prematurer som inte kan sitta eller resa sig under året
född v 28+2 dvs 29
Han kan inte sitta än bara åla
är idag 1 år 1 mån
Hur e det med era 1 åriga prematurer som e född runt den veckan??
född v 28+2 dvs 29
Han kan inte sitta än bara åla
är idag 1 år 1 mån
Hur e det med era 1 åriga prematurer som e född runt den veckan??
Min M är också född 28+2 och fyller ett i veckan som kommer. M kunde sitta själv i början av sommaren, någon gång kring 8 månader. Han började krypa vid 10 månader och ställde sig upp några dagar senare. Nu står han så fort han har en möjlighet och går längs med möbler. Det är lite vingligt, men blir bättre och bättre för varje vecka.
Nu ska jag säga att det överhuvudtaget går väldigt bra för M (peppar, peppar, ta i trä), så han är kanske inte den bästa prematuren att jämföra med.
O började åla sig så sakteliga när han blev 1 år (född v 29+0).
Han satt själv första gången vid 14 mån ålder. Kröp ordentligt vid 17-18 mån.
Kan ej gå än, är 2 år.
O har en cp-skada.
kunde inte ens åla sig, sitta gick ju bra men bara om man satte henne å sitta, kunde inte tex sätta upp sig själva om hon låg på golvet.
men sen gick det snabbt vid 1½ år okorr så gick hon helt bra å hade krypit några dar innan osv..
är 9 år nu å klassas som fullt frisk
Min lille son började gå ordentligt när han va 19 månader (V 23+1 )
Min tjej är född i vecka 24+0 och fyller 1 år om knappt en vecka. Hon har precis lärt sig att sitta utan stöd. Hon tar sig inte framåt på egen hand. Hon kan vända sig åt bägge hållen, men gör det ytterst sällan.
tack för alla svar!!
Var hos läkaren på bvc och hon sa att jag skall vara oerhört glad att han tar sig fram!
Sittandet kommer så småningom iaf!
Leo står på alla fyra o gungar om man sjunger iaf hahahahaa
min son född v. 24, kan snart sitta utan stöd. han är 5 månader korrigerat. vända sig gör han inte mycket.
Edvin föddes i v28+5 och satt när han var ca 9 mån okorr.
Han kröp/ålade när han var ca 11 mån okorr (fast han grät mycket i början för att han var så rädd för att upptäcka världen ).
Han gick när han var ca 18 mån okorr.
Det är ju precis som du hörde på BVC att det kommer eftersom...
Vår dotter född i vecka 27 + 0 kunde sitta utan stöd när hon var 8 månader okorrigerat. Kryper gör hon dock inte än och nu är hon lite mer än 9 månader okorrigerat.
ms beauty: vad väger ditt barn? alltå när dottern var 5 månader korr så vägde hon ca 3 kg å låg stilla som en spädis...
han väger 7 kg tror jag Är ju dålig i magen nu så vet inte om han gått upp i vikt senaste veckan, men omkring 7 kg i alla fall.