Hur lång tid tar det för nikotinet att gå ur kroppen?
Om man röker ett par bloss, ungefär hur lång tid tar det innan man kan amma igen med gott sammvete?
Om man röker ett par bloss, ungefär hur lång tid tar det innan man kan amma igen med gott sammvete?
Det tar tre veckor sa man till mig när jag frågade! Det där är ju en moralisk fråga när det gäller gott samvete, att röka och vänta barn, att röka och amma osv osv. Tvivlar ju starkt på att barnet tar skada om du tar ett par bloss och ammar sen. Men röker du regelbundet och slutar röka, så sa man till mig att det tar tre veckor för nikotin att gå ur kroppen.
detsamma gäller alltså snusning antar jag?.. vid amming
Men jag tänkte mest om man inte rökt på länge.
Slutade då jag vart gravid och dottern är nu 5 mån.
Kan ju inte ta 3 veckor för 2 bloss
Ju längre tid det går mellan dina cigaretter, desto bättre! Halveringstiden för nikotin är 97min+/- 20min. Det tar alltså runt 1,5 timma för nikotinnivåerna att HALVERAS! och sedan ytterligare 1,5 tim innan den halva "dosen" halverats, så runt 5 halveringstider går åt innan mjölken kan betecknas som FRI - röker du igen innan du är fri, ökar du förstås dosen nikotin.
Källa: www.amningshjalpen.se/radgivning/e_rokning.htm
Jag tror inte att det är någon större fara. Man behöver kanske inte röka flera cigg om dagen men ett par bloss gör ingen skada.
Om man inte är mer beroende än att man behöver ett par bloss per dag så tycker jag man kan skippa dom oxå!