• Arostjej

Få bort sjögrästapet??

Ska snart flytta till hus där det finns flera rum med sån där gammeldags "sjögräs-tapet" (hårig tapet är väl det bästa sättet att beskriva det på).

Enklaste sättet att få bort dom? Kan det vara så att de är i 2 skikt och att man kan ta bort det "översta" lagret?!

• Svar på tråden Få bort sjögrästapet??
  • snart tre

Antar att du antingen får ånga bort tapeten om du vill tapetsera om eller bredspackla den och måla efteråt.

• Siena

en sån kämpade vi med i flera veckor när vi skulle tapetsera om! sitter som sten! Lycka till, tyvärr har jag inga bra tips, vi blötte ner väggarna flera gånger om, men det hjälpte inte!

• SNULTRAN

Jag har hört att man kan smeta på löst tapetklister och sen lägga på tunn plast så det täcker.Då bibehålls fukten och tapeten kommer att släppa från väggen,o så kan man hjälpa till med vattenspruta..sen är det bara o riva o skrapa...* hej å hå* Lycka till

• Arostjej

Hmm... låter som attt man har ett mastodontjobb framför sig då...

En sån här tapetborttagningsmaskin, kan den funka?!

• Sandrine

Det finns något som heter återställare som man kan tapetsera över gamla textil- och struktur tapeter med och sen måla eller tapetsera ovanpå. Fråga i färghandeln!

• Arostjej

Sådan återställare har vi testat i vår lägenhet och det funkar kanon. Visste inte riktigt om det funkar med sådan även på textiltapet, men det gör det kanske då!?

• eccobell

Annars är ju sjögrästapeter ruskigt poulära idag, bara att måla om du inte gillar färgen.

• Pistou

Tänkte precis som eccobell! Det är väl det allra senaste retromodet i tapetväg? Det kan säkert se riktigt snyggt ut om ni kombinerar med mer moderna möbler, rätt sorts belysning, etc.

Men om det inte är din stil ska du ju såklart ta bort den. Kan tyvärr inte tipsa om ngn bra metod.

• Arostjej

Ett rum (del av vardagsrummet) är randigt i brunt, beige, grönt och vitt - och nej, det mönstret är inte sååå modernt i dag... Den andra delen av vardagsrummet är däremot beige, enfärgat. Det funkar bättre i så fall. Men vi har en ljusgrå soffa.... blir lite lamt kanske...

Funkar det att måla på en textiltapet?!

• Anne Yone

Jag skulle föreslå att bredspackla. Det är nog enklast och blir bäst. Ska du riva bort tapeten så kommer du få kämpa massor samt spackla en hel del efteråt iaf skulle jag gissa. Brukar vara näst intill omöjligt att få bort allt. Så spackla hela väggarna redan från början, det är mitt tips!

• Camsan

Vi har målad sjögrästapet....Det funkar men var beredda på att den suger enormt mycket färg. Så köp en billig färg att grunda med....

Att bredspackla rekommenderear jag inte....Trådarna flyttar sig och det är svårt att få det jämt. Nästsan bara proffs som kan bredspackla bra..Vi amatörer får hålla oss till mindre områden

En målad sjögrästapet är faktiskt enklare att ta ner än en omålad. Så måla du ....och om du inte gillar det så kan du ju åtgärda det senare.

• Anne Yone

Kan iofs stämma att det är svårt att bredspackla.. Min pappa är målare och jag gullar alltid med honom när det ska målas och tapetseras. Så jag har som ingen egen erfarenhet. Allt ser så lätt ut när han gör det.

• Arostjej

Camsan, hur blir strukturen på tapeten när man har målat?! Fortfarande "hårigt" ?!

• Camsan

Vår tapet är målad många gånger.....Den är inte hårig....

• Beppan812

vi har målat på en sån tapet och det blev jättesnyggt .

Svar på tråden Få bort sjögrästapet??