• mammamamma

Sitta först eller krypa först? Hur var det för era barn?

Lillen, 6 mån, "kravlar" över golvet. Däremot sitter han inte, och intresset för att sitta är svagt, han vill framåt, framåt... Tycker nog att den motsatta ordningen verkar vara vanligast? Hur var det för era barn?

• Svar på tråden Sitta först eller krypa först? Hur var det för era barn?
  • zika

Anja satt själv stadigt när hon var 4,5 mån men har itne varit intresserad av att ligga på mage utan har börjat krypa nu när hon är 8 månader

• Peztis

Här följer vi dagordningen, minsann!
    * Först så snurrar vi runt fr rygg till mage (jisses, jag har glöm när)
    * Sedan sitter vi stadigt, började vid 5 månader att sitta
    * Nästa projekt är från mage till rygg, om mamma får välja! (jobbigt at vakna mitt i natten för att vända tillbaka honom...)
    * Därefter kan vi ta itu med krypandet!

• Micaela

Nova satt själv utan stöd en vecka innan 5 månaders-dagen, exakt en månad senare började hon åla. Nu har hon gått upp i krypställning sen midsommar men tar sig ännu inte framåt på dte viset.

• Lillstrumpa

Alvin satt "ostadigt" vid 5 mån och lite stadigare vid 6. Kröp gjorde han efter 9 månader.

• katta554

satt stadigt när hon var 5,5 månad, började åla vid 6,5 men kröp inte förrän hon var ca 8 månader

• mammamamma

Ja då verkar det stämma att det är vanligast att sitta först och krypa sen. Men min lilleman har tagit det i omvänd ordning.

• mammamamma

Han sitter stadigt i vagnen och i stolen vid bordet men sätter man honom "själv" på golvet så tippar han framåt och vill "kravla". Han har rätt bra fart, ändå är det nog en västanfläkt mot det som komma skall... Känns som att jag kommer få jaga den ungen...

• Pallas Athena

Matilda började krypa före hon satt stadigt! Sedan kom allt på en gång, och helt plötsligt kunde hon sitta utan stöd och utan att ramla - och vi blev jätteförvånade!

• Jessie

Satt stadigt först
    Ålade sen
    Kryper regelriktigt sedan 8,5 mån

• Maggis

Melker började krypa direkt från allt ålande och snurrande. Sedan satt han stadigt - de korta, korta stunder han ens ville sitta still. Här är det rörelse som gäller...

• Xara

Min lärde sig inte sitta förrän han kunde dra sig upp till stående (9-10 månader!): då tappade han balansen ibland och landade på baken och blev sittande... Men han försökte aldrig själv att sitta, helt ointresserad av det !

• gluttan

Min dotter lärde sig sitta när hon var strax över 5,5 månad, imorgon blir hon 7månader och har inte börjat krypa än...men hon försöker ta sig framåt så det kommer nog snart

• anders sara

Min kille satt strax före 6 mån. I samma veva var han väldigt p g med krypandet - stod i krypställning. Men så lärde han sig att sätta sig från krypställning - så inte förrän strax före 7 mån kröp han sedan-fast bara till nöds - för att hämta leksaker etc. Nu (7,5 mån) har han börjat krypa för nöjes skull :)

• Tessie2

Anton sitter stadigt och har gjort i nån månad nu för ca 2 veckor sen började han åla och nu går det undan

• Vilmagbg

Max satt stadigt själv när han var 6,5 månader. Började åla när han var 9 månader och började krypa när han var 11 månader.

• H med Erik

Erik har kört någon konstig ordning tror jag. Först hasade han omkring som en metmask, sedan började han ställa sig upp mot möbler, sen kom krypandet på riktigt och ännu sitter han inte några längre stunder stadigt. Det jobbiga är bara att när Erik väl kommit upp mot möblerna tycker han att "nu kan jag ju stå så då släpper jag" och är man inte där och är berädd då så blir det en blåtira till samlingen för snabb är han också så man hinner inte alltid med. Han lär den hårda vägen ;) (Han blev 7 mån i fredags)

• luzorsus

Min tjej är 7 månader och sitter sen 1 1/2 månad tillbak amen visar inga tendenser till att krypa.visst ligger hon och splattrar som en tok på mge men tar sig ingen vart och drar ej upp benen eller så.......................

• mammamamma

Lillgubben har fått en blåsa på stotån som han skjuter ifrån med... Som sagt var, här är det full fart. Än så långe får man väl kalla det för att "kravla" eller kanske "åla". Får väl se när det "äkta" krypandet börjar.

• mammamamma

Inte "stotån", STORTÅN ska det ju vara...

Svar på tråden Sitta först eller krypa först? Hur var det för era barn?