hur vi ska få lärarlaget att skärpa till sig.Vi har en överenskommelse med skolan. Alla lärare ska skicka ett mail till oss föräldrar när dom ger en läxa. Mailet ska innehålla information om VAD som ska göras till NÄR. Två av sju lärare skickade mail i två veckor, sen var det tyst.... Rektorn blev helt skogstokig när hon fick reda på att överenskommelsen inte hölls...Hur gjorde ni för att hålla ordning på läxor, böcker mm?
    Han inte bara tog sig igenom högstadiet han gjorde det med bravur o lyfte sig i flera ämnen sista terminen. *stolt*
    Det var inte helt lätt, men med hjälp av BUP's OCD team som har hand om honom så fick vi en assistent som höll reda på läxorna. Vi hade även dubbla uppsättningar med böcker för att han inte skulle behöva komma ihåg dem annat än från skåpet i skolan till lektionen.
    Sen hade han en läxbok och jag hade både telefonkontakt o mailkontakt i de ämnen som vi hade åtgärdsplaner på. Vi hade vår kurator och psykologen på besök förinformation till lärarnma ett flertal ggr. för att få allt att fungera.

det har inte varit lätt, men det har gått. *pust*
  • JeBi

Va' kul att höra!

Vi har också en ganska hög ambitionsnivå för sonens studier. Han har egentligen inga inlärningsproblem förutom vissa delar av matten. I skolans utkast till åtgärdsplan hade man formulerat väldigt lågt satta mål "NN ska ta betyg i alla ämnen." Mitt "motbud" var "NN ska ha omdömen/betyg som ligger över medel eller mycket över medel utom i mattematik. Ett medelbetyg i mattematik kommer att ses som en mycket god prestation."

Vi ska få dubbla uppsättningar av extraböcker. En uppsättning hos mig och en hos pappan. Men det har inte skolan lyckats infria än.

Jag börjar också tro att lärarlaget måste få kontinuerlig utbildning, stöd och rena rama tillsägelser för att det här ska bli bra. Är ärligt lite smått orolig för hur det ska gå om inte lärarna skärper till sig.

Själv lägger jag ENORMA mängder tid på att administrera sonens skolarbete. Ett litet problem är att jag start misstänker att hans pappa har samma diagnos vilket gör att jag måste hålla ordning på och påminna honom om allt också... De veckor min son är hos sin pappa tar det dubbel så mycket tid från mig.

På hemmaplan ska vi "sjösätta" en belöningsmodell nästa vecka. Allt för att försöka hjälpa sonen att få upp motivationsnivån både hemma och i skolan. Det blir olika "puppar" med olika färger som är värda olika mycket pengar. Tanken är att vi varje kväll ska gå igenom dagen och dela ut puppar. Har ni testat något sådant?

• Majsan70
    JeBi skrev 2008-10-11 16:09:55 följande:
    Va' kul att höra!Vi har också en ganska hög ambitionsnivå för sonens studier. Han har egentligen inga inlärningsproblem förutom vissa delar av matten. I skolans utkast till åtgärdsplan hade man formulerat väldigt lågt satta mål "NN ska ta betyg i alla ämnen." Mitt "motbud" var "NN ska ha omdömen/betyg som ligger över medel eller mycket över medel utom i mattematik. Ett medelbetyg i mattematik kommer att ses som en mycket god prestation."Vi ska få dubbla uppsättningar av extraböcker. En uppsättning hos mig och en hos pappan. Men det har inte skolan lyckats infria än.Jag börjar också tro att lärarlaget måste få kontinuerlig utbildning, stöd och rena rama tillsägelser för att det här ska bli bra. Är ärligt lite smått orolig för hur det ska gå om inte lärarna skärper till sig.Själv lägger jag ENORMA mängder tid på att administrera sonens skolarbete. Ett litet problem är att jag start misstänker att hans pappa har samma diagnos vilket gör att jag måste hålla ordning på och påminna honom om allt också... De veckor min son är hos sin pappa tar det dubbel så mycket tid från mig. På hemmaplan ska vi "sjösätta" en belöningsmodell nästa vecka. Allt för att försöka hjälpa sonen att få upp motivationsnivån både hemma och i skolan. Det blir olika "puppar" med olika färger som är värda olika mycket pengar. Tanken är att vi varje kväll ska gå igenom dagen och dela ut puppar. Har ni testat något sådant?
    Nej vi har inte testat nåt sånt eftersom jag inte riktigt gillar den typen av system. Det är för mig en självklarhet att vissa saker skall göras och att jag som förälder skall stötta och inspirera min son att komma dit vi bestämt att han skall komma. Vi satte inte heller upp några mer mål än att det skulle vara betyg i alla ämnen. Sen fick sonen själv bestämma vilka ämnen han la ner xtra energi på.

Däremot har vi en strukturerad tillvaro med bestämda punkter som skall göras vid bestämda tidpunkter. Detta för att han lättare skall kunna samla sig och organisera sig.

Sonen bor hos mig på heltid och är hos sin pappa varannan helg. Han mådde inte bra av att ha vv boende och det gjorde inte dottern heller för den delen trots att hon inte har nån diagnos. *S* Så den biten är mycket lättare för oss och honom.

Vi har fått enormt mycket stöttning av OCD teamet och de har vart hemma hos oss och haft KBT sessioner och vi har varit där på samtal osv osv. de har hjälp oss att lägga upp handlingsplaner för både skolan o hemmet.
  • JeBi

Det låter som om din son har något bättre förmåga att mobilisera motivation. Om jag sa att det var upp till honom (min son) att bestämma om han skulle göra lite extra i något ämne så skulle han valt att INTE göra det. Han har svarat bra på "tydliga och snabba" incitamentmodeller tidigare så jag hoppas att det här ska hjäpa honom.

Vad är OCD-teamet? Vilket landsting hör ni till? Har ni fått något stöd från er kommun (förutom skolan då)?

• Majsan70
    JeBi skrev 2008-10-11 16:23:21 följande:
    Det låter som om din son har något bättre förmåga att mobilisera motivation. Om jag sa att det var upp till honom (min son) att bestämma om han skulle göra lite extra i något ämne så skulle han valt att INTE göra det. Han har svarat bra på "tydliga och snabba" incitamentmodeller tidigare så jag hoppas att det här ska hjäpa honom.Vad är OCD-teamet? Vilket landsting hör ni till? Har ni fått något stöd från er kommun (förutom skolan då)?
    Nje, han har extremt dålig motivation, men med rätt verktyg har vi lockat fram de här sidorna av honom. OCD teamet är = Ångest mottagnigen där de tar emot barn och ungdomar med tvångssyndrom. Sonen har 4 diagnoser totalt som gör det oerhört besvärligt för honom i tillvaron.

Ingen hjälp av kommunen, fast vi har inte begärt nåt heller eftersom vi klarar oss bra med den hjälpen vi redan har. Vi bor i Göteborg så Västra Götaland då.
  • JeBi

4 diagnoser... Jag förstår att det är tufft för honom och er! Skäms nästan lite av att sitta här och gnälla då. :)

Skulle vara väldigt intressant att höra mer om vilka verktyg ni använt för att mobilisera motivation utan "mutor"...

Svar på tråden ADHD utan hyperaktivitet (ADD)